Goed nieuws met de nieuwe wetgeving is het nog ‘makkelijker’ geworden op risicovol buitenspelen op te nemen in het beleid veiligheid en gezondheid.

Leren omgaan met kleine risico’s

Risicovol buitenspelen heeft ontzettend veel waarde voor het kind, het ontwikkelt zich op diverse gebieden, maar daarnaast kan risicovol buitenspelen ook een hele mooie plek innemen in jullie beleid veiligheid en gezondheid. In de nieuwe wet staat beschreven dat kinderopvangorganisaties moeten beschrijven hoe zij kinderen met kleine risico’s om leren gaan. Risicovol buitenspelen is een ontzettend mooi voorbeeld hoe je kinderen verantwoord om kunt leren gaan met risico’s. Dus heb jij een klimboom in de tuin staan? Super , laat de kinderen lekker klimmen! Hebben jullie pallets en hout om een gave hut te bouwen? Geweldig laat de kinderen ontdekken en vooral bouwen.

Uiteraard is het wel belangrijk dat jullie gezamenlijk een visie vormen; waarom vinden wij het belangrijk dat kinderen om leren gaan met kleine risico’s? en hoe zorgen wij ervoor dat kinderen op verantwoorde manier om kunnen leren gaan met kleine risico’s?

Angst om het fout te doen

Momenteel is de angst om risicovol buiten te spelen of een uitdagende buitenspeelruimte te hebben nog groot. Vaak is de angst er dat je wordt gehandhaafd op een onveilige situatie. Dit hoeft absoluut niet, als je een gedegen beleid hanteert waar je een duidelijk visie in hebt staan en de buitenruimte met alle risico’s hebt beschreven dan is het hebben van een uitdagende buitenruimte alleen maar een positieve bijdrage aan de kinderopvang.

Hoe verwerk ik dit in mijn beleid veiligheid en gezondheid?

De grote vraag blijft dan natuurlijk; ‘Hoe?’. Bij het congrestival risicovol buitenspelen zal ik een workshop geven waarin ik zal vertellen hoe je dit in het beleid veiligheid en gezondheid kan verwerken, zodat het voldoet aan de wet kinderopvang.

Om al een tipje van de sluier op te lichten zal ik hier alvast een klein voorbeeld geven. In de buitenruimte heb je diverse stambomen liggen, waar kinderen over heen kunnen klimmen, vanaf kunnen springen maar natuurlijk kan de boomstam ook als piratenschip dienen. Al met al ontzettend leuk voor de kinderen maar stiekem natuurlijk ook voor het oog.

De risico’s van zo een boomstam? Splinters, kinderen struikelen erover, kinderen vallen er van af, kinderen verwonden zich eraan en ga zo maar door.

In het beleid veiligheid en gezondheid neem je vervolgens op dat jullie Boomstammen in de buitenruimte hebben. Hierbij beschrijf je de werkafspraken die je hebt gemaakt met de pedagogisch medewerkers, bijvoorbeeld ; draag de regels met kinderen over aan de kinderen, indien de bomen splinter en / of gevaar opleveren deskundige inschakelen , begeleid kinderen met onvoldoende klimvaardigheden met het klimmen op de boomstam. Daarnaast beschrijf je de afspraken die je met de kinderen hebt gemaakt bijvoorbeeld; wij duwen elkaar niet van de boomstam af. Zodat het gebruik van de boomstam veilig kan gebeuren.

Op deze wijze beschrijf je alle onderwerpen met betrekking tot risicovol buitenspelen.

Congrestival risicovol buitenspelen

Op 9 mei wordt in de Metaal Kathedraal in Utrecht het Congrestival Avontuurlijk Buitenspelen gegeven. Daisy’s Opstapje biedt hier de workshop: ‘risicovol buitenspelen verwerken in het beleid veiligheid en gezondheid’.  Wilt u een casus inbrengen? Dan horen wij het graag!

Ook is er deze dag ruimte voor advies op maat.

Programma
Tickets
Contact

Geef een reactie op dit artikel

Daisy Koekkoek

Eigenaar bij Daisy’s Opstapje - Consultancy kinderopvang. Advies op maat voor elke kinderopvang organisatie. Van beleid schrijven, workshops tot aan advies, Daisy’s Opstapje helpt u met alle vragen rondom het runnen van een kinderdagverblijf. Met mijn blog wil ik jullie aan het denken zetten, ik wil jullie inspireren net een stapje extra te doen om jezelf en de organisatie te blijven ontwikkelen.

Ik zal gevoelige onderwerpen , leuke onderwerpen en serieuze onderwerpen belichten met humor en een knipoog, zodat het lezen van de blog altijd leuk is en jouw vooral inspireert ermee aan de slag te gaan! Toen ik als leidinggevende in de kinderopvang werkte, kreeg ik vaak de vraag van bevriende kinderopvanghouders van mijn toenmalige baas: ‘Kun jij mij helpen met de protocollen?’ of ‘Wil je voor mij de zienswijze schrijven?’ Al snel begon ik op mijn vrije dagen andere kinderopvangorganisaties te helpen. Ik haalde ontzettend veel voldoening uit het werk, ik kon hiermee bijdragen aan een betere kwaliteit in de kinderopvang. Daarom begon ik ook met Daisy’s Opstapje. Met Daisy’s Opstapje kan ik mijn kennis, ervaring en soms ook de harde waarheid overdragen aan alle houders in de kinderopvang.
Mijn doel? Simpel, de kwaliteit in de kinderopvang naar een hoger niveau brengen! Of mijn doel haalbaar is? Wellicht, maar het is in ieder geval een mooi doel. Elk kind in Nederland verdient de beste opvang, de beste ontwikkelingsmogelijkheden en de best getrainde pedagogisch medewerkers. Met Daisy’s Opstapje hoop ik daar aan bij te kunnen dragen.
Al van jongs af aan wist ik wat ik later wilde gaan doen, namelijk in de kinderopvang werken. Als dat zou lukken dan wilde ik ook zeker weten mijn eigen kinderopvangorganisatie runnen/ beginnen. Daarom besloot ik de HAVO af te slaan. Ik zie mijn verblufte ouders nog zo voor mij staan, maar ik wilde ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk klaar was met de middelbare school zodat ik snel kon starten met de opleiding tot pedagogisch medewerker. Ik kwam op de BBL opleiding terecht waarbij ik vier dagen als pedagogisch medewerker in de kinderopvang werkte. Ik genoot elke dag, maar wist ook zeker, dit is niet mijn eindstation. Daarom besloot ik een relatief nieuwe, maar geweldige opleiding te gaan volgen: Pedagogisch Management aan de Fontys Hogeschool in Den Bosch. Deels pedagogiek en deels management en daarbij was de opleiding volledig gericht op het werken in de kinderopvang. Het was een totaalplaatje, je leerde alles wat je als manager in de kinderopvang zou moeten weten. Van management en recht tot ontwikkelingspedagogiek.
Elke woensdag zat ik twee uur in de auto om mijn colleges te kunnen volgen. De rest van de dagen werkte ik als leidinggevende in de kinderopvang. Na vier leerzame jaren behaalde ik mijn diploma en mocht ik mijzelf Pedagogisch Manager noemen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Andere berichten

Daisy Koekkoek 2018-03-14T08:41:31+00:00