Donderdag 20 september was het leidsterdag. De dag om geweldige, liefdevolle en lieve pedagogisch medewerkers in het zonnetje te zetten. Ouders kochten massaal cadeautjes en zochten bloemen uit bij de bloemist. Vrolijk gekleurde bloemen, met kaartjes erbij waarop woorden van waardering werden geschreven. Drie paar ouders uit Oss zochten niet naar gekleurde bloemen, zij zochten met tranen in hun ogen met een gebroken hart naar bloemen voor hun overleden kinderen, naar een kaartje dat het grote verdriet, de pijn en de afscheidswoorden konden beschrijven. Zij verloren op 20 september hun dierbare kinderen bij een tragisch ongeluk. Mijn gedachten gaan uit naar de ouders, broertjes en zusjes, familieleden, pedagogisch medewerkers en alle naasten van de lieve kinderen die op 20 september veel te vroeg het leven verlieten. In gedachten stuur ik hen kracht toe, liefde en medeleven in deze verschrikkelijke tijden. “Lieve families en naasten, ik leef met jullie mee. De pijn en het verdriet die jullie nu voelen kan niet in woorden worden beschreven. Ik kan alleen maar zeggen, ik denk aan jullie, ik wens je heel veel sterkte met dit ontzettend grootste verlies, gecondoleerd”

Mijn hart doet pijn en het laat mij niet los

Mijn hart doet pijn en het laat mij niet los. Mijn gedachten dwalen steeds weer af naar 20 september, naar de berichten die ik las, naar het gevoel dat ik toen had en nu nog steeds. Ik denk aan de knuffels en kusjes waarmee ik mijn zoontje  heb overladen, aan de minuut stilte die ik heb gehouden voor het begin van een vergadering met een team pedagogisch medewerkers, ik denk aan alle gevaren in de wereld, hoe kunnen wij kinderen behoeden? Inpakken in bubbeltjesfolie? Binnen opsluiten? Nooit meer op de fiets, in de auto of  het vliegtuig stappen, want ‘wat als?’ Maar ergens in mijn hoofd weet ik ook heel goed dat kinderen moeten ontdekken, dat het niet fair is om hen ervaringen te ontnemen omdat wij als opvoeders denken aan het ‘wat als…’. Ik voel mij machteloos, wetend dat wij het leven niet in handen hebben, dat het leven na een tragisch ongeluk voorbij kan zijn voor een onschuldig vrolijk kind dat op weg is naar school. Ik voel mij machteloos omdat ik gewoonweg niet de superkracht heb om alle kinderen in de wereld te beschermen.

Het bewustzijn verhogen ten aanzien van het veilig vervoeren van kinderen

Op mijn laptop open ik het beleid over veilig vervoeren die ik na het ongeval direct heb herschreven nogmaals. Woorden op papier, regels en werkwijzes, allemaal op papier gezet in de hoop dat kinderopvangorganisaties met nog meer bewustwording voor veiligheid kunnen vervoeren. Een advies dat ik als adviesbureau geef aan mijn klanten, niets moet maar denk er bewust over na, vroeg ik mijn klanten gisteren. Mijn collega en ik dachten gisteren na over wat kunnen wij doen? Hoe kunnen we werkwijzen aanpassen om de veiligheid te bevorderen? Uiteindelijk komen wij uit op een aantal richtlijnen, die voor ons goed voelen. Die in onze ogen het bewustzijn verhogen, het vervoer veiliger maken. Natuurlijk moet uit onderzoek blijken wat er is gebeurd en is de kans groot dat wij deze richtlijnen weer bijstellen. Voor nu voelen deze richtlijnen als een bewustwording, misschien zelfs wel als schijnveiligheid, maar het brengt mij op een rare wijze ook een heel klein beetje rust, wetend dat ik elke kinderopvangorganisatie in mijn klantenbestand die kinderen vervoeren, heb gevraagd om nog eens goed te kijken naar hun beleid. Door deze blog te schrijven hoop ik nog meer kinderopvangorganisaties te bereiken, met de vraag: ben jij je bewust van de gevaren? Welke werkwijze hou jij aan? En kun je deze wellicht nog veranderen om de veiligheid nog beter te waarborgen?

