‘Op het moment dat ik het kinderdagverblijf om 8.55u in loop, zie ik een heleboel hardwerkende mensen. Een pedagogisch medewerker is druk in de weer met een aantal baby’tjes, die huilen en ze probeert tegelijkertijd ouders te woord te staan. De pedagogisch coach is letterlijk aan het snelwandelen om te zorgen dat de inval op de goede plek terecht komt. Ze neemt ondertussen even een telefoontje aan van een ouder. Tegelijkertijd zet ze een heerlijk kopje thee voor mij, maar vergeet die van zichzelf’.

Wat ben ik geraakt door deze dagelijkse gang van zaken. Ik zie met hoeveel passie er ontzettend hard gewerkt en gezorgd wordt. Er wordt letterlijk alles op alles gezet om kinderen datgene te bieden wat ze nodig hebben. Wat ik me direct afvraag; ‘Zorgen de mensen om de kinderen heen, ook wel voor zichzelf? Nemen zij de tijd om ook rust te pakken?’

Geen tijd voor ontspanning

Al snel blijkt uit het gesprek met de pedagogisch coach dat deze tijd voor ontspanning er helemaal niet is. ‘Thuis rust ik wel uit van mijn werkdag. Hoe kan ik nu pauze nemen, als er zoveel op mijn to do lijstje staat. En daarbij kan ik ook prima mijn broodje achter mijn computer eten, als ik ondertussen achterstallige mails wegwerk’, vertelt de pedagogisch coach. Maar klopt het wel dat er geen tijd is voor ontspanning? Uit onderzoek blijkt dat we meer dan 45% van onze dag aan het dagdromen zijn. Eigenlijk doe je dus al een groot gedeelte van de dag ‘niets’. Je zou dus zeggen dat er tijd genoeg is om te ont-spannen.

Als ik het idee van meer ontspannen benoem, dan roept dit vaak enige weerstand op. ‘Hoe kan ik nou lanterfanten als ik er nog zoveel te doen is?’ Uiteraard willen we de lat hoog leggen, in actie zijn, problemen oplossen en verbeteren, zodat de kwaliteit van de babyopvang verhoogd. Ik begrijp het wel, want ‘niets doen’ in onze maatschappij wordt vaak negatief bestempeld. We lijken meer van betekenis te zijn, als we het heel druk hebben en onze agenda’s overvol zijn. Maar ‘niets doen mogen we echt meer op waarde inschatten. We weten allemaal dat vervelen voor kinderen heel goed is voor hun ontwikkeling. Dat is voor ons volwassenen niet anders. Uit onderzoek blijkt dat deze ruststand zelfs noodzakelijk is.  Als we actie met grote regelmaat afwisselen met ontspanning, dan presteren we vele malen beter. We laden onszelf en onze hersenen op. De stress die het werken in de kinderopvang met zich mee brengt, kun je dan verminderen, door ‘simpelweg’ meer ontspanning in te bouwen.

Verminderen van stress

Het verminderen van stres en het inbouwen van ontspanning vind ik zelfs noodzakelijk in de babyopvang. Marilse Eerkens benoemd in haar boek; ‘Wat doen we met de baby’s’ dat stress besmettelijk is. Baby’s staan nog helemaal open voor de stressreacties van mensen om zich heen. Het is dus de taak van managers en pedagogisch coaches om die stress de deur te wijzen en de ontspanning te omarmen. En ik weet zeker dat de harde werkers in de babyopvang dat als de beste kunnen! Maar hoe? Plan bijvoorbeeld voor de komende werkdagen, ontspanruimte in. Je dwaalt nu al bijna de helft van de tijd af met je gedachten, dus dan kun je deze beter effectief gebruiken. Ga in die tijd bijvoorbeeld eens heerlijke muziek luisteren, wandel een ommetje om je locatie of schenk voor jezelf een kopje thee in.

Wil jij ervaren hoe we de babyopvang kwalitatief kunnen verbeteren? Kom dan naar het congrestival Out of the BOX; op 10 november!

Lees hier meer over het programma of bestel meteen jouw tickets!

Programma
Tickets
Contact

 

Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans

Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen.

We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij ‘lastig’ gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan.

We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg.

In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Kwaliteitsslag 'Huilen en hechting'; verbinding en rust op de (baby) groepen.

Kwaliteitsslag ‘Huilen en hechting’; verbinding en rust op de (baby) groepen.

De kwaliteit in de kinderopvang groeit, er is steeds meer kennis en kunde rondom hechting. En over het belang van ...
Lees meer
Lezen met baby’s? Kan dat al? Jazeker!

Lezen met baby’s? Kan dat al? Jazeker!

Ik ben Merel van der Ham en gek op kinderboeken. Zelfs toen ik nog geen kinderen had, kocht ik ze ...
Lees meer
Waar haal je jouw energie vandaan?

Waar haal je jouw energie vandaan?

Mensen zijn gemaakt om te bewegen, om zich met elkaar te verbinden en om elkaar lief te hebben. Wie dit ...
Lees meer
Ben jij als baby-beroepskracht al "IKK proof"?

Ben jij als baby-beroepskracht al “IKK proof”?

Vorige week tijdens de workshop “Ontwikkelingsgericht werken met baby’s” waren veel pedagogisch medewerkers het er over eens: “er is haast ...
Lees meer

Andere berichten

Wat doet een scheiding met een kind?

Wat doet een scheiding met een kind?

Jaarlijks krijgen ruim 70.000 kinderen in Nederland te maken met een echtscheiding. Zodra ouders hun kind vertellen dat ze gaan ...
Lees meer
De waarde van vriendschap voor kinderen

De waarde van vriendschap voor kinderen

Veel kinderen sluiten hun eerste vriendschappen al op zeer jonge leeftijd. Door vriendjes te maken en hebben, ontwikkelen kinderen sociale ...
Lees meer
Nee. Wij blijven klein hoor

Nee. Wij blijven klein hoor

Wanneer je verliefd bent dan leef je op een roze wolk, toch? De wereld om je heen gaat een beetje ...
Lees meer
Op een bijzondere manier in gesprek met kinderen: "Ik heb soms niet genoeg taal"

Op een bijzondere manier in gesprek met kinderen: “Ik heb soms niet genoeg taal”

Wie is de baas van taal? Ik hoef de vraag uit de Praatprikkels alleen maar te stellen en de kinderen (ongeveer ...
Lees meer