De klachtenjaarverslagen, we kennen ze allemaal en we weten ook allemaal dat we ze in alle drukte van het reilen en zeilen van een kinderopvang soms vergeten! Toch is de ‘deadline’ om je klachtenjaarverslag aan te leveren bij de GGD van jouw kinderopvang alweer bijna.

Dus ik dacht, als ik nou met dit blog één kinderopvang help herinneren dat zij hun klachtenjaarverslag nog moeten maken, waardoor zij op tijd het klachtenjaarverslag aanleveren bij de GGD, dan ben ik tevreden. Eén van de dingen die ik namelijk het stomst vindt om te lezen in een GGD rapport is, er is geen klachtenjaarverslag OF het klachten jaarverslag is te laat aangeleverd. Wat vooral grappig is dat als je hierop vaak vanuit de gemeente een brief krijgt en je er eigenlijk niks aan kan doen… je kunt namelijk niet terug naar 31 mei om het verslag alsnog op tijd in te leveren. Vaak komt het dan ook niet veel verder dan een brief van de gemeente, een zienswijze van de kinderopvang dat het er nu wel is en met een beetje geluk is het dan ‘opgelost’. Maar hé mijn dag zou dus echt helemaal top zijn als ik door middel van een simpele blog kan voorkomen dat er in jullie toekomstige GGD rapport een dergelijk zinnetje staat!

Dus lieve kinderopvanghouders hier komt mijn oproep;

Heb jij je klachtenjaarverslag al gemaakt, verstuurd naar de GGD en openbaar gemaakt? Niet?? je hebt nog tot 31 mei, get to work!

Wat dient er nou in zo klachtenjaarverslag te staan?
a. Een korte beschrijving van de bij jouw organisatie geldende klachtenregeling, zowel intern alsmede extern
b. De wijze waarop de klachtenregeling binnen jouw organisatie onder de aandacht is gebracht het afgelopen jaar
c. Het aantal en de aard van de door organisatie behandelde klachten per locatie. Indien er klachten zijn geweest, zowel officiële interne alsmede externe klachten
d. Het aantal officiële interne klachten en de strekking van de oordelen en de aard van de getroffen maatregelen
e. Het aantal en de aard van de door de geschillencommissie behandelde klachten. De strekking van de oordelen en de aard van de getroffen maatregelen.

Let bij het schrijven over klachten in het klachtenjaarverslag erop dat deze niet ter herleiden zijn naar personen tenzij het de houder betreft. Daarnaast dien je voor zowel de ouders alsmede de oudercommissie een klachtenjaarverslag op te stellen!

Dit prachtige verslag verstuur je vervolgens naar de GGD locatie waardoor jouw organisatie wordt geïnspecteerd.

Ik weet het, het is een rompslomp aan werk en eigenlijk bijna onnodig omdat waarschijnlijk 95% van deze verslagen vertelt dat er geen klachten zijn geweest!
Om deze reden is de wet aangepast, er hoeft namelijk geen verslag te worden opgesteld indien er in het betreffende kalenderjaar geen klachten bij de houder zijn ingediend. De adder onder het gras is dat deze wet pas na 31 december 2016 is toegevoegd aan de wet, waardoor er getwist kan worden of je nou wel of niet een klachtenjaarverslag moet indienen over het jaar 2016. Ik heb met verschillende inspecteur gesproken uit verschillende GGD gemeentes en ik krijg verschillende antwoorden!

Ik raad jullie dan ook aan om van die stomme zinnetjes in je rapport te voorkomen en nog één jaar een prachtig klachtenjaarverslag op te stellen, te versturen naar de GGD en deze openbaar te maken voor ouders op bijvoorbeeld je website. Vanaf volgend jaar hoeven we 31 mei niet meer te markeren als belangrijke datum, want heb je geen klachten gehad, dan hoef je geen klachtenjaarverslag op te stellen.

Mocht je vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met Daisy’s Opstapje. Succes met het schrijven van jullie klachtenjaarverslag!

Daisy Koekkoek

Eigenaar bij Daisy’s Opstapje - Consultancy kinderopvang. Advies op maat voor elke kinderopvang organisatie. Van beleid schrijven, workshops tot aan advies, Daisy’s Opstapje helpt u met alle vragen rondom het runnen van een kinderdagverblijf. Met mijn blog wil ik jullie aan het denken zetten, ik wil jullie inspireren net een stapje extra te doen om jezelf en de organisatie te blijven ontwikkelen.

