Ik ben op de groep van een kinderdagverblijf. Juul zit in de kring, net als de andere kinderen. Juf Marina laat een boek zien. Ze vraagt wie het boek kent. Juul roept ‘ik!’ en wiebelt enthousiast met haar benen. Ze mag vertellen waar het boek over gaat en doet dat staand. Nu is een ander kind aan de beurt. ‘Ga meer weer zitten’ zegt Marian tegen Juul. Die doet haar best om naar de anderen te luisteren en tegelijkertijd haar stoel op 2 poten in evenwicht te houden. ‘Zit maar stil Juul’, zegt Marian.

Stilzitten

Hoe goed we ook weten dat kinderen mogen bewegen, toch willen we soms dat ze gewoon even blijven zitten. Maar kinderen zijn niet gemaakt om stil te zitten. Ja, met de I-pad op schoot lukt het erg goed, maar is nou net niet het soort aandacht dat we willen.
Hoewel de meeste kinderen als ze ouder worden wel even in de kring kunnen zitten en aandachtig meedoen lukt dit niet bij iedereen. Sommige kinderen hebben een probleem in de Sensorische Informatieverwerking. Onder logopedisten, oefen- en fysiotherapeuten een bekend ‘probleem’ en ook wel SI-stoornis genoemd.

Sensorische informatie

Sensorische informatie is alle informatie die door je zintuigen opgemerkt wordt; ook wel prikkels genoemd. Dus dat wat je hoort, ruikt, voelt, proeft en ziet. Maar ook wat je voelt als je beweegt. Bij sommige mensen komen prikkels heel hard binnen; een muziekje op de achtergrond is al snel teveel. Zij zijn snel overprikkeld. Onderprikkeld zijn de mensen die prikkels juist niet goed ervaren. De muziek moet hard! Niet om een ander dwars te zitten, maar omdat ze anders niet genieten van het geluid. Juul zou onderprikkeld kunnen zijn. Ze heeft beweging nodig om haar lijf te ervaren en alert te blijven. Waar volwassenen vaak denken dat wiebelen op je stoel afleidt, heeft Juul het wiebelen juist nodig om zich te kunnen concentreren!
Juul heeft eigenlijk een slimme strategie bedacht voor zichzelf, door het bewegen blijft ze alert. Maar niet alle kinderen verzinnen een strategie om prikkels harder (of zachter) te laten binnenkomen. Bovendien zijn niet alle ideeën handig voor de rest van de groep… Het is wat mij betreft aan ons om te zorgen dat ieder kind lekker in z’n vel zit en van daaruit goed kan meedoen.

Tips voor het verhogen van de alertheid in een kring:

  • Kinderen kunnen zichzelf met hun handen een paar keer op van de zitting opdrukken.
  • Laat even opstaan en bewegen.
  • Span een elastiek tussen de stoelpoten of het bankje waar ze met hun voeten mee kunnen spelen.
  • Laat friemelen aan een speelgoedje dat geen geluid maakt.
  • Draai de stoel om en laat met de buik tegen de rugleuning zitten.

Juf Marian zingt het liedje dat bij het boek hoort en maakt van de gelegenheid gebruik om iedereen even lekker te laten dansen. Daarna mag de vertelbeer bij Juul op schoot om lekker geknuffeld te worden. Ze glundert.

Over Marieke Regeling

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

Bekijk mijn website