Dat risico’s nemen goed is voor kinderen, daar worden steeds meer mensen zich van bewust. Maar hoe kun je dit in de praktijk ondersteunen? In dit blog kijken we naar de houding van de pedagogisch medewerkers tegenover avontuurlijk buitenspel.
Bij de begeleiding van avontuurlijk buitenspel zijn er een aantal stappen die je kunt ondernemen om een kentering binnen je organisatie mogelijk te maken.

1. Stel gezamenlijk een visie op
2. Leer risico’s managen in inschatten
3. Leer avontuurlijk spel te ondersteunen
(Vrij vertaald naar Helen Tovey, Playing Outdoors, 2006)

Stel gezamenlijk een visie op

Wil je avontuurlijk spel binnen je team promoten? Ga dan eerst eens met het hele team om tafel zitten om een gezamenlijke visie op te stellen. Zonder een visie kunnen de meer bezorgde medewerkers zich ongehoord voelen of de meest vooruitstrevende zich “onverantwoordelijk”. Door samen te kijken naar welke risico’s je acceptabel vindt, hoe je omgaat met lastige situaties en wat je uitdraagt naar ouders, sta je sterk als team. Dit maakt het makkelijker om avontuurlijk spel naar een hoger plan te tillen.

Leer risico’s managen en inschatten

Risico’s inschatten en managen is een complexe taak. Het vereist dat je van elk individueel kind de capaciteiten in kunt schatten, zodat je in kunt grijpen wanneer nodig, of juist even “uit beeld kunt verdwijnen”. Daarnaast moet je uiteraard ook goed op de hoogte zijn over hóe jonge kinderen spelen. We hebben nu een generatie medewerkers, waarvan een deel niet automatisch is opgegroeid met buitenspelen en risico’s nemen. Een deel van deze generatie kan daarom minder goed reflecteren op hun eigen jeugd en hoe geweldig het was om buiten iets avontuurlijks te ondernemen. Avontuurlijk spelen is voor hen niet vanzelfsprekend. Idealiter wordt er in hun opleiding uitgebreid ingegaan op de rol van risico’s bij het opgroeien van kinderen. De meeste PM’ers die de opleiding verlaten, hebben echter een gebrek aan kennis over risicovol spel. Voor deze medewerkers is bijscholing (binnen het team of via een externe opleider) een uitkomst.

Leer avontuurlijk spel te ondersteunen

Er is veel gezegd en geschreven over de rol van de PM’ers tijdens het spel van kinderen. Zo blijkt dat in de binnenruimte vooral interactief met kinderen wordt omgegaan en medewerkers buiten meer de rol van toezichthouder op zich nemen (Tovey, 2016). Je ziet dat er dan minder interactie is tussen volwassene en kind en kinderen ook sneller naar de “buitenwacht” toe gaan om te helpen met het uitvechten van ruzietjes of vragen om hulp bij bepaalde activiteiten. Ook al schrijf je als volwassene niet voor welke activiteit de kinderen uit moeten voeren, toch wordt er vaak heel voorschrijvend met kinderen gecommuniceerd. “Doe je jas dicht”, “Pas op dat je niet valt”, ”Niet in de modder!” zijn maar enkele voorbeelden waarbij je je misschien niet inhoudelijk met het spel bemoeit, maar wel een heel bepalende rol inneemt. Het is moeilijk om die balans te vinden waarin je kinderen de vrijheid geeft die buitenspel met zich mee kan brengen, maar tegelijkertijd toch nog een oogje in het kunt houden. Wat kan helpen is op een andere wijze met kinderen de communiceren. Niet voorschrijvend, maar ondersteunend, zodat het kind gaat begrijpen wat het risico is en zelf leert inschattingen te maken. Zo blijft de “Pas op!” ook echt waarde hebben en kun je dit inzetten in die situaties waarin er ook daadwerkelijk een écht gevaar op de loer ligt!

Meer weten over Avontuurlijk buitenspel? Lees dan ook het blog  Risico of avontuur. Nóg meer weten over avontuurlijk buitenspel? Bezoek dan het Congrestival Avontuurlijk Buitenspelen op 9 mei in de Metaalkathedraal te Utrecht.

Programma
Tickets
Contact

Reinate Bruins Slot

Ik ben Reinate Bruins Slot, eigenaar van Ik & Buiten. Als kind was ik altijd al gefascineerd door de natuur en was dan ook veel buiten te vinden. Na een carrière als ecoloog ben ik ruim vijf jaar geleden gestart met het promoten van buiten slapen op kinderdagverblijven door de verkoop van een zelf ontwikkeld buitenbed en het geven van advies over buiten slapen. Maar na een tijdje begonnen mijn groene roots weer te kriebelen en ik geef daarom nu trainingen en workshops over natuurlijk buiten spelen aan de kinderopvang en aan gastouders. Bij mij staat de eenvoud van natuurbeleving voorop. Al met kleine middelen en ideeën en praktische tips kun je de natuur overal beleven en genieten van buiten spelen!

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Risico of avontuur?

Risico of avontuur?

De laatste tijd wordt er steeds meer geschreven over risicovol buitenspel. Maar de term risico is natuurlijk beladen. Het heeft ...
Lees meer
Avontuurlijk buitenspel Materialen en spelaanleidingen

Avontuurlijk buitenspel Materialen en spelaanleidingen

Avontuurlijk buitenspel vereist natuurlijk bepaalde materialen en een goed ingerichte buitenruimte. Maar het mooie is: Dit hoeft helemaal niet heel ...
Lees meer
Programma Avontuurlijk Buitenspelen

Programma Avontuurlijk Buitenspelen

Ik & Buiten en TO BE Kinderopvang organiseren samen het Congrestival Avontuurlijk Buitenspelen! Dit wordt een avontuurlijke dag voor het ...
Lees meer
Wat is een congrestival?

Wat is een congrestival?

Een congrestival is een samenvoeging tussen een congres en een festival.  Het is een inspirende dag waar lezingen worden gegeven, ...
Lees meer

Andere berichten

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Regelmatig spreek ik pedagogisch medewerkers die het opvalt dat de taalontwikkeling van kinderen achteruitgaat. Deze ontwikkeling kun je tegengaan door ...
Lees meer
Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema's?

Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema’s?

Veel kindercentra werken met thema’s of hebben jaarlijks terugkerende activiteiten waar zij aandacht aan besteden. Het geven van een leuke ...
Lees meer
Klassieke muziek met jonge kinderen

Klassieke muziek met jonge kinderen

Jonge kinderen reageren goed op muziek en dans. Hun belevingswereld bestaat uit zingen, dansen, spelen. Er is geen kind dat ...
Lees meer
Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

‘De leidsters verstaan hem niet goed. En soms horen we ook dat hij stottert. Of hij spreekt sommige letters niet ...
Lees meer