De klachtenjaarverslagen, we kennen ze allemaal en we weten ook allemaal dat we ze in alle drukte van het reilen en zeilen van een kinderopvang soms vergeten! Toch is de ‘deadline’ om je klachtenjaarverslag aan te leveren bij de GGD van jouw kinderopvang alweer bijna.
Dus ik dacht, als ik nou met dit blog één kinderopvang help herinneren dat zij hun klachtenjaarverslag nog moeten maken, waardoor zij op tijd het klachtenjaarverslag aanleveren bij de GGD, dan ben ik tevreden. Eén van de dingen die ik namelijk het stomst vindt om te lezen in een GGD rapport is, er is geen klachtenjaarverslag OF het klachten jaarverslag is te laat aangeleverd. Wat vooral grappig is dat als je hierop vaak vanuit de gemeente een brief krijgt en je er eigenlijk niks aan kan doen… je kunt namelijk niet terug naar 31 mei om het verslag alsnog op tijd in te leveren. Vaak komt het dan ook niet veel verder dan een brief van de gemeente, een zienswijze van de kinderopvang dat het er nu wel is en met een beetje geluk is het dan ‘opgelost’. Maar hé mijn dag zou dus echt helemaal top zijn als ik door middel van een simpele blog kan voorkomen dat er in jullie toekomstige GGD rapport een dergelijk zinnetje staat!
Dus lieve kinderopvanghouders hier komt mijn oproep;

Heb jij je klachtenjaarverslag al gemaakt, verstuurd naar de GGD en openbaar gemaakt? Niet?? je hebt nog tot 31 mei, get to work!

Wat dient er nou in zo klachtenjaarverslag te staan?
a. Een korte beschrijving van de bij jouw organisatie geldende klachtenregeling, zowel intern alsmede extern
b. De wijze waarop de klachtenregeling binnen jouw organisatie onder de aandacht is gebracht het afgelopen jaar
c. Het aantal en de aard van de door organisatie behandelde klachten per locatie. Indien er klachten zijn geweest, zowel officiële interne alsmede externe klachten
d. Het aantal officiële interne klachten en de strekking van de oordelen en de aard van de getroffen maatregelen
e. Het aantal en de aard van de door de geschillencommissie behandelde klachten. De strekking van de oordelen en de aard van de getroffen maatregelen.
Let bij het schrijven over klachten in het klachtenjaarverslag erop dat deze niet ter herleiden zijn naar personen tenzij het de houder betreft. Daarnaast dien je voor zowel de ouders alsmede de oudercommissie een klachtenjaarverslag op te stellen!
Dit prachtige verslag verstuur je vervolgens naar de GGD locatie waardoor jouw organisatie wordt geïnspecteerd.
Ik weet het, het is een rompslomp aan werk en eigenlijk bijna onnodig omdat waarschijnlijk 95% van deze verslagen vertelt dat er geen klachten zijn geweest!
Om deze reden is de wet aangepast, er hoeft namelijk geen verslag te worden opgesteld indien er in het betreffende kalenderjaar geen klachten bij de houder zijn ingediend. De adder onder het gras is dat deze wet pas na 31 december 2016 is toegevoegd aan de wet, waardoor er getwist kan worden of je nou wel of niet een klachtenjaarverslag moet indienen over het jaar 2016. Ik heb met verschillende inspecteur gesproken uit verschillende GGD gemeentes en ik krijg verschillende antwoorden!
Ik raad jullie dan ook aan om van die stomme zinnetjes in je rapport te voorkomen en nog één jaar een prachtig klachtenjaarverslag op te stellen, te versturen naar de GGD en deze openbaar te maken voor ouders op bijvoorbeeld je website. Vanaf volgend jaar hoeven we 31 mei niet meer te markeren als belangrijke datum, want heb je geen klachten gehad, dan hoef je geen klachtenjaarverslag op te stellen.
Mocht je vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met Daisy’s Opstapje. Succes met het schrijven van jullie klachtenjaarverslag!

Over Daisy Koekkoek

Eigenaar bij Sterk in kinderopvang -Support & advies voor Sterke kinderopvang in Nederland. Advies op maat voor elke kinderopvang organisatie. Van beleid schrijven, workshops tot aan advies, Sterk in kinderopvang helpt u met alle vragen rondom het runnen van een kinderdagverblijf. Met mijn blogs wil ik jullie aan het denken zetten, ik wil jullie inspireren net een stapje extra te doen om jezelf en de organisatie te blijven ontwikkelen. Ik zal gevoelige onderwerpen , leuke onderwerpen en serieuze onderwerpen belichten met humor en een knipoog, zodat het lezen van de blog altijd leuk is en jouw vooral inspireert ermee aan de slag te gaan! Toen ik als leidinggevende in de kinderopvang werkte, kreeg ik vaak de vraag van bevriende kinderopvanghouders van mijn toenmalige baas: ‘Kun jij mij helpen met de protocollen?’ of ‘Wil je voor mij de zienswijze schrijven?’ Al snel begon ik op mijn vrije dagen andere kinderopvangorganisaties te helpen. Ik haalde ontzettend veel voldoening uit het werk, ik kon hiermee bijdragen aan een betere kwaliteit in de kinderopvang. Daarom begon ik ook met Daisy’s Opstapje wat later Sterk in kinderopvang ging heten. Met Sterk in kinderopvang kan ik mijn kennis, ervaring en soms ook de harde waarheid overdragen aan alle houders in de kinderopvang. Mijn doel? Simpel, de kwaliteit in de kinderopvang naar een hoger niveau brengen! Of mijn doel haalbaar is? Wellicht, maar het is in ieder geval een mooi doel. Elk kind in Nederland verdient de beste opvang, de beste ontwikkelingsmogelijkheden en de best getrainde pedagogisch medewerkers.

Bekijk mijn website