Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja is ook blij met haar. Janneke is haar beste kracht; echt iemand waar je op kunt bouwen.

Feedback ontvangen

Vorige week was er een incident tussen twee kinderen waarbij Janneke zich genoodzaakt voelde om in te grijpen. Toen Janneke ze uiteindelijk bij de arm greep, kwam Anja binnen. Nadat de kinderen weer bedaard waren, riep Anja haar even apart: “Ik zag dat je die twee kinderen net wel erg hardhandig aan hun arm trok. Ik wil geen blauwe plekken; daar hebben we natuurlijk al eens een opmerking over gehad. Zou je dit in het vervolg met iets meer beleid willen doen? Overigens: complimenten voor je betrokkenheid en inzet van de afgelopen tijd. Heel fijn”.
Janneke reageert vol begrip. Maar als ze naar huis gaat, begint het toch te knagen. Tijdens haar laatste beoordeling zei Anja namelijk dat Janneke juist wel wat daadkrachtiger mag optreden. En nu is het weer niet goed. Janneke is ervan overtuigd dat als ze niet zo ferm had ingegrepen, er zéker blauwe plekken waren ontstaan. Ze baalt er stiekem flink van.
De volgende dag bespreekt Janneke de situatie met een collega. “Wat vind jij er nou van, moeten we die kinderen dan maar gewoon hun gang laten gaan?” Haar collega stelt haar gerust: “Nee joh. Anja had gewoon haar dag niet. Dat lag echt niet aan jou hoor. Ene oor in, andere weer uit”.

Shopping for confirmation

We zien hier een voorbeeld van ‘Shopping for confirmation’: een bekend patroon na het krijgen van negatieve feedback. We zoeken geruststelling bij anderen om onszelf ervan te overtuigen dat het allemaal wel meevalt. Wist je dat de leidinggevende voor 75% van werkend Nederland stress veroorzaker nummer 1 is. De invloed die jij hebt op je medewerkers, ook door je manier van feedback geven, is dus groot. Héél groot.

Congrestival Vanuit eigen kracht

Graag neem ik je mee naar een wereld waarin feedback geven ook motiverend kan zijn. Een wereld waarin je je medewerkers gemotiveerd en loyaal houdt. En waarin je vooral naar de kracht van je medewerkers kijkt. Zodat verbeterpunten leuke uitdagingen worden. Kom naar de workshop en laat je inspireren!

Programma
Tickets
Contact

Over Alies Alberts

Ik heb een nieuwe wereld ontdekt. En wel die van de zelfsturende organisaties waar het floreren van medewerkers voorop staat. Waar iedereen beslissingen mag maken, waar volledige (financiële) transparantie is en waar medewerkers 100% worden vertrouwd.
Wie vertrouwen geeft, krijgt er bakken verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor terug. En is dat niet wat we allemaal willen?

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten