Hebben we ons de afgelopen jaren helemaal gefocust op het werven van kinderen….. staan we ineens voor een nieuwe uitdaging.
Gelukkig gaat het weer goed met Nederland. En door een combinatie van maatregelen staat ook voor de kinderopvang het licht weer op groen. De werkgelegenheid stijgt, opa’s en oma’s moeten langer doorwerken, de kinderopvangtoeslag stijgt en de overheid geeft een duidelijk signaal af over de toegevoegde waarde van kinderopvang.
Opgelucht
De branche is opgelucht. Wij als organisatie zijn opgelucht. Wat heerlijk om de locaties die het zwaar hadden weer langzaam vol te zien stromen. Wat heerlijk ook om op enkele locaties weer een wachtlijst te hebben. Locatiemanagers die bellen omdat ze uitbreiding van kindplaatsen nodig hebben. Maar tegelijkertijd wordt er ook een ander signaal afgegeven…… We hebben een nieuwe wervingsuitdaging…… Dit keer voor (goede) medewerkers.
Het werven van medewerkers, een hele uitdaging
Heeft jarenlang de marketing zich op het werven van klanten gericht. Nu zie ik ineens onze Specialist Marketing en Specialist Personeel samen in de vergaderkamer zitten. Een nieuw verbond wordt gelegd. Ze hebben elkaar nodig. De Marketing Specialist straalt, de Specialist Personeel kijkt wat bezorgd. Want waar vind je nu nog nieuwe medewerkers?
Al een aantal jaren zijn de kwalificerende opleidingen leeg, want, in de kinderopvang is geen werk te vinden. De mensen die de opleiding wel willen gaan volgen moeten eerst door strenge selectiegesprekken heen.  Medewerkers die eerder hun baan verloren in de kinderopvang zijn inmiddels geswitcht naar een nieuwe carrière. Oftewel, een acute uitdaging… waar vinden we nieuwe medewerkers? Waar vinden we nieuwe medewerkers die bij ons passen? Hoe krijgen we de opleidingen weer vol met enthousiaste leerlingen? Wie gaat er in de toekomst ‘onze’ kinderen begeleiden?
Ik hoop dat een nieuwe generatie enthousiaste pedagogisch medewerkers opstaat. Dat zij de gang naar de kinderopvang weer weten te vinden. Dat ook deze balans zich weer zal herstellen.
Tot die tijd, ondersteunen wij de locatiemanagers zo goed mogelijk om hun rooster rond te krijgen.

Over Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Gerelateerde berichten