“Zijn dit allemaal jullie eigen kinderen?”,  “Gaan jullie met al deze kinderen op vakantie?”. Het zijn een paar voorbeelden van vragen die wij mochten horen tijdens een van onze uitstapjes binnen het thema werken. Deze vragen kregen wij te horen tijdens onze aanwezigheid op het vliegveld. Wij waren een attractie deze dag. De grootste lol hadden wij. Hoe mensen kijken en oordelen.
Dat kijken en oordelen vind ik een interessant aandachtspunt. Hoe vaak heb je niet dat je uit jezelf een conclusie trekt of iets aanneemt wat achteraf  niet zo blijkt te zijn?

Themaweken betekend bij ons dat wij kijken naar welke spelactiviteiten de kinderen vanuit hun spel laten zien, vanuit daar bieden wij een thema aan. Zo hebben wij zes vaste thema’s die wij invullen vanuit de belevingswereld van het kind. Zoals bijvoorbeeld “Wat eten wij vandaag”. Met een thema zijn wij zes weken actief bezig samen met de kinderen. Er is geen vaste activiteiten planning, alles kan per dag en per week verschillen. Wel staat vast welke ontwikkelingsdoelen wij willen bereiken. De belevingswereld van het kind, wat leeft bij de kinderen, is bepalend. Ook maken wij een koppeling naar de seizoenen of feestdagen. Zoals bij het thema “Wat eten wij vandaag” de sinterklaas tijd voorbij komt en de kinderen volop bezig zijn in hun spel met sinterklaas en zwarte piet dan hoort er ook pepernoten bakken bij.

Objectief kijken en bewust handelen

Tijdens onze themaweken is objectief kijken een terugkerend aandachtspunt. Niet alleen naar de kinderen maar ook naar jezelf en je collega’s. Bewust van jouw eigen handelen zijn. Inspelen op de belevingswereld van het kind, zien waar het kind zelf mee gaat komen. Het is zo ‘makkelijk’ om zelf volgens een vast ritueel te reageren en handelen. Daar mijn team bewust van blijven maken, juist door het thema werken, dat blijf ik een mooie en leuke uitdaging vinden. Voor mij als ondernemer is het een zinvolle, mooie manier om met iedereen samen te werken. Het team, de kinderen, de ouders, maar ook de ondernemers binnen de gemeente. De ondernemers? Ja, want het leuke is dat ik door de thema weken mijn eigen netwerk als ondernemer mag en kan inzetten. Waardoor er niet alleen bij de kinderen en binnen mijn team ontwikkelingen en groei ontstaat, maar ook binnen mijn netwerk als ondernemer.  “Goh Suus, vind je het leuk voor de kinderen wanneer wij op bezoek komen bij jullie?” Of “Suus, wanneer kom je bij ons langs met de kinderen? Je bent altijd welkom hoor”.

Thema werken zie ik steeds vaker als bonus werken. De kinderen genieten, stralen en hebben plezier. En spelenderwijs ontwikkelen zij zichzelf. Voor het team is het net even anders samenwerken dan tijdens de ‘normale’ dagritme momenten. Zij leren op een andere manier overzicht houden, nieuwe vragen stellen, kinderen op een nieuwe manier zien binnen een nieuwe omgeving, andere verantwoordelijkheden dragen én ook op een andere manier naar zichzelf kijken. Want hoe is jouw rol tijdens een thema activiteit? Wat is jouw sterke kant en waarin mag jij jezelf verder ontwikkelen? De ondernemers hebben een nieuwe ervaring met een kinderdagverblijf en onbewust is er de positieve reclame voor hun onderneming.
Zelf vind ik het leuk om samen met mijn team en de kinderen een kijkje te mogen nemen bij de ondernemers. En vooral om mijn team op een nieuwe manier te zien groeien en daarin zelf ook steeds opnieuw kritisch blijven kijken en coachen.  Samen hebben wij de grootste lol en iedereen geniet. Het gevoel van dankbaarheid stijgt in mezelf, ja hier doe ik het allemaal voor. Thema werken is op en top samenwerken op alle gebieden. Het is zo ‘makkelijk’ om te handelen vanuit eigen gedachten en ervaringen, maar vooral vind ik het zo mooi, zoveel uitdagender wanneer je kunt zien wat er daadwerkelijk is. Van daar uit inspelen op de onbevangen kijk van een kind op de wereld. Ja, daar geniet ik van als persoon en als ondernemer.

