Een bank die zegt dat ze goed op je geld zullen passen.
Een verzekeraar die zegt dat ze uitkeren op het moment dat jij schade hebt.
Het zijn beloftes die even kloppend als generiek zijn.
In vaktermen worden ze hygiënefactoren genoemd, of permissions to play.
Voldoe je niet aan deze basisvoorwaarden, dan heb je in deze branche niet eens recht van bestaan.
Hetzelfde geldt dus voor een kinderopvang die zegt ‘we zorgen goed voor uw kind’.
Uiteraard doet een kinderopvang dat, het is het minste wat ouders verwachten.
En dus hoef je het in je waarden of je communicatie niet expliciet te benoemen.
Schuif je het toch naar voren als voornaamste boodschap, dan maakt het je inwisselbaar: dit kunnen we bij een andere kinderopvang ook krijgen…
De kunst is dus om goed te kijken wat je er ‘bovenop’ kunt zetten.
Wat hebben we aan unieke eigenschappen, kwaliteiten of gedragingen die ons onderscheiden van andere organisaties in onze branche? En welke van die elementen sluit naadloos aan bij een (latente) behoefte van onze doelgroep.

Het woord lief als kernwaarde

Zo is er een ziekenhuis in Brabant dat in zijn kernwaarden expliciet het woord lief heeft opgenomen.
Zij hebben goed gekeken naar wat patiënten willen (en soms misschien wel missen) wanneer ze hun gezondheid in de handen van een ander leggen. Aandacht is het antwoord. Professionele chirurgische vaardigheden zijn in een ziekenhuis de hygiënefactor, daar ga je als vanzelf vanuit. Aandacht, oog voor mijn individuele behoeften, zorgen en twijfels is waar een ziekenhuis het verschil kan maken. En dus zet dit ziekenhuis daarop in. Dat het meer vraagt dan een uitgesproken belofte is helder. Als je iets belooft, moet je het waarmaken. Neem je jezelf en je patiënten serieus, dan zet je in op beleid dat bijdraagt aan het creëren van een liefdevolle omgeving. Alleen communicatie is niet bepalend voor het succes. Maar het is wel een heel helder en richtinggevend startpunt.

Kies dat wat je DNA het meest definieert

Mijn overtuiging is: durf te kiezen. Een lastig proces. Want je kunt en doet als organisatie zo veel dingen dat je ze het liefst allemaal van de daken schreeuwt. Maar daarmee rijd je jezelf in de wielen. Mensen onthouden dat niet, kunnen de essentie in dat geval niet vangen. De meesterproef van merkwaarden schuilt in de beperking: kies dat wat je DNA het meest definieert. Tijdens het Congrestival reik ik je methoden aan om dat te doen.

Congrestival Vanuit eigen kracht

Jeroen geeft zijn workshop op het congrestival Vanuit eigen kracht op 15 maart 2019 in de Metaal Kathedraal in Utrecht. We zien je graag daar.

Programma
Tickets
Contact

Geef een reactie op dit artikel

Jeroen Beentjes

Ik ben Jeroen Beentjes, geschoold in (marketing)communicatie, toegepaste psychologie en coaching. Verbind die drie aan elkaar en je komt uit bij mijn fascinatie: hoe anticipeer je als merk of organisatie vanuit je DNA op de (latente) behoeften van je doelgroep? Op een manier waarbij alle partijen baat hebben.

Bekijk alle berichten

Gerelateerde berichten

Personeelsschaarste en het bieden van zekerheid, ontwikkeling en werkgeluk

Personeelsschaarste en het bieden van zekerheid, ontwikkeling en werkgeluk

Die verdraaide personeelsschaarste! Hoe binden en boeien we ‘onze talenten’? De golfbewegingen in de economie, demografie, techniek, technologie en digitalisering ...
Lees meer
Wat we het allerliefste doen; delen, inspireren en van elkaar leren!

Wat we het allerliefste doen; delen, inspireren en van elkaar leren!

Met TO BE Kinderopvang willen wij de kinderopvang een platform bieden waar ruimte is om te creëren, elkaar te inspireren ...
Lees meer
Waarderen en certificeren van de werkervaring van jouw waardevolle medewerkers

Waarderen en certificeren van de werkervaring van jouw waardevolle medewerkers

“Ik heb een aantal locatiemanagers die pedagogisch coach willen worden. Maar ze hebben niet de juiste kwalificaties. Wat kan ik ...
Lees meer

Andere berichten

Spelenderwijs Ontwikkelen?!

Spelenderwijs Ontwikkelen?!

Spelenderwijs 0ntwikkelen Deze term hoor je steeds vaker. "Oh, maar dat doe ik al!" Dat klinkt er vaak achteraan. De ...
Lees meer
Kinderen laten kleuren.

Kinderen laten kleuren.

Je kunt kinderen op diverse manieren laten kleuren, op een blanco papier, op een kleurplaat of na laten tekenen vanaf ...
Lees meer
‘Gebrek kwaliteit kinderopvang ligt niet aan medewerkers’

‘Gebrek kwaliteit kinderopvang ligt niet aan medewerkers’

Toezichthouder GGD is bezorgd over de kwaliteit van de kinderopvang. Volgens een onderzoek van De Volkskrant is bij meer dan ...
Lees meer
Griezelig gezonde themakoeken

Griezelig gezonde themakoeken

Deze bakactiviteit kun je bij ieder thema inzetten, je koopt vormpjes die aansluiten bij het thema en zo heb je ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]