Mogen kinderen vies worden? Het blijft een lastig onderdeel waar vele ouders en pedagogisch medewerkers tegen aan lopen. De kinderen worden in mooie kleding naar de opvang gebracht en ouders geven aan dat graag zo te houden. Heel begrijpelijk, want al die kleding kost al zoveel geld en wie weet moeten ze daarna nog wel naar een verjaardag of dergelijke.
De meeste volwassenen kiezen vaak voor veilige activiteiten waarbij kinderen altijd schoon, rustig en overzichtelijk bezig zijn. Op deze manier krijgen de kinderen niet de kans om te ontdekken, kliederen, krassen,smeren, slopen, uit te proberen, kiezen, ervaren, genieten, om te ontdekken. Juist daarom is het zo belangrijk om aan te geven tijdens de rondleiding/intake dat het aandoen van oudere kleren die vies mogen worden de sleutel is naar het vrij laten ontdekken, ontwikkelen en spelen.

Wanneer je een kind vrij laat kan het zich beter ontwikkelen

Iedere kinderopvangorganisatie heeft zijn eigen visie naar de kijk op vies worden. Bij de ene mag alles heel groots en word het schoonmaken voor lief genomen. Bij de ander is er toch minder vrijheid en zal er sneller de rem op worden getrapt met de gedachten dat het schoonmaakwerk veel tijd kost. Helaas heeft deze rem veel effect op de ontwikkeling van het kind.
Tijdens het uitvoeren van een activiteit is het belangrijk om de kinderen te inspireren, faciliteren en te steunen. We mogen het eigenlijk niet sturen door ons idee uit te spreken en daarmee ons beeld als volwassenen op te dringen. Wanneer je een kind  begeleidt zonder voorgetekende voorbeelden zal het kind meer originele en eigen beelden kunnen ontwikkelen.
Leren is een proces, met plezier, onderzoeken en experimenteren. Door een kind te laten experimenteren doen ze nieuwe ervaringen op. Dit proces wordt geblokkeerd als ze een product af moeten leveren dat moet lijken op iets wat wij als volwassene voor ogen hebben. Wat nou als het niet lukt zoals het wordt “verwacht”, dat zal het zelfvertrouwen absoluut niet positief beïnvloeden. Ieