Zindelijk maken is kinderspel
Debby mendelsohn, psychologe en mama van 6.
Haar website: www.mendot.nl, Boek bestellen via BOL.COM

Zoals je in mijn vorige post hebt kunnen zien ben ik een rasechte boekenjunkie. Toen Manja me een tijd terug belde met de vraag of ik het leuk zou vinden een boek te recenseren zei ik dan ook volmondig ja.

In dit boek legt Debby uit eigen ervaring, stapsgewijs uit in 96 bladzijdes hoe je als ouders/ verzorgers het zindelijk worden kunt begeleiden zonder stress, en ook nog eens in vrij korte tijd. Bovendien blijkt uit haar verhaal, en dat van professor Jean Jacques Wyndaele (voorwoord) dat dat ook nog eens veel vroeger kan gebeuren dan tegenwoordig gebruikelijk is.

Wanneer kun je het beste beginnen

Voor dat “late” beginnen zijn tal van redenen te noemen, aldus de professor. Zoals bijvoorbeeld het buitenshuis werken van beide ouders en het tijdsgebrek wat daar mee samenhangt, en bijvoorbeeld de verminderde last van de langere onzindelijkheid door de goede opvangsystemen van nu. Echter is dat latere starten wel van invloed op ons milieu, het complete gezinsbudget en, bij niet op tijd slagen, de educatieve tijd van de kleuterjuf.

Debby raadt aan te starten met de zindelijkheidstraining wanneer een kind ongeveer 12 maanden is, of in elk geval zelfstandig kan zitten en lopen (anders valt het misschien van het potje). Rond die leestijd kan een kind al  wat eenvoudige begrippen begrijpen zodat het snapt wat een potje is en waarvoor je het dient te gebruiken. Kinderen van 2 jaar hebben meestal een flinke eigen wil, bedenk “twee is nee”, waardoor het zo ie zo meer strijd wordt om ze iets nieuws te leren – tenzij het scheldwoorden betreft… 😉

Stappenplan

Het stappenplan bestaat uit 5 duidelijke, heldere stappen. Deze zijn voor iedereen in te plannen (stap 1: het plannen van een potjes-moment), dus ook met een drukke baan buitenshuis gecombineerd met gastouder of kinderdagverblijf. Helemaal als de opvang of de gastouder kan bijdragen bij de training na de eerste successen (stap 2). Natuurlijk zal dat per opvanglocatie verschillen, maar overleg het gerust eens. Zeker een gastouder zal hier tijd voor kunnen inplannen, die heeft maar een beperkt aantal kindjes in die leeftijdscategorie. Zo wordt het potje al heel snel dagelijkse routine (stap 3) en duurt het niet lang meer voor je bij stap 4 en 5 belandt, en het kind zelf aangeeft op het potje te willen & vervolgens overdag en ‘s nachts uit de luiers is.

Kortom een fijn, vlot te lezen boek als handleiding bij de zindelijkheidstraining.

Eva Laros

Ik ben Eva (34), mama van Féline (10) en Babette (1) & nog altijd erg verliefd op Liefღ (40). Ik ben verslááfd aan fotograferen, cappuccino’s, kook- boek- en kringloopwinkels, shoppen (wie niet?), strandwandelingen, zingen onder de douche, experimenteren met eigen recepten & mooie spulletjes maken. Ik ben sinds kort werkzaam als gastouder en geniet hier met volle teugen van !!

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

‘De leidsters verstaan hem niet goed. En soms horen we ook dat hij stottert. Of hij spreekt sommige letters niet ...
Lees meer
Pedagogisch beleidsmedewerker, wat verwachten we van deze functie?

Pedagogisch beleidsmedewerker, wat verwachten we van deze functie?

De wet IKK. Een veelbesproken en bediscussieerde wet die de kwaliteit van de kinderopvang moet verbeteren. Vanaf 1 januari 2018 ...
Lees meer
Mag ik een paar minuutjes van je tijd?

Mag ik een paar minuutjes van je tijd?

Als pedagogisch coach ben ik dagelijks op verschillende groepen te vinden. Om zo te voelen en te kijken waar mijn ...
Lees meer
Allemaal spanningen

Allemaal spanningen

Het is dinsdagmiddag en groep 8 is op school begonnen met de proefcito. Dit is duidelijk te merken aan Thijs ...
Lees meer

Andere berichten

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Regelmatig spreek ik pedagogisch medewerkers die het opvalt dat de taalontwikkeling van kinderen achteruitgaat. Deze ontwikkeling kun je tegengaan door ...
Lees meer
Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema's?

Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema’s?

Veel kindercentra werken met thema’s of hebben jaarlijks terugkerende activiteiten waar zij aandacht aan besteden. Het geven van een leuke ...
Lees meer
Klassieke muziek met jonge kinderen

Klassieke muziek met jonge kinderen

Jonge kinderen reageren goed op muziek en dans. Hun belevingswereld bestaat uit zingen, dansen, spelen. Er is geen kind dat ...
Lees meer
Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

‘De leidsters verstaan hem niet goed. En soms horen we ook dat hij stottert. Of hij spreekt sommige letters niet ...
Lees meer