Wat hebben we als begeleiders toch de neiging om in de rol van probleemoplosser te kruipen. Er ligt een hulpvraag op tafel en de mensen komen bij mij voor een oplossing. Ik zorg daarna voor passende oefeningen en na verloop van tijd is het probleem opgelost. Zo, dat is in twee zinnen heel simpel beschreven hoe het logopedietraject eruit ziet.

Bij ouders neerleggen

Maar de kop koffie bij een bevriende collega schudde me toch even wakker. Toen ik haar voorlegde dat sommige ouders maar weinig bij mijn behandeling betrokken zijn, reageerde ze met: ‘Ja Lot, maar vraag je deze mensen wel eens wat ze zelf doen om het probleem op te lossen?’. Mijn collega had een punt te pakken.

Misschien leg ik de oplossing van taal- en spraakproblematiek te weinig bij ouders zelf neer. Al geef ik ze altijd tips en handvatten voor hoe ze de taal en spraak van hun kind thuis kunnen stimuleren. Hoe ze moeten en kunnen oefenen en dat oefenen essentieel is.

Stof aanreiken

Ben ik een probleemoplosser of een taalcoach? Ik neig naar het laatste. Want ik zie de kinderen meestal maar één keer per week. En de rest van de week is er natuurlijk ook taaluitwisseling, juist dan. Die vijfentwintig minuten oefenen in mijn kantoortje, dat maakt het verschil niet ben ik bang. Daarom moet ik, moeten we, vaker aangeven: ‘ouders, jullie moeten het zelf doen’.

Ik reik de stof aan en de ouder gaat er mee verder, breidt uit en past het geleerde in het dagelijkse leven toe. En ja, we hebben volle levens, overvolle levens zie ik. Toch zou het moeten lukken om daarbinnen een moment te vinden om met taal en spraak te oefenen. Mijn job is het dus ook om ouders te coachen tot coaches.

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

De titel van mijn bijdrage op 22 mei is: “Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof” ...
Lees meer
Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer

Andere berichten

De locatie van Congrestival Vanuit eigen kracht

De locatie van Congrestival Vanuit eigen kracht

Locatie Metaal Kathedraal sluit helemaal aan bij wat we voor ogen zien met dit congrestival. De Kathedraal is een industriële ...
Lees meer
Het belang van een goede website

Het belang van een goede website

Om met de deur in huis te vallen, maar liefst 58% van de ouders schrijft zich direct in via de ...
Lees meer
Hoe houd ik mijn stem gezond voor de groep?

Hoe houd ik mijn stem gezond voor de groep?

Als leidster is je stem onmisbaar. Je gebruikt je stem de hele dag. Je roept, spreekt de groep aan, leest ...
Lees meer
Beleid veiligheid en gezondheid een statisch document

Beleid veiligheid en gezondheid een statisch document

Elke kinderopvang organisatie heeft een risico inventarisatie gezondheid en veiligheid. Om het implementeren daarvan en het werken ernaar zo prettig ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]