Hoe geef je daar nu vorm aan… ‘ouderbetrokkenheid’ in je kinderopvangorganisatie? Het belangrijkste is dat je bedenkt WAT je doel is. Ben je op zoek naar ouders die mee willen helpen op knutselavonden, die mee willen op uitstapjes of om je oudercommissie te vullen?

Ik geloof heilig in ouderbetrokkenheid als middel om de meest optimale leeromgeving voor kinderen te creëren. Ouders hebben de meeste invloed als het gaat om het jonge kind (tot 7 jaar oud). Juist daar is DE plek om vanuit de kinderopvang samen met ouders te werken aan de ontwikkeling van het jonge kind. Omdat het belangrijk is EN omdat het leuk is!

We weten allemaal dat kinderen het beste spelenderwijs leren; wist je dat dat voor veel ouders eigenlijk net zo geldt? ‘Samen doen’ maakt dat je het nog een keer wilt doen, het versterkt de hechting tussen jou en je kind. Samen spelen en plezier maken prikkelt om te herhalen…. en laat dat ‘herhalen’ nou eens van essentieel belang zijn voor het leren van jonge kinderen.

Ouder-kind programma’s

Al jaren train ik professionals in de kinderopvang en ik merkte dat de grootste beïnvloeders van de ontwikkeling van jonge kinderen, de ouders, een grotere rol zouden kunnen hebben. Vijf jaar geleden startte ik met een baby-ouderprogramma. Ik deed dat vanuit een aantal uitgangspunten die ik belangrijk acht als het gaat om het jonge kind: samen doen (ouder & kind), stimuleren van de brede ontwikkeling van baby’s en versterken van het sociaal netwerk. Inmiddels is het baby-ouder programma (Babyclub®), net als de baby’s van toen, doorgegroeid en uitgebreid met de ‘opvolgende’ programma’s voor ouders met hun dreumes (Dreumesfun®) en ouders met hun peuter (Peutersteps®).

Ervaring leert dat ouders het fijn vinden om contact te leggen met andere ouders met kinderen in dezelfde leeftijd. Het uitwisselen van ervaringen, kennis en de op- en uitbouw van een sociaal netwerk neemt daarbij dan ook een belangrijke plaats in. Ouders vinden het leuk om in een groep, samen met andere ouders, nieuwe activiteiten te ontdekken. Deze ideeën nemen ze mee naar huis en daar gaan ze er mee verder. Dikwijls krijgen we daarvan foto’s, filmpjes of een mondelinge of schriftelijke terugkoppeling terug. Ouders ontdekken bovendien waar de interesses van hun kind liggen, en leren daarbij aan te sluiten en op uit te breiden. Door de (mondelinge) ‘hapklare’ ontwikkelingsinformatie die wij bij de activiteiten bieden, wordt de nieuwsgierigheid van ouders geprikkeld en zij vragen geregeld na de bijeenkomsten om meer informatie. Op deze wijze gebruiken we de ‘natuurlijke’ interesse van ouders om kennis over te brengen.

De rol van de begeleiding van deze speelgroepen ligt in handen van iemand met kennis over en gedeelde overtuiging van de waarde van het programma. Het is iemand met gedegen pedagogische kennis en vaardigheden op het gebied van overbrengen van kennis en kunde vanuit een pedagogische partnerschapsrelatie met ouders.

Wij schrijven niet voor, wij leggen uit en geven aan wat mogelijkheden zijn. Dit vanuit de gedachte dat iedere ouder het beste wil voor zijn/haar kind en met respect voor diens overtuigingen.

Voor ouders betekent het meedoen met de speelgroepen een leuke EN zinvolle vrijetijdsbesteding. Samen plezier maken staat voorop.

Voor de kinderopvang betekent dit dat deze ouders een gedegen gesprekspartner zijn waar het gaat om de ontwikkeling van hun kind. Zij leren spelenderwijs meer over de ontwikkelingsbehoeften van hun kind en kunnen dan ook in gesprek met de kinderopvang beter uit de voeten met de materie. Ervaring leert dat dit voor beiden prettig en waardevol is. Door deze programma’s ontstaan sociale netwerken omdat ouders elkaar in een ontspannen sfeer ontmoeten. Deze ontmoetingen leiden tot speelafspraakjes voor de baby’s en ontwikkelen zich tot vriendschappen tussen ouders.

