Vorig jaar schreef ik al een blog over pedagogisch bewust handelen naar kinderen toe. Maar hoe zit dit eigenlijk voor leidinggevenden? Zij werken weliswaar minder of helemaal niet met kinderen maar staan toch regelmatig voor een pedagogisch dilemma.

Willen helpen zit in onze natuur
De kinderopvang typeert zich uiteraard door het grote percentage vrouwen in de branche. En niet zomaar een stel dames bij elkaar. Nee, hele behulpzame dames. Om in de kinderopvang te kunnen werken hebben zij uiteraard een groot empathisch vermogen, zijn ze sensitief maar hebben ze ook een bijna onweerstaanbare drang om te helpen. Ze smullen ervan als iemand zich met een probleem bij hun meldt, want dan kunnen zij advies geven of een oplossing aandragen en daarmee de ander verder helpen. Of in ieder geval denken dat zij hierdoor iets ermee kunnen bereiken.

Maar, help ik jou wel echt?
De laatste tijd heb ik mij hier verder in verdiept. Wat gebeurt er als ik iemand een advies geef? Wat gebeurt er als ik een oplossing aandraag? Natuurlijk heb ik voor de ander het probleem op korte termijn opgelost. Zij (en heel af en toe hij) kan weer verder en vertrekt tevreden want heeft een antwoord op haar vraag gekregen. Maar enkele weken later krijg ik praktisch dezelfde vraag van dezelfde persoon. Ik heb namelijk wel een antwoord gegeven maar daarmee haar een kans ontnomen om zich te ontwikkelen. Niet echt behulpzaam…..

Wat kan ik dan anders doen?
Uiteraard is mijn wens als leidinggevende niet, om alleen maar een orakel van antwoorden te zijn. Nee, liever help ik mensen om mij heen om zich te ontwikkelen. Bied ik hen kansen om zelf keuzes te kunnen maken en stel ik vragen om de ander te helpen tot mooie inzichten te komen. Het duurde even voordat ik door had dat ik hiermee de mensen om mij heen niet ‘in de steek laat’ (mijn grootste angst) maar juist een kans geef. En wat vraagt dit van mij? Bewust leiderschap. Af en toe een stap terug doen. Focus op de wat-vraag en niet op de hoe-vraag. Het geven van (ruime) kaders en criteria zodat iedereen daarbinnen vrij is om te bewegen.

Natuurlijk is het geven van een (snelle) oplossing soms gewoon nodig. Maar graag daag ik mezelf en misschien de mensen ook wel uit om bewust per situatie de afweging te maken. Heeft mijn gesprekspartner meer aan een snel antwoord of is er ruimte voor begeleiding naar de output?

Geef een reactie op dit artikel

Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Wipstoeltjes en kinderstoelen....

Wipstoeltjes en kinderstoelen….

Tijdens de training 'Babyclub® Excellente beroepskracht' hebben we het uitgebreid over de 'do's en don'ts' ten aanzien van het stimuleren ...
Lees meer
Vertrouwen als kernwaarde

Vertrouwen als kernwaarde

Ik zit in een overleg met Dagmar, begonnen als pedagogisch medewerker nu beleidsmedewerker en pedagogisch coach binnen Wijs!. Zij is ...
Lees meer
‘ZEN-onderhandelingen-met-kinderen van acht jaar-onder hoge tijdsdruk’: Wie in het team kan het?

‘ZEN-onderhandelingen-met-kinderen van acht jaar-onder hoge tijdsdruk’: Wie in het team kan het?

Als Walter (8 jaar) boos is, wil hij het liefst weglopen. Eigenlijk is er dan geen land met hem te ...
Lees meer
De ultieme omslag voor meer rust en kwaliteit in de babyopvang

De ultieme omslag voor meer rust en kwaliteit in de babyopvang

Man, man, man, wat gebeurt er veel in babyopvangland! We horen overal geluiden dat iedereen zich zorgen maakt over hoe ...
Lees meer

Andere berichten

IK WIL EEN PRENTENBOEK!: Geef ieder kind een Gruffalo (slechts 2 euro!) vanaf 7 april

IK WIL EEN PRENTENBOEK!: Geef ieder kind een Gruffalo (slechts 2 euro!) vanaf 7 april

Als geen ander weet je als professional hoe belangrijk geletterdheid voor een kind is, hoezeer schoolsucces en een kansrijke toekomst ...
Lees meer
testitel

testitel

Inserting data through rest api ...
Lees meer
Wanneer, welke taal gebruiken?

Wanneer, welke taal gebruiken?

‘Wat zeg je?’ Het kereltje naast me vertelt breeduit maar ik kan hem niet goed volgen. Soms herken ik een ...
Lees meer
online marketing kinderopvang Het Aktie Atelier

Wil je € 61.000 verdienen in één dag?

Huh, wat bedoelt Daisy daar nou weer mee? Nou, precies zoals het er staat: of je € 61.000 wil verdienen ...
Lees meer