Ik ben benieuwd hoe bewust jij als pm-er of ondernemer bent van jouw kijk op jouw functioneren.

Groetjes Susanne

Geef een reactie op dit artikel

Susanne Akkermans

Susanne Akkermans

Ik ben Susanne. Sinds 1998 ben ik de trotse eigenaresse van mijn kleinschalig kinderdagverblijf. Kinderdagverblijf Suusje is mijn droom die ik al 18 jaar mag beleven. Ik werk met drie kleine horizontale opvang groepen. Een beetje tussen de gastouderopvang en kinderopvang is.
Dat doe ik samen met een klein team van zes geweldige pedagogische medewerksters.
Ook mag ik trotse mama zijn van een dochter van 17 jaar en twee zoons van 13 jaar.
Als persoon ben ik impulsief, ondernemend, creatief in het creëren van mogelijkheden, enthousiast,onafhankelijk en ik houdt van humor. Daarbij ben ik soms behoorlijk eigenwijs en als ik een doel voor ogen heb dan ga ik er volledig voor.
Bij mij is het motto dan ook altijd "Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt een reden".
In mijn blogs voor To Be Kinderopvang zal ik gaan bloggen over mijn ervaringen en de verschillende kanten van het ondernemer zijn in de kinderopvang.
In deze afgelopen jaren heb ik volgens mij toch al wel heel veel verschillende kanten van ondernemer zijn in de kinderopvang mogen ervaren, het is dan ook echt niet 24/7 een droomwereld. Maar altijd zijn het de kinderen die mij doen beseffen en voelen waarom ik een eigen kinderdagverblijf heb!
Voor mij is dan ook het allerbelangrijkste de kinderen binnen mijn kinderdagverblijf, de kinderen moeten zichzelf veilig en vertrouwd kunnen voelen én daar ligt dan ook consequent mijn focus op.
Ondernemen doe ik vanuit mijn gevoel en passie, een praktijk mens ben ik dan ook op en top die vanuit een helikopter blik de onderneming aan mag sturen en vooral volop mag en kan genieten van de geweldige belevingswereld van de kleine kinderen
Veel lees plezier
Liefs Susanne

Bekijk alle berichten

Gerelateerde berichten

Vraag en antwoord

Vraag en antwoord

Enige tijd geleden alweer verzamelde TO BE Kinderopvang op Facebook vragen van volgers. Dank je wel voor jullie vragen. In ...
Lees meer
Confriends trainingen www.confriends.nl

Hebben jullie al teamdoelen voor 2019?

Jaardoelen stellen is belangrijk Doelen stellen met je team geeft richting, zodat iedereen weet: waar gaan we voor en wat ...
Lees meer
Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering”. Een quote die ik ergens heb gelezen en mij sindsdien ...
Lees meer
De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

Sinds de lancering van NETTOBIJDRAGE spreek ik veel kinderopvangorganisaties over hun prijspolitiek. Deze gesprekken hebben mij veel nieuwe ideeën opgeleverd ...
Lees meer

Andere berichten

Lentekriebels en liefdesperikelen

Lentekriebels en liefdesperikelen

Wat een heerlijk lenteweer deze week! De lucht is blauw het zonnetje schijnt volop. Alles begint te kriebelen, zowel bij ...
Lees meer
Zoekboeken

Zoekboeken

Er zijn diverse boeken die je kan lezen met kinderen. De zoekboeken vond ik eigenlijk altijd maar stomme boeken. Wat ...
Lees meer
online marketing kinderopvang het aktie atelier

Wow, prachtige nieuwe website! Maarre…heb je ook aan de potentiële klant gedacht?

Komt dit voorbeeld je bekend voor? De organisatie moet hoognodig een nieuwe website. De huidige is hopeloos verouderd, tijd voor ...
Lees meer
Spontane gesprekken: filosoferen op de rand van de zandbak

Spontane gesprekken: filosoferen op de rand van de zandbak

Als je met verwondering om je heen kijkt, vraag je je vanzelf van alles af. Dat zie je duidelijk aan ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]