Corrigeren werkt vaak averechts bij oneerlijkheid. Door het voorlezen van het boek; het boekenliefje, laten we kinderen ervaren dat erbij willen horen oké is en dat er een natuurlijk gevolg zit aan het niet eerlijk zijn.

Kinderen zijn van nature eerlijk. Iedereen herkent wel dat jonge kinderen opmerkingen maken zoals; “Wat heeft hij een dikke buik!” Kinderen vanaf een jaar of drie jokken met regelmaat. Voor hen loopt fantasie en realiteit echt door elkaar, waardoor het jokken voor hen soms echt waarheid is. Of ze kijken hoe wij als opvoeders reageren; ‘Pieter begon met slaan, ik heb niets gedaan!’ Vanaf een jaar op 6-7 begint vaak het liegen, om aan eigen behoeften te voldoen.

Wat doe je als kinderen niet eerlijk zijn? Een pm’ers op een BSO had laatst ontdekt dat Levi (9 jaar) stiekem snoep uit de voorraadkast had gepakt. Nadat ze haar boosheid had laten varen, vroeg ze met oprechte interesse waarom hij snoep had mee genomen. Zijn antwoord; “Ik wil graag vriendjes op de groep en wil dat ze me aardig vinden.” Zoals alle kinderen heeft Levi een grote behoefte om erbij te horen, aan verbinding. Om aan deze behoefte te voldoen, heeft de pm’er samen met Levi andere manieren bedacht om vriendjes te maken. Daarnaast hebben ze samen afgesproken dat Levi gaat sparen om een nieuwe snoepzak te kopen, zodat ook de andere groepsgenootjes daarvan kunnen genieten. Dit natuurlijke gevolg van zijn gedrag heeft een grote impact op hem. Hij voelt de ruimte om zelf de natuurlijke consequenties van zijn gedrag te ervaren en hier iets in te doen.

In de kinderopvang wordt er veelal voldaan aan de behoefte om erbij te horen. Een mooie manier om verbinding aan te gaan, is ook door samen een boek te lezen over het thema. Een aanrader is het boek; Het boekenliefje;

Een boekendiefje wil dolgraag dat iemand met hem verhaaltjes lees, daarom steelt hij de boekjes. Maar eigenlijk is hij een boekenliefje, omdat hij zo graag samen boekjes wil lezen. Het boekenliefje brengt alle gestolen boekjes terug. Daarna kan hij gezellig met de andere dieren samen lezen.

Dit is een ontzettend leuk verhaal om samen te lezen. Het geeft een mooie illustratie hoe je vanuit verbinding grenzen stelt en het natuurlijk gevolg van het gedrag laat ervaren.

We horen graag je ervaringen terug! Veel leesplezier met de kinderen!

Wil je met ons sparren en jouw ideeën over deze blog delen, kom dan naar de virtuele koffiebar en klik op het onderwerp pedagogiek/inspiratie.

Geef een reactie op dit artikel

Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans

Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen.

We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan.

We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg.

In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

De titel van mijn bijdrage op 22 mei is: “Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof” ...
Lees meer
Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer

Andere berichten

Hoe onderscheid je je in de kinderopvang?

Hoe onderscheid je je in de kinderopvang?

Hoe onderscheid je je in de kinderopvang? Ik denk dat bijna iedereen de crisis in de kinderopvang nog goed in ...
Lees meer
Kun jij kindermishandeling signaleren?

Kun jij kindermishandeling signaleren?

Kindermishandeling is en zal altijd blijven bestaan, een niet zo heugelijk feit. Er wordt geschat dat er ongeveer 119.000 kinderen ...
Lees meer
Verhuizen

Verhuizen

Het is zover. We gaan verhuizen! In de zomervakantie verhuizen we met ons kdv in een school. Op deze school zit ...
Lees meer
Spelen met de Olympische ringen

Spelen met de Olympische ringen

Weet jij uit hoeveel ringen de Olympische ringen bestaan en welke kleuren ze hebben? Manja belde mij vorige week of ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]