Zelf starten met de Babyclub®?

Je kunt nu aan de slag met het ouder-kind programma ‘Babyclub’van het Jonge Kind Centrum in jouw kinderopvangorganisatie. Het Jonge Kind Centrum ontwikkelde de training ‘Babyclub Excellente Beroepskracht’ die sinds oktober 2017 op de lijst van IKK-proof babytrainingen is opgenomen. Met deze training ben je al een forse stap in de richting van het invoeren van de Babyclub in jouw kinderopvang.

Meer weten? Klik HIER voor meer informatie.

Geef een reactie op dit artikel

Marije Magito

Jonge Kind Centrum. Al jaren help en leer ik professionals in de kinderopvang en het basisonderwijs om nog beter aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Dit doe ik op een professionele, gepassioneerde wijze door middel van trainingen en individuele videocoaching op de werkvloer. Voor de gesubsidieerde trainingen "Oog voor Interactie" en "TINK" kun je bij mij terecht. Daarnaast ben ik gecertificeerd Ko-totaal trainer waaronder Uk & Puk, Peuterplein en vierVVE, (A.I.T.) en gecertificeerd VIB-er (Video Interactie Begeleider). Binnen het Jonge Kind Centrum hebben we de training 'Babyclub® Excellente Beroepskracht' ontwikkelt en deze werd in 2017 IKKproof bevonden.

Als projectmedewerker van Stichting BKK (Bureau Kwaliteit Kinderopvang) ben ik betrokken bij diverse projecten van BKK; "pilot Betrokkenheid", studiedag Peuterwerk op 6 juni 2018 en de Masterclass met Annerieke Boland op 25 juni 2018.

Als vrijwilliger ben ik de initiator van het congres voor professionals in de Week van het Jonge Kind Almere.

Naast mijn werkzaamheden voor professionals ben ik directeur van de Stichting Jonge Kind Centrum waarbinnen onze, zelf ontwikkelde, ouder-kind programma's; Babyclub, Dreumesfun en Peutersteps plaatsvinden.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Hoe bewust ben jij als leidinggevende?

Hoe bewust ben jij als leidinggevende?

Vorig jaar schreef ik al een blog over pedagogisch bewust handelen naar kinderen toe. Maar hoe zit dit eigenlijk voor ...
Lees meer
Wipstoeltjes en kinderstoelen....

Wipstoeltjes en kinderstoelen….

Tijdens de training 'Babyclub® Excellente beroepskracht' hebben we het uitgebreid over de 'do's en don'ts' ten aanzien van het stimuleren ...
Lees meer
Vertrouwen als kernwaarde

Vertrouwen als kernwaarde

Ik zit in een overleg met Dagmar, begonnen als pedagogisch medewerker nu beleidsmedewerker en pedagogisch coach binnen Wijs!. Zij is ...
Lees meer
‘ZEN-onderhandelingen-met-kinderen van acht jaar-onder hoge tijdsdruk’: Wie in het team kan het?

‘ZEN-onderhandelingen-met-kinderen van acht jaar-onder hoge tijdsdruk’: Wie in het team kan het?

Als Walter (8 jaar) boos is, wil hij het liefst weglopen. Eigenlijk is er dan geen land met hem te ...
Lees meer

Andere berichten

"Huh, kunnen zij zelf al een koprol maken"

“Huh, kunnen zij zelf al een koprol maken”

"Huh, gaat dat wel goed en kunnen zij zelf al een koprol maken" Regelmatig horen wij deze opmerking voorbij komen ...
Lees meer
Jong geleerd...is op scooterleeftijd gedaan!

Jong geleerd…is op scooterleeftijd gedaan!

“Nee! Isse mij!”; je hoort het regelmatig uit de schattige peutermondjes komen. Vaak bekrachtigen deze peuters hun woorden met een ...
Lees meer
Tiltraining tijdens je werk; coaching on the job in Gezond werken

Tiltraining tijdens je werk; coaching on the job in Gezond werken

Dwars of in de lengte richting verschonen? Terwijl pm-er Selma een baby verschoont bij de aankleedtafel film ik haar met ...
Lees meer
lente Yoga

lente Yoga

Zoals beloofd zou ik jullie deze keer een beeld geven van een peuteryoga les. Deze les heb ik vorig voorjaar ...
Lees meer