Iedere PM’er kent het wel; de onrustige slaapkamers, waarin de kinderen aan het keten zijn of flink huilen. Je gunt alle kinderen slaap, of in ieder geval rust. Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet vervalt in patronen van waarschuwen of laten huilen? We willen jullie inspireren om in te spelen op de behoefte aan verbinding, zodat er een rustige sfeer ontstaat op de slaapkamer.

Slapen is essentieel. Je hoeft dit niet te leren. Dit gaat vanzelf als kinderen zich veilig voelen. Door de slaapjes herstelt en groeien lichaam & geest en de indrukken van de dag worden verwerkt. Zo laden kinderen zich op voor de rest van de dag. Logisch dat ouders graag willen dat hun kroost goed slaapt. Hoe vervelend is het als dit niet lukt op de opvang?

Verbinding

Hoe komt het dat kinderen soms zo onrustig zijn als ze moeten gaan slapen? Als volwassenen weten we dat de verbinding met anderen blijft tijdens het slapen. Jonge kinderen kunnen dit vaak nog niet overzien en vragen als: “Is iemand er nog wel?” of “Komen ze nog terug?”, kunnen een rol spelen. Kinderen willen de verbinding voelen, zeker in een situatie met veel prikkels zoals op de opvang. Het still face experiment geeft een mooi beeld van het belang van connectie.

[/fusion_text]

Huilen of keten met elkaar is vaak een schreeuw naar verbinding. Het laten huilen van kinderen wekt alleen maar stress op, wat onveiligheidgevoelens met zich mee brengt. Hierover lees je meer in het blog van Marilse. Als PM’er kan je gaan dreigen, waarschuwen of laten huilen om er voor te zorgen dat kinderen gaan slapen. Wat er daadwerkelijk dan gebeurt is dat de verbinding met het kind wordt verbroken, terwijl hij/zij daar juist om vraagt. Een andere mogelijkheid is om op de kamer te zitten van de kinderen tot ze slapen. Zo biedt je nabijheid, veiligheid en verbinding. Dit kan op het moment zelf, maar dat kost relatief veel tijd. Het voldoen aan de behoefte aan veiligheid en verbinding kan ook voor en na het slapen.

Inspiratie

Hierbij wat inspiratie. Je kunt elementen eruit pikken, om bij het slaapritueel toe te voegen. We horen graag wat je ervaringen hiermee zijn.

  • Vergroot het lichaamscontact, zoals knuffelen, aaien of masseren (dit kan ook in groepsverband). Als kinderen dat niet prettig vinden, kun je ook stoeien of voorlezen.
  • Zorg voor ontspanning door (groeps)verbinding. Het lukt (overprikkelende) kinderen vaak niet om alleen te ontladen. Door samen actieve spelletjes te doen, help je kinderen om prikkels los te laten. Bijvoorbeeld door samen (op klassieke muziek) te dansen, te huppelen, hop-paardje-hop te spelen. Je kunt ook gaan bellenblazen en in fantasie een bel om iedereen heen maken. Dan leren de kinderen om prikkels buiten zich te laten. Samen ademhalingsoefeningen of yoga doen, zodat kinderen meer ‘in hun lijf’ komen te zitten en daardoor makkelijker kunnen ontspannen.
  • Leef het zelf voor. Kinderen voelen jouw (on)rust. Observeer jezelf, kijk naar jouw eigen tempo, hoe snel ben je aan het handelen, ben je veel tegelijk aan het doen? Let ook op je stem. Praat je rustig, snel, hard of zacht? Zorg dat jij ook rust in je hoofd en lijf hebt.
  • Na het slapen echt contact maken. We halen kinderen vaak snel uit bed. Echt (fysiek) contact maken na het slapen, geeft het kind weer het gevoel van verbinding. Deze veiligheid werkt dan ook door gedurende de dag en voor het volgende slaapje.

Geef een reactie op dit artikel

Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans

Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen.

We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan.

We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg.

In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer
Vingerwijzen binnen de kinderopvang

Vingerwijzen binnen de kinderopvang

Ingrid was een ervaren kracht bij de kinderopvang. Ze was iemand die een leuke sfeer bracht en kinderen op een ...
Lees meer

Andere berichten

De vrees voor de angst om te falen

De vrees voor de angst om te falen

De kaartjes voor het memory spel liggen op tafel. Twee studentjes kijken naar de blanco achterkantjes. Vorige week heb ik ...
Lees meer
Kneuteren met Sinterklaas?

Kneuteren met Sinterklaas?

Sinterklaas en zijn Pieten zijn weer in het land en dat is voor alle kinderen een spannende tijd.... Ik merk dit ...
Lees meer
De nasmaak van een tosti

De nasmaak van een tosti

“Is de caesarsalade hier lekker?” vraag ik aan de bediende. “Die heb ik híer nog nooit gegeten,” zegt ze met een blik ...
Lees meer
Voorlezen

Voorlezen

Ik lees graag voor. Elke dag een ander boek, of 10 dagen hetzelfde boek, het maakt mij niet uit. Ik ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]