Voor ons gevoel kunnen onderstaande richtlijnen bijdragen aan het veilig vervoeren van kinderen. Let op: dit zijn richtlijnen die wij adviseren:

Voorwaarden medewerkers:

  • De pedagogisch medewerker dient 16 jaar of ouder te zijn en in het bezit van een scooter- en/of autorijbewijs.
  • De pedagogisch medewerker moet voordat zij de Stint mag rijden, de bijzondere verrichtingsoefeningen perfect kunnen uitvoeren. Bij voorkeur volgt elke pedagogisch medewerker een rijvaardigheidstraining bij Stint zelf.
  • Stel een Stint-hoofdtrainer aan. Deze medewerker is compleet op de hoogte van de Stint-bedieningsfuncties, weet hoe je met de Stint moet rijden, is op de hoogte van verkeersregels, onderhoud Stint, banden oppompen etc. Deze persoon traint intern de (nieuwe) medewerkers.
  • De Stint-hoofdtrainer zorgt ervoor dat alle medewerkers die op de Stint rijden voordat zij dit gaan doen, de bijzondere verrichtingsoefeningen driemaal achter elkaar succesvol hebben uitgevoerd.

Voor gebruik:

  • Controleer de remmen en de verlichting. Controleer de remmen door een noodstop te maken voordat er kinderen in de Stint plaatsnemen. Maak gebruik van de Kwaliteits- en veiligheidschecklist van de Stintleverancier zelf.
  • Bij gebreken wordt de Stint niet in gebruik genomen.
  • Controleer de accu op voldoende stroom voordat je op weg gaat.
  • Controleer periodiek , zoals de fabrikant adviseert, de technische staat van de Stint.
  • Zorg voor periodiek technisch onderhoud.

Tijdens gebruik

  • Vervoer maximaal 10 kinderen in de Stint.
  • Zorg ervoor dat alle kinderen een veiligheidsriempje dragen. Controleer of alle veiligheidsriemen bij alle kinderen goed om zitten, of ze strak genoeg zitten en goed zijn gesloten.
  • De Stint rijdt alleen op het fietspad. Doe dit rustig.
  • Probeer zo veel mogelijk over te steken bij stoplichten of oversteekplaatsen.
  • Wanneer de Stint tussen paaltjes door moet, verminder dan vaart naar stapvoets rijden.
  • Nader je een verkeerspunt rijd dan stapvoets.
  • De pedagogisch medewerker heeft voldoende verkeersinzicht en rijdt waar nodig stapvoets.
  • Rijdt niet dicht langs water, langs de waterkant en op het gras.
  • Leer de kinderen dat zij geen lichaamsdelen zoals armen buiten de Stint mogen houden tijdens het rijden en dat zij op de billen moeten zitten wanneer zij in de Stint zitten
  • Plaats de Stint te allen tijde op een veilige plek, waar kinderen rustig in en uit kunnen stappen. Tijdens het in- en uitstappen, staat de Stint altijd op de rem, in neutraal (parkeerstand), daarnaast dient de sleutel er te allen tijden uit te zijn. Wijk bij nood uit naar zijkant indien mogelijk.

Oefeningen bijzondere verrichtingen:

Stint heeft een rijtrainingsdocument waarin diverse oefening zijn opgenomen.

Natuurlijk weet ik dat werkwijzes technische mankementen niet kunnen voorkomen. Ik heb echter vol vertrouwen in de Stint; zoals ik de leveranciers ken gaan zij voor veiligheid. De Stint is immers ooit in het leven geroepen omdat de veiligheid van kinderen bij het vervoeren niet altijd optimaal was.

Ik denk na over de toekomst, kinderopvangorganisatie die stoppen met het vervoeren met de Stint en overgaan op taxiservice, van taxicentrales. In gedachten zie ik de krantenkop al voor me, ‘kinderen van kinderopvangorganisatie mishandeld door taxichauffeur zonder VOG’. Kinderopvangorganisaties die zelf met een busje gaan vervoeren of overgaan op de groene oplossing; een ouderwetse bakfiets. Het maakt niet uit hoe wij kinderen vervoeren, in elk vervoersmiddel schuilt een gevaar, elk vervoersmiddel kan een technisch mankement hebben of door een verkeerde handeling een ongeluk veroorzaken. Het enige wat wij als professionals kunnen doen, is proberen deze gevaren zo klein mogelijk te maken door werkwijze, regels en afspraken te maken, hopend dat een dag zoals 20 september nooit meer komt.

Geef een reactie op dit artikel

Daisy Koekkoek

Eigenaar bij Daisy’s Opstapje - Consultancy kinderopvang. Advies op maat voor elke kinderopvang organisatie. Van beleid schrijven, workshops tot aan advies, Daisy’s Opstapje helpt u met alle vragen rondom het runnen van een kinderdagverblijf. Met mijn blog wil ik jullie aan het denken zetten, ik wil jullie inspireren net een stapje extra te doen om jezelf en de organisatie te blijven ontwikkelen.

Ik zal gevoelige onderwerpen , leuke onderwerpen en serieuze onderwerpen belichten met humor en een knipoog, zodat het lezen van de blog altijd leuk is en jouw vooral inspireert ermee aan de slag te gaan! Toen ik als leidinggevende in de kinderopvang werkte, kreeg ik vaak de vraag van bevriende kinderopvanghouders van mijn toenmalige baas: ‘Kun jij mij helpen met de protocollen?’ of ‘Wil je voor mij de zienswijze schrijven?’ Al snel begon ik op mijn vrije dagen andere kinderopvangorganisaties te helpen. Ik haalde ontzettend veel voldoening uit het werk, ik kon hiermee bijdragen aan een betere kwaliteit in de kinderopvang. Daarom begon ik ook met Daisy’s Opstapje. Met Daisy’s Opstapje kan ik mijn kennis, ervaring en soms ook de harde waarheid overdragen aan alle houders in de kinderopvang.
Mijn doel? Simpel, de kwaliteit in de kinderopvang naar een hoger niveau brengen! Of mijn doel haalbaar is? Wellicht, maar het is in ieder geval een mooi doel. Elk kind in Nederland verdient de beste opvang, de beste ontwikkelingsmogelijkheden en de best getrainde pedagogisch medewerkers. Met Daisy’s Opstapje hoop ik daar aan bij te kunnen dragen.
Al van jongs af aan wist ik wat ik later wilde gaan doen, namelijk in de kinderopvang werken. Als dat zou lukken dan wilde ik ook zeker weten mijn eigen kinderopvangorganisatie runnen/ beginnen. Daarom besloot ik de HAVO af te slaan. Ik zie mijn verblufte ouders nog zo voor mij staan, maar ik wilde ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk klaar was met de middelbare school zodat ik snel kon starten met de opleiding tot pedagogisch medewerker. Ik kwam op de BBL opleiding terecht waarbij ik vier dagen als pedagogisch medewerker in de kinderopvang werkte. Ik genoot elke dag, maar wist ook zeker, dit is niet mijn eindstation. Daarom besloot ik een relatief nieuwe, maar geweldige opleiding te gaan volgen: Pedagogisch Management aan de Fontys Hogeschool in Den Bosch. Deels pedagogiek en deels management en daarbij was de opleiding volledig gericht op het werken in de kinderopvang. Het was een totaalplaatje, je leerde alles wat je als manager in de kinderopvang zou moeten weten. Van management en recht tot ontwikkelingspedagogiek.
Elke woensdag zat ik twee uur in de auto om mijn colleges te kunnen volgen. De rest van de dagen werkte ik als leidinggevende in de kinderopvang. Na vier leerzame jaren behaalde ik mijn diploma en mocht ik mijzelf Pedagogisch Manager noemen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

Sinds de lancering van NETTOBIJDRAGE spreek ik veel kinderopvangorganisaties over hun prijspolitiek. Deze gesprekken hebben mij veel nieuwe ideeën opgeleverd ...
Lees meer
Werven is verleiden

Werven is verleiden

Wow, wat een dynamische arbeidsmarkt! Om aan voldoende pedagogisch medewerkers te komen moet je als kinderopvangorganisatie tegenwoordig meer doen dan ...
Lees meer
Hoe bewust ben jij als leidinggevende?

Hoe bewust ben jij als leidinggevende?

Vorig jaar schreef ik al een blog over pedagogisch bewust handelen naar kinderen toe. Maar hoe zit dit eigenlijk voor ...
Lees meer
Wipstoeltjes en kinderstoelen....

Wipstoeltjes en kinderstoelen….

Tijdens de training 'Babyclub® Excellente beroepskracht' hebben we het uitgebreid over de 'do's en don'ts' ten aanzien van het stimuleren ...
Lees meer

Andere berichten

Zelf de wereld om je heen ontdekken

Zelf de wereld om je heen ontdekken

Deze wintermaanden vol met pepernoten, sinterklaasliedjes, kadootjes en kerst ervaren jonge kinderen met hun rijke verbeeldingswereld heel intens. Op hun ...
Lees meer
Zit eens stil!

Zit eens stil!

Ik ben op de groep van een kinderdagverblijf. Juul zit in de kring, net als de andere kinderen. Juf Marina ...
Lees meer
Hoera, ik ben linkshandig!

Hoera, ik ben linkshandig!

Je hoort het nog wel eens; ‘Ik heb 2 linkerhanden’. Of ‘hij liet Sam vandaag echt links liggen’. Uit dat ...
Lees meer
Resultaten enquête

Resultaten enquête

We hebben op 18 mei een enquête gehouden onder de klanten van KDV Online. De resultaten maken ons zeer enthousiast voor ...
Lees meer