Ga eens terug naar het afgelopen teamoverleg. Ongetwijfeld hebben jullie met het team een onderwerp of gebeurtenis met elkaar besproken of geëvalueerd. Waar lag de focus van het team? Werd er vooral over problemen of juist oplossingsgericht gesproken met elkaar?

Een voorbeeld
Bij Kinderopvang De Muizen evalueren ze tijdens het teamoverleg de onlangs georganiseerde ouderavond, waar een aantal zaken niet goed verliep. De volgende uitspraken van de pm-ers zijn tijdens het teamoverleg te horen; “Wat een slechte ouderavond”, “Waarom heb jij de spreker de verkeerde tijd doorgegeven?”, “Jij zou toch de beamer regelen?” “Wie had bedacht om deze spreker uit te nodigen?” Vervolgens ontstaat er een flinke “ping-pong” discussie over waar het allemaal fout ging. Herkenbaar?

Je krijgt wat je uitzendt
Praten over en het analyseren van problemen (“waar ging het fout?”) kan leiden tot discussies, verwijten, irritaties, roddelen, elkaar de schuld geven, niets durven zeggen of elkaar overschreeuwen. Dit kost het team veel energie en levert meestal weinig op. Het probleem wordt er soms nog groter van. Bovendien is gedrag besmettelijk; je krijgt wat je uitzendt. Met oplossingsgericht taalgebruik kan je deze neerwaartse spiraal met het team doorbreken en komen tot een succes spiraal. Focussen op oplossingen creëert oplossingen, focussen op problemen versterkt problemen.

Erken en accepteer
Het probleem dan maar wegwuiven of bagatelliseren? Zeker niet! Erkennen en accepteren van het probleem hoort ook bij oplossingsgericht werken, het analyseren van het probleem niet. Een probleem is een probleem zolang je er nog geen oplossing voor hebt gevonden.

Ben je een DIP-er of een DIM-er?
De focus richten op oplossingen noemen we DIM-men, oftewel Denken In Mogelijkheden. Probleemgericht denken noemen we DIP-pen oftewel; Denken In Problemen. Zet bij het kijken naar problemen je oplossingsgerichte bril op en focus op mogelijkheden en doelen. Ontdek wat voor jou en het team goed werkt. Besmet je team en ouders met het DIM-virus! Als je merkt in je team dat jullie probleemgericht bezig zijn, zeg dan met humor “even dimmen, we zitten te dippen”.

Stel oplossingsgerichte vragen; maak van een probleem een wens!
In het bovenstaande voorbeeld zou het team van Kinderopvang De Muizen oplossingsgerichte vragen kunnen bedenken om het team in een “oplossingsgerichte modus” te zetten in plaats van te discussiëren wat er niet goed ging. Bijvoorbeeld “Wat gaan we de volgende keer anders doen zodat de ouderavond wel een succes is?” Met deze methode kun je elkaar uitnodigen om actief mee te denken naar het zoeken van oplossingen. Het is zonder oordeel en veroordeel en het geeft commitment in het daadwerkelijk uitvoeren van de oplossingen. Moedig elkaar aan en nodig elkaar uit, zodat iedereen gaat nadenken over mogelijke oplossingen en doelen. Wat kan wel? Wat zouden we graag anders willen? Wanneer zijn wij en de ouders tevreden? Dit geeft energie, de juiste richting en beweging in het team!

Oplossingsgericht werken is een andere manier van kijken naar problemen, situaties, de wereld en naar mensen. Deze methode komt oorspronkelijk uit de psychotherapie en wordt inmiddels ook succesvol toegepast in coaching, opleidingen en in organisaties op de werkvloer. Er zijn verschillende stromingen die als oorsprong van oplossingsgericht werken kunnen worden aangeduid, waaronder de werkwijze van dr. Milton Ericson, Steve de Shazer en Insoo Kim Berg. Oplossingsgericht communiceren heeft veel raakvlakken met Omdenken.

Trainingen Oplossingsgericht communiceren voor de kinderopvang
Speciaal voor de kinderopvang ontwikkelden wij de training Oplossingsgericht Communiceren op de werkvloer. In deze praktische training leren pm-er’s  en/of leidinggevenden hoe zij probleemgerichte communicatie kunnen ombuigen naar oplossingsgerichte communicatie. Zowel richting ouders als collega’s. Deze training is opgenomen in de scholingsgids van het FCB.

De belangrijkste tips om Oplossingsgericht Communiceren op de werkvloer;

  • Zet je oplossingsgerichte bril op; houd de focus richting oplossingen in plaats van op het probleem.
  • Richt je op de toekomst i.p.v. verleden. Wat wil je bereiken?
  • Werk in kleine stappen naar de oplossing.
  • Ga ervan uit dat ieder persoon en/of team beschikt over voldoende competenties en vaardigheden om tot oplossingen te komen.
  • Als iets werkt, doe het dan vaker.
  • Als iets niet werkt, doe het dan anders.
  • Stel oplossingsgerichte vragen.
  • Vier de succesmomenten met elkaar.

Wil je meer praktische tips en samen met je collega’s leren om oplossingsgericht te communiceren op de werkvloer? Kijk hier voor meer informatie. Bel of mail ons gerust we denken graag met je mee!

Geef een reactie op dit artikel

Eileen Kalkman en Miranda Rep

Wij zijn Eileen Kalkman en Miranda Rep van Confriends. Samen met ons team ontwikkelen en verzorgen wij met veel plezier trainingen op de werkvloer in de kinderopvang. Met onze traject aanpak zorgen we met elkaar voor een vitale kinderopvang.

Confriends inspireert en zet medewerkers in beweging! Onze trainingen en workshops zijn praktisch en prikkelend.

Wij verzorgen trainingen en trajecten op het gebied van;
-Effectief communiceren en samenwerken op de werkvloer; zowel met collega's als met ouders.
-Arbo, tiltraining, gezond werken en vitaliteit; preventie van ziekteverzuim.
-Spelenderwijs Bewegen en Beweegkriebels; ontwikkelingsgericht bewegen en gezonde leefstijl voor kinderen borgen in het dagritme.

Bel of mail ons gerust, we denken graag met je mee!

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

De titel van mijn bijdrage op 22 mei is: “Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof” ...
Lees meer
Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer

Andere berichten

Zoekboeken

Zoekboeken

Er zijn diverse boeken die je kan lezen met kinderen. De zoekboeken vond ik eigenlijk altijd maar stomme boeken. Wat ...
Lees meer
Themawerken is zo waardevol

Themawerken is zo waardevol

"Zijn dit allemaal jullie eigen kinderen?",  "Gaan jullie met al deze kinderen op vakantie?". Het zijn een paar voorbeelden van ...
Lees meer
Ik ben verliefd geworden

Ik ben verliefd geworden

"Suus, ik heb een mooi pand voor jouw kinderdagverblijf". "Leuk voor jou" was wat ik hardop dacht. Al jaren heb ...
Lees meer
Loose Parts Play, spelen met losse materialen

Loose Parts Play, spelen met losse materialen

Ik vind het altijd heerlijk om te zien: Kinderen die buiten wat “aanrommelen”. Op het eerste gezicht geen vastomlijnd spel ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]