Kinderen (en sommige volwassenen) bewegen te weinig. Bewegen is leuk en gezond. Toch blijkt uit onderzoek dat één op de acht kinderen te zwaar is! Ten opzichte van 20 jaar geleden is het aantal kinderen met overgewicht verdubbeld!
Maar liefst één op de acht Nederlandse schoolkinderen is te zwaar en nog meer kinderen dreigen dat te worden. De verwachting is dat de groep te dikke kinderen de komende jaren nog méér zal toenemen. Overgewicht wordt niet alleen veroorzaakt doordat kinderen te veel eten, maar vooral door te weinig beweging.
In deze tijd van binnenshuis vermaak als televisie en computerspelletjes bewegen kinderen in Nederland te weinig. Het meest in het oog springende gevolg daarvan is dat ze te zwaar worden. Tegelijk heeft te weinig bewegen een hoop andere lichamelijke nadelen. Daarom wordt men aan alle kanten gestimuleerd om kinderen meer te laten bewegen.

Waarom is sporten eigenlijk zo gezond?

Lichamelijke voordelen van sporten en bewegen

Sporten is gezond! Door regelmatig te sporten en te bewegen krijg je:

  • sterkere botten en spieren
  • een gezond gewicht
  • een goed coördinatievermogen
  • minder kans op ongelukjes en blessures
  • een versterking van het afweersysteem
  • een betere spijsvertering
  • minder kans op diabetes
  • minder kans op hart- en vaatziekten
  • minder kans op verschillende vormen van kanker

Regelmatig bewegen heeft niet alleen lichamelijke voordelen. Andere positieve effecten zijn dat je:

  • meer zelfvertrouwen en discipline krijgt
  • je beter kan ontspannen
  • minder gevoelig bent voor stress en depressie
  • beter slaapt
  • minder moe bent en meer energie hebt
  • op een leuke manier in contact komt met anderen
  • je op school/werk beter kan concentreren
  • je minder verveelt
  • minder voor de tv of achter de computer zit
  • de rest van je leven meer zal bewegen: jong geleerd is oud gedaan

Stimuleer kinderen om meer te bewegen. Aangezien kinderen veel tijd doorbrengen op het kinderdagverblijf, school en de bso is het juist belangrijk dat de medewerkers de kinderen stimuleren om te bewegen! Het Nederlands Instituut voor Sport en Beweging adviseert 60 minuten beweging per dag voor alle kinderen en jongeren onder de 18.

Naast het actief bewegen, rennen en springen is het ook goed om zo en dan de rust erin te brengen. Dit kan met kinderyoga!

Wat is kinderyoga? 

Steeds meer volwassenen volgen yoga. Maar ook bij kinderen is het in opkomst. Kinderen ervaren de positieve effecten van kinderyoga. Het helpt ze dichtbij zichzelf te blijven in deze stressvolle tijd.
Ook kinderen hebben het van jongs af aan druk. Zowel op school als in de vrije tijd wordt er veel van ze verwacht. Kinderen moeten presteren.

Bij kinderyoga verandert het moeten in mogen, het presteren in plezier hebben.Wat fijn!!!
Kinderyoga-oefeningen richten zich onder andere op rust, soepelheid, kracht en balans.
Maar ook wordt er aandacht besteed aan de ademhaling en de lichaamshouding.
Visualisatie-oefeningen komen aan bod en ontspanning is geïntegreerd.
Bij kinderyoga wordt er lesgegeven binnen de belevingswereld van het kind.

Waarom kiezen voor kinderyoga?

Soms is het leuk en afwisselend om kinderen een keer iets extra’s of anders aan te bieden. Even afwijken van het ‘vaste’ programma en plaatsmaken voor wat nieuws. Dit zorgt ervoor dat na de les de kinderen, maar ook leerkrachten/ouders/begeleiders, weer met frisse energie het dagelijkse programma kunnen oppakken.

Vaak heeft het ook een meerwaarde als je als locatie extra lessen/activiteiten aanbiedt aan kinderen, los van het dagelijkse programma.

Wanneer kiezen voor kinderyoga?

Wellicht zijn er speciale gelegenheden die vragen om een leuke les of activiteit, bijvoorbeeld:

  • De leerkracht/begeleider/ouder of het kind is jarig en je wilt dit vieren met wat leuks!
  • Viering van het zoveel-jarig bestaan van de locatie.
  • Start van een nieuw (school)jaar.
  • Viering van bepaalde feestdagen (bijv. Koningsspelen).
  • (Zomer)vakantie inluiden.
  • Begin/afsluiting themaweek/-maand.
  • Er is iemand ziek geworden of gaat op vakantie en ‘het gat’ moet opgevuld worden!
  • Enz…

Ook als je even geen inspiratie hebt voor een bewegings-/gymles is kinderyoga een mooie uitkomst!
Of als je even je handen vrij moet hebben om belangrijke werkzaamheden te kunnen verrichten, kan dit heel handig zijn!
Uiteraard is het wel zo gezellig dat juffen/meesters/begeleiders mee doen met de activiteit/les! 😉

Hoe vaak kiezen voor kinderyoga?

  • Het is mogelijk om kinderyoga eenmalig te doen.
  • Meerdere keren achter elkaar kan uiteraard ook.
  • Ook is het leuk om het  2, 3 à 4 weken te herhalen. Hierin herhaal ik elke week een stukje en komt er wekelijks iets nieuws bij. Na de lessenreeks voor kinderen is het mogelijk om als een soort van afsluiting ouders uit te nodigen om te laten zien wat de kinderen zoal gedaan/geleerd hebben.

Opbouw kinderyoga

  • Iedere les start ik met een korte introductie. Ik stel me voor en laat de kinderen wat vertellen of vragen als zij hier behoefte aan hebben. Ook vertel ik in het kort wat we gaan doen.
  • Daarna begint de les. Deze duurt uiterlijk 60 minuten. Dit is afhankelijk van het aantal kinderen.
  • Om het oog voor ieder kind te blijven houden, bied ik de lessen aan maximaal 10 kinderen per keer aan. Op die manier blijft het gezellig en heeft ieder kind de ruimte en kans om het beste uit zichzelf naar boven te halen.

Congrestival Bewegend Ontwikkelen

Tijdens het congrestival geeft Carmen een yogasessie waarin je gaat ervaren en leren hoe je yoga zowel binnen als buiten kunt inzetten.
De dag begint met met een enorm interessante lezing over het Brein in beweging. Daarna kies je drie workshops, deze wisselen we af met bewegende activiteiten zodat je heerlijk fit dag doorgaat.
 

Over Carmen Makkink

Mijn naam is Carmen Makkink, ik ben 35 jaar oud en woon in Epse (Gelderland). Ik heb de PABO en verschillende sportopleidingen afgerond.
Jaren lang ben ik werkzaam geweest op sportscholen waar ik fitness begeleiding gaf en verschillende groepslessen heb gegeven aan zowel kinderen als volwassenen. Sinds een aantal jaar geef ik allerlei kinderworkshops door het land
Dit doe ik onder andere op peuterspeelzalen, basisscholen, kinderdagverblijven, buitenschoolse- en naschoolse opvang en in dorps- en cultuurhuizen.
Mijn doel is om mijn passie, het werken met kinderen en volwassenen en het plezier in het bewegen, tot uiting te laten komen in het geven van fantastische lessen en activiteiten.

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten