Sinterklaas is geweest en kerst staat alweer voor de deur. Er zijn vast een boel cadeautjes ontvangen! Vaak valt dan weer op hoe leuk kinderen uitpakken vinden, en spelen met lege dozen. Ze zetten een doos op hun hoofd, doen hem eindeloos open en dicht en proberen bij een grote doos of ze erin passen. Eigen speelgoed wordt opnieuw ingepakt met ‘oud’ pakpapier, om vervolgens weer verrast uitgepakt te worden.

Motoriek en ruimtelijk inzicht
Als kinderoefentherapeut kijk ik extra geïnteresseerd naar dit spel van de kinderen om me heen. Vaak denken we bij de motorische ontwikkeling aan de mijlpalen omrollen, kruipen, lopen en fietsen. Belangrijk, maar je oriënteren in de ruimte, is net zo belangrijk! Dat je weet hoe groot je bent, of je onder de stoel door kunt kruipen en of je ronde pakjes op elkaar kunt stapelen. Hoe beter het ‘plaatje’ is van de wereld om je heen, hoe beter je je in deze wereld kunt bewegen.
Bovendien zorgt het vertrouwd zijn met een ruimte ervoor dat kinderen vervolgens op verkenning durven gaan.

Verschillende ruimtes
Je zou kunnen zeggen dat met het verkennen van de ruimte een start gemaakt wordt met het wiskundig inzicht. In ieder geval met het ruimtelijk inzicht, zoals dat bij vakken als rekenen en aardrijkskunde aan bod komt.
Daar heeft de dreumes gelukkig nog geen weet van. Die banjert lekker rond op het kinderdagverblijf, wat op dat moment de werkelijke ruimte is voor hem. Misschien komt hij een poppenhuis of garage tegen, wat de verkleinde ruimte is. Dat is een 3-dimentionale weergave van de werkelijkheid. Een perfecte omgeving om ervaring op te doen, bijvoorbeeld of de grote knuffelhond in het kleine poppenbed past. Als je kinderen dan ook nog verbaal begeleidt bij al dat stapelen en ordenen zullen ze steeds meer taalbegrip krijgen bij de verschillende ruimtes.
Een volgende stap in de ruimtelijke oriëntatie is het begrijpen van de afgebeelde ruimte, zoals een illustratie of foto. Om de link te kunnen leggen van de 2-dimentionale foto naar de 3-dimentionale ruimte die erop staat is heel wat inzicht nodig!

Dus heb je nog lege dozen van sinterklaassurprises? Of komen er mooie kerstpakjes aan? Gebruik ze in de groep! Laat ze ontdekken, leg ze op grootte of laat er mee bouwen. En leg het vooral op foto vast, zodat je er later nog eens over kunt praten.

SLIM bewegen
SLIM bewegen staat voor ‘Spelend Leer Ik Mezelf Bewegen. Zoals de lege dozen een enorme uitlokker zijn van motoriek, zo zijn de andere kinderen en de aandacht die jij als begeleider hebt dat ook. Maar het is nog knap lastig om oog te hebben voor wat kinderen in hun spel eigenlijk geoefend hebben! De training SLIM bewegen helpt je daarbij. Door dit te onderkennen en te noteren kun je namelijk een volgende keer een kind opnieuw uitdagen, precies waar het nodig is. Je merkt welke motorische gebieden van nature veel geoefend worden in je groep en welke niet zodat je nieuwe accenten kunt gaan leggen.

SLIM bewegen is ontwikkeld door pedagoog Ingrid Nagtzaam van Het Kan en kinderoefentherapeut Marieke Regeling. SLIM bewegen bestaat uit een programma, een training en e-learning.
Meer weten? Kijk op www.slimontdekken.nl

Geef een reactie op dit artikel

Marieke Regeling

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer
Vingerwijzen binnen de kinderopvang

Vingerwijzen binnen de kinderopvang

Ingrid was een ervaren kracht bij de kinderopvang. Ze was iemand die een leuke sfeer bracht en kinderen op een ...
Lees meer

Andere berichten

Open brief aan de minister

Open brief aan de minister

Almere, 9 mei 2017 Geachte mijnheer Asscher, Ik maak me grote zorgen. Wat lees ik in het kinderopvang vakblad Kinderopvang Totaal: ...
Lees meer
'Drietalige scholen in Friesland moeten gestimuleerd worden'

‘Drietalige scholen in Friesland moeten gestimuleerd worden’

Er moeten in Friesland meer drietalige scholen komen. Dat zegt DINGtijd, adviesorgaan voor het Fries. In het (hoger) beroepsonderwijs wordt ...
Lees meer
Gebaren met Lotte en Max

Gebaren met Lotte en Max

Op een speelse manier leren kinderen met Lotte en Max gebaren aan. Dit kan tijdens het kijken van de dvd's, ...
Lees meer
Zijn wij de meest klantgerichte organisatie in de regio?

Zijn wij de meest klantgerichte organisatie in de regio?

Hoe het allemaal begon… Ik word gebeld door een collega: “Paula, moet je nu eens horen”. Vertel! “We werden net ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]