Ik zal gevoelige onderwerpen , leuke onderwerpen en serieuze onderwerpen belichten met humor en een knipoog, zodat het lezen van de blog altijd leuk is en jouw vooral inspireert ermee aan de slag te gaan! Toen ik als leidinggevende in de kinderopvang werkte, kreeg ik vaak de vraag van bevriende kinderopvanghouders van mijn toenmalige baas: ‘Kun jij mij helpen met de protocollen?’ of ‘Wil je voor mij de zienswijze schrijven?’ Al snel begon ik op mijn vrije dagen andere kinderopvangorganisaties te helpen. Ik haalde ontzettend veel voldoening uit het werk, ik kon hiermee bijdragen aan een betere kwaliteit in de kinderopvang. Daarom begon ik ook met Daisy’s Opstapje. Met Daisy’s Opstapje kan ik mijn kennis, ervaring en soms ook de harde waarheid overdragen aan alle houders in de kinderopvang.
Mijn doel? Simpel, de kwaliteit in de kinderopvang naar een hoger niveau brengen! Of mijn doel haalbaar is? Wellicht, maar het is in ieder geval een mooi doel. Elk kind in Nederland verdient de beste opvang, de beste ontwikkelingsmogelijkheden en de best getrainde pedagogisch medewerkers. Met Daisy’s Opstapje hoop ik daar aan bij te kunnen dragen.
Al van jongs af aan wist ik wat ik later wilde gaan doen, namelijk in de kinderopvang werken. Als dat zou lukken dan wilde ik ook zeker weten mijn eigen kinderopvangorganisatie runnen/ beginnen. Daarom besloot ik de HAVO af te slaan. Ik zie mijn verblufte ouders nog zo voor mij staan, maar ik wilde ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk klaar was met de middelbare school zodat ik snel kon starten met de opleiding tot pedagogisch medewerker. Ik kwam op de BBL opleiding terecht waarbij ik vier dagen als pedagogisch medewerker in de kinderopvang werkte. Ik genoot elke dag, maar wist ook zeker, dit is niet mijn eindstation. Daarom besloot ik een relatief nieuwe, maar geweldige opleiding te gaan volgen: Pedagogisch Management aan de Fontys Hogeschool in Den Bosch. Deels pedagogiek en deels management en daarbij was de opleiding volledig gericht op het werken in de kinderopvang. Het was een totaalplaatje, je leerde alles wat je als manager in de kinderopvang zou moeten weten. Van management en recht tot ontwikkelingspedagogiek.
Elke woensdag zat ik twee uur in de auto om mijn colleges te kunnen volgen. De rest van de dagen werkte ik als leidinggevende in de kinderopvang. Na vier leerzame jaren behaalde ik mijn diploma en mocht ik mijzelf Pedagogisch Manager noemen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.
[wpw_follow_author_me author_id="144"][/wpw_follow_author_me]

Gerelateerde berichten

Andere berichten

  • PLAY VIDEO
    Het geheim achter snel leren fietsen
    Marieke Regeling
    Pedagogiek
    Lisa van 5 fietst zonder zijwieltjes naar huis vanaf de BSO waar ik training geef. Moeder vertelt dat ze dit het afgelopen weekend opeens geleerd heeft. Als ik vraag...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Jantje Beton Collecte: in actie voor buitenspelen
    Nationale Onderwijsgids
    Pedagogiek
    Veel kinderen kunnen niet naar een club of vereniging om daar lekker te bewegen of avontuurlijke activiteiten te ondernemen. Daar wil Jantje Beton wat aan doen. Van 13 tot...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Leren ondernemen
    Susanne Akkermans
    Management
    Als ondernemer heb ik een soort van zwemdiploma's behaald voor mezelf. Ik sprong negentien jaar geleden in het diepe bad toen ik drieëntwintig jaar was. Een jonge volwassen vrouw die...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Hoera, ik ben linkshandig!
    Marieke Regeling
    Pedagogiek
    Je hoort het nog wel eens; ‘Ik heb 2 linkerhanden’. Of ‘hij liet Sam vandaag echt links liggen’. Uit dat soort taal zou je kunnen opmaken dat het niet...
    Lees meer