Gebarentaal is een visuele taal waarin begrippen en handelingen door middel van gebaren worden weergegeven. Niet de stem en het gehoor staan hierbij centraal, maar de handen, het gezicht en de ogen. Het is een taal die is ontstaan uit de behoefte van dove mensen om te communiceren. Sociaal contact en behoefte aan gezelschap vallen onder de basisbehoeftes van de mens. Hoe voelt het als je wilt communiceren maar je kunt geen gesproken woorden gebruiken? Je wilt je gevoelens overbrengen maar je weet niet hoe. En dit geldt niet alleen voor dove en slechthorende personen. Gebaren bieden bijvoorbeeld ook sommige kinderen met autisme een goed hulpmiddel in de communicatie. Het geeft hen visuele ondersteuning in de communicatie.

Ben je al nieuwsgierig?

Als meer mensen gebarentaal leren,  zou in ieder geval de kwaliteit van leven voor duizenden doven en slechthorenden met grote sprongen verbeteren in Nederland. Het is niet eens nodig om uitgebreide kennis van de gebarentaal te hebben, een paar gebaren is al voldoende voor interactie met elkaar. Het is een mooi begin.

Door gebarentaal te leren, verbeter je niet alleen het leven van doven en slechthorenden, je kunt er ook de taalontwikkeling van jonge horende kinderen mee bevorderen en hen bovendien een gevoel van geborgenheid en veiligheid geven, doordat ze met gebarentaal een middel hebben om zich te kunnen uiten voordat ze kunnen praten.

Met welke leeftijd start je nu met gebarentaal?

Vanaf een maand of 6, 7 kunnen baby’s al gebaren leren maken. Ze kunnen op die leeftijd nog niet praten maar door gebaren te gebruiken, kunnen ze zich toch uiten en bijvoorbeeld hun behoefte kenbaar maken. En mooi bijkomend effect is dat je gelijk werkt aan het versterken van de onderlinge band.

Kindergebaren-app voor dove en horende kinderen

Wil je jezelf de gebarentaal eigen maken, downloadt dan de kindergebaren-app voor dove en horende kinderen van NSDSK (Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind). De app is gratis beschikbaar via Google Play Store en de App Store. Deze interactieve app heeft de Gehandicaptenzorgprijs 2018 gewonnen. De app is ontwikkeld in samenwerking met een ouder van een doof kind. Met de app kunnen dove en horende kinderen en hun ouders of opvoeders samen gebaren leren. Het werkt via een speelse manier die kinderen erg aanspreekt. Een leuke activiteit om samen mee aan de slag te gaan en daarmee gelijk te werken aan de taalontwikkeling en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen.

Ik ben mediacoach en ik geef graag tips hoe je media kan inzetten bij het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen. Om kinderen goed voor te bereiden op de 21e eeuwse samenleving is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verschillende hulpmiddelen om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Dit kan op scholen en de kinderopvang, maar ook thuis. De kindergebaren-app is een goede mogelijkheid om met elkaar meer te leren over gebarentaal in combinatie met de huidige technologie.
Bron: NSDSK.

Geef een reactie op dit artikel

Nicolette Ligthart

Ik werk 15 jaar als pedagogisch medewerker bij Rollebol Kindercentra in Alkmaar, daarnaast werk ik ook als mediacoach. Als mediacoach wil ik iedereen vandaag en morgen in staat stellen om zich bewust, kritisch en actief te bewegen in een gemedialiseerde samenleving. In mijn blogs deel ik graag mijn kennis over mediaopvoeding, hoe je dit kan integreren in de kinderopvang. Beleef samen plezier aan media.

Bekijk alle berichten

Gerelateerde berichten

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer
Het waxinelichtje

Het waxinelichtje

Werken in het islamitische onderwijs laat mij veel van de christelijke tradities zien. Sint Maarten en Sinterklaas reden onze school ...
Lees meer
Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veilig? "Ze mogen zich bij ons niet eens een blauwe plek vallen," heb ik wel eens verzucht als ik weer ...
Lees meer
No Pasar!

No Pasar!

Treedt niet binnen, zegt de tekst in koeienletters op de vloer. Ik maak toch dat extra stapje en stuit op ...
Lees meer

Andere berichten

“Wat moeten we nu weer buiten doen?”

“Wat moeten we nu weer buiten doen?”

Buitenspelen is niet zo moeilijk, maar als je als pedagogisch medewerker of activiteitenbegeleider elke dag een nieuw programma moet bedenken, ...
Lees meer
Snacks op de BSO

Snacks op de BSO

Als de kinderen uit school worden gehaald krijgen ze wat te drinken en te eten. Zowel op de BSO als ...
Lees meer
aandacht voor lastig gedrag

Aandacht voor lastig gedrag!

Lastig gedrag, zoals huilen, zeuren, met eten knoeien of niet luisteren, heeft aandacht nodig. We hebben de neiging om de ...
Lees meer
5 manieren om motoriek te stimuleren met open materiaal

5 manieren om motoriek te stimuleren met open materiaal

Op veel kinderdagverblijven zie ik tegenwoordig bakken vol kosteloos materiaal en dagelijkse gebruiksvoorwerpen, ook wel ‘open materiaal’ genoemd. Geweldig! Open ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]