Vorig jaar schreef ik al een blog over pedagogisch bewust handelen naar kinderen toe. Maar hoe zit dit eigenlijk voor leidinggevenden? Zij werken weliswaar minder of helemaal niet met kinderen maar staan toch regelmatig voor een pedagogisch dilemma.

Willen helpen zit in onze natuur
De kinderopvang typeert zich uiteraard door het grote percentage vrouwen in de branche. En niet zomaar een stel dames bij elkaar. Nee, hele behulpzame dames. Om in de kinderopvang te kunnen werken hebben zij uiteraard een groot empathisch vermogen, zijn ze sensitief maar hebben ze ook een bijna onweerstaanbare drang om te helpen. Ze smullen ervan als iemand zich met een probleem bij hun meldt, want dan kunnen zij advies geven of een oplossing aandragen en daarmee de ander verder helpen. Of in ieder geval denken dat zij hierdoor iets ermee kunnen bereiken.

Maar, help ik jou wel echt?
De laatste tijd heb ik mij hier verder in verdiept. Wat gebeurt er als ik iemand een advies geef? Wat gebeurt er als ik een oplossing aandraag? Natuurlijk heb ik voor de ander het probleem op korte termijn opgelost. Zij (en heel af en toe hij) kan weer verder en vertrekt tevreden want heeft een antwoord op haar vraag gekregen. Maar enkele weken later krijg ik praktisch dezelfde vraag van dezelfde persoon. Ik heb namelijk wel een antwoord gegeven maar daarmee haar een kans ontnomen om zich te ontwikkelen. Niet echt behulpzaam…..

Wat kan ik dan anders doen?
Uiteraard is mijn wens als leidinggevende niet, om alleen maar een orakel van antwoorden te zijn. Nee, liever help ik mensen om mij heen om zich te ontwikkelen. Bied ik hen kansen om zelf keuzes te kunnen maken en stel ik vragen om de ander te helpen tot mooie inzichten te komen. Het duurde even voordat ik door had dat ik hiermee de mensen om mij heen niet ‘in de steek laat’ (mijn grootste angst) maar juist een kans geef. En wat vraagt dit van mij? Bewust leiderschap. Af en toe een stap terug doen. Focus op de wat-vraag en niet op de hoe-vraag. Het geven van (ruime) kaders en criteria zodat iedereen daarbinnen vrij is om te bewegen.

Natuurlijk is het geven van een (snelle) oplossing soms gewoon nodig. Maar graag daag ik mezelf en misschien de mensen ook wel uit om bewust per situatie de afweging te maken. Heeft mijn gesprekspartner meer aan een snel antwoord of is er ruimte voor begeleiding naar de output?

Geef een reactie op dit artikel

Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Werven is verleiden

Werven is verleiden

Wow, wat een dynamische arbeidsmarkt! Om aan voldoende pedagogisch medewerkers te komen moet je als kinderopvangorganisatie tegenwoordig meer doen dan ...
Lees meer
Een leidsterdag met een pikzwarte rand

Een leidsterdag met een pikzwarte rand

Donderdag 20 september was het leidsterdag. De dag om geweldige, liefdevolle en lieve pedagogisch medewerkers in het zonnetje te zetten ...
Lees meer
Wipstoeltjes en kinderstoelen....

Wipstoeltjes en kinderstoelen….

Tijdens de training 'Babyclub® Excellente beroepskracht' hebben we het uitgebreid over de 'do's en don'ts' ten aanzien van het stimuleren ...
Lees meer
Vertrouwen als kernwaarde

Vertrouwen als kernwaarde

Ik zit in een overleg met Dagmar, begonnen als pedagogisch medewerker nu beleidsmedewerker en pedagogisch coach binnen Wijs!. Zij is ...
Lees meer

Andere berichten

Het spelend babybrein

Het spelend babybrein

De hersenontwikkeling van baby’s gaat in het eerste levensjaar razendsnel. Het babybrein wordt in het eerste halfjaar wel twee keer ...
Lees meer
Man in de kinderopvang, jij mag er zijn!

Man in de kinderopvang, jij mag er zijn!

In een positief jasje, met een glimlach op je gezicht, niets aan de hand en deze keer geen negatieve aanleiding ...
Lees meer
Stuur je foto in van de Kleine Koningsspelen

Stuur je foto in van de Kleine Koningsspelen

De Kleine Koningsspelen waren een groot succes. Er stromen al veel leuke foto’s binnen van actieve baby’s, oranje dreumesen en ...
Lees meer
Rust, reinheid, regelmaat. Ouderwetse of eigentijdse opvoeding?

Rust, reinheid, regelmaat. Ouderwetse of eigentijdse opvoeding?

In de jaren 50 en 60 waren de drie R-en rust, reinheid en regelmaat de basisregels voor de opvoeding. Wie ...
Lees meer