Die verdraaide personeelsschaarste! Hoe binden en boeien we ‘onze talenten’?
De golfbewegingen in de economie, demografie, techniek, technologie en digitalisering én de al dan niet daaruit voortkomende politieke keuzes maken dat werkgevers en werknemers continu met veranderingen te maken krijgen.
Tja, als het gaat om werk en mensen is de wereld veel complexer dan je denkt.

Persoonlijke ontwikkeling en van betekenis kunnen zijn voor de maatschappij

Tijdens een netwerkbijeenkomst sprak ik een ondernemer die enigszins verbaasd reageerde: “Heb ik een mooie vacature, zegt de meest geschikte kandidate tijdens het arbeidsvoorwaardelijk gesprek dat ze aanneemt dat het salaris gewoon marktconform is, maar dat ze vooral wil weten hoe ze zich verder kan ontwikkelen én vraagt naar ‘de betekenis’ die de functie en het bedrijf hebben in de samenleving”.
Een andere aanwezige gaf aan dat “sollicitanten, naast de primaire arbeidsvoorwaarden, vooral vragen naar de balans tussen de privé- en werktijd”.
Een derde refereerde aan de opmerking van een kandidaat in de eindfase van de procedure, die constateerde dat “de organisatie vooral duurzaamheid nastreeft, maar dat dit niet in de samenstelling van het personeelsbestand zichtbaar is. Ook merkte die kandidaat op dat dit niet in de arbeidsovereenkomst tot uiting komt, omdat daarin uitsluitend staat wat je niét mag”.

Hoe ben je als organisatie aantrekkelijk voor talenten

De genoemde voorbeelden zijn wellicht willekeurig, maar het is duidelijk dat de huidige krapte op de arbeidsmarkt een nieuw bewustzijn ten aanzien (van de toekomst) van werk vereist.
Het ‘werkgeversmerk’ moet zorgen dat je aantrekkelijk bent voor talenten, om te blijven of te komen. De arbeidsvoorwaarden, introductie en HR-processen moeten optimaal op orde zijn, zodat mensen zich betrokken (blijven) voelen bij de organisatie. De werkomgeving moet ‘gezond’ zijn.

Nieuwe instrumenten en technologieën kunnen het (werk)leven van mensen ondersteunen en aangenamer maken. Als werknemer moet je aantrekkelijk zijn/worden door het nemen van eigen regie en bereid zijn om je in turbulente tijden te blijven ontwikkelen en nieuwe leerervaringen op te doen.
Waar je ook werk biedt, als de basis op orde is en de organisatie zich kenmerkt door het uitwisselen van informatie, een open communicatie, een inspirerende visie, het bieden van zekerheid, ontwikkeling en werkgeluk dán kan je als werkgever het verschil maken!

Congrestival ‘Vanuit eigen kracht’

Marco Bijl verzorgt op het congrestival ‘Vanuit eigen kracht’ de workshop Werving en behoud van personeel. Wil jij ook graag weten hoe je goed personeel aantrekt en behoud? Kom dan naar het congrestival op vrijdag 9 november. Bekijk hier het volledige programma en bestel je kaarten.

Programma
Tickets
Contact

Geef een reactie op dit artikel

Marco Bijl

Marco is directeur van Bijl en Reuser. Als erkend netwerker, weet hij heel goed mensen met elkaar te verbinden. Door zijn brede praktijkervaring weet hij dat organisaties alleen succesvol kunnen zijn als mensen er daadwerkelijk toe doen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Gerelateerde berichten

‘Vanuit eigen kracht’ wordt verplaatst naar vrijdag 15 maart 2019

‘Vanuit eigen kracht’ wordt verplaatst naar vrijdag 15 maart 2019

Bij deze willen we aankondigen dat het Congrestival ‘Vanuit eigen kracht’ wordt verschoven. Helaas zijn wij genoodzaakt de datum te ...
Lees meer
Hetzelfde als de rest. En toch anders.

Hetzelfde als de rest. En toch anders.

Een bank die zegt dat ze goed op je geld zullen passen. Een verzekeraar die zegt dat ze uitkeren op ...
Lees meer
Waarderen en certificeren van de werkervaring van jouw waardevolle medewerkers

Waarderen en certificeren van de werkervaring van jouw waardevolle medewerkers

“Ik heb een aantal locatiemanagers die pedagogisch coach willen worden. Maar ze hebben niet de juiste kwalificaties. Wat kan ik ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer

Andere berichten

Het succesvol inzetten van social media voor een optimale online profilering

Het succesvol inzetten van social media voor een optimale online profilering

Nog even en dan is het zo ver…De Kindstart beurs 2016! Mijn naam is Sharon Coenen. Ik ben eigenaresse en ...
Lees meer
5 creatieve tips voor de Olympische Winterspelen

5 creatieve tips voor de Olympische Winterspelen

De Olympische Winterspelen komen er weer aan! Dit is een leuk thema om creatief mee aan de slag te gaan ...
Lees meer
Zit eens stil!

Zit eens stil!

Ik ben op de groep van een kinderdagverblijf. Juul zit in de kring, net als de andere kinderen. Juf Marina ...
Lees meer
Mijn moeder op bezoek op de groep

Mijn moeder op bezoek op de groep

Het is al weer ruim een jaar geleden dat ik dit 'bijzondere bezoek', mijn eigen moeder,  op de groep mocht ...
Lees meer