Wat hebben we als begeleiders toch de neiging om in de rol van probleemoplosser te kruipen. Er ligt een hulpvraag op tafel en de mensen komen bij mij voor een oplossing. Ik zorg daarna voor passende oefeningen en na verloop van tijd is het probleem opgelost. Zo, dat is in twee zinnen heel simpel beschreven hoe het logopedietraject eruit ziet.

Bij ouders neerleggen

Maar de kop koffie bij een bevriende collega schudde me toch even wakker. Toen ik haar voorlegde dat sommige ouders maar weinig bij mijn behandeling betrokken zijn, reageerde ze met: ‘Ja Lot, maar vraag je deze mensen wel eens wat ze zelf doen om het probleem op te lossen?’. Mijn collega had een punt te pakken.

Misschien leg ik de oplossing van taal- en spraakproblematiek te weinig bij ouders zelf neer. Al geef ik ze altijd tips en handvatten voor hoe ze de taal en spraak van hun kind thuis kunnen stimuleren. Hoe ze moeten en kunnen oefenen en dat oefenen essentieel is.

Stof aanreiken

Ben ik een probleemoplosser of een taalcoach? Ik neig naar het laatste. Want ik zie de kinderen meestal maar één keer per week. En de rest van de week is er natuurlijk ook taaluitwisseling, juist dan. Die vijfentwintig minuten oefenen in mijn kantoortje, dat maakt het verschil niet ben ik bang. Daarom moet ik, moeten we, vaker aangeven: ‘ouders, jullie moeten het zelf doen’.

Ik reik de stof aan en de ouder gaat er mee verder, breidt uit en past het geleerde in het dagelijkse leven toe. En ja, we hebben volle levens, overvolle levens zie ik. Toch zou het moeten lukken om daarbinnen een moment te vinden om met taal en spraak te oefenen. Mijn job is het dus ook om ouders te coachen tot coaches.

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Wipstoeltjes en kinderstoelen....

Wipstoeltjes en kinderstoelen….

Tijdens de training 'Babyclub® Excellente beroepskracht' hebben we het uitgebreid over de 'do's en don'ts' ten aanzien van het stimuleren ...
Lees meer
Vertrouwen als kernwaarde

Vertrouwen als kernwaarde

Ik zit in een overleg met Dagmar, begonnen als pedagogisch medewerker nu beleidsmedewerker en pedagogisch coach binnen Wijs!. Zij is ...
Lees meer
‘ZEN-onderhandelingen-met-kinderen van acht jaar-onder hoge tijdsdruk’: Wie in het team kan het?

‘ZEN-onderhandelingen-met-kinderen van acht jaar-onder hoge tijdsdruk’: Wie in het team kan het?

Als Walter (8 jaar) boos is, wil hij het liefst weglopen. Eigenlijk is er dan geen land met hem te ...
Lees meer
De ultieme omslag voor meer rust en kwaliteit in de babyopvang

De ultieme omslag voor meer rust en kwaliteit in de babyopvang

Man, man, man, wat gebeurt er veel in babyopvangland! We horen overal geluiden dat iedereen zich zorgen maakt over hoe ...
Lees meer

Andere berichten

Ruime keuze van goede kwaliteit

Ruime keuze van goede kwaliteit

Als moeder van twee prachtige dochters van 18 en 14 jaar ligt de tijd van het kinderdagverblijf inmiddels al weer ...
Lees meer
Het geheim achter snel leren fietsen

Het geheim achter snel leren fietsen

Lisa van 5 fietst zonder zijwieltjes naar huis vanaf de BSO waar ik training geef. Moeder vertelt dat ze dit ...
Lees meer
Vuurtje stoken met kleine kinderen

Vuurtje stoken met kleine kinderen

Het is bijna kerst, rond vijf uur, dus al donker en buiten brandt een vuurtje bij het kinderdagverblijf. Daaromheen zitten ...
Lees meer
Hoe pedagogisch bewust ben jij?

Hoe pedagogisch bewust ben jij?

In de kinderopvang zijn wij dagelijks bezig met het begeleiden van ‘onze’ kinderen. We willen hen het beste meegeven. We ...
Lees meer
Lotte Endendijk 2018-06-29T08:17:02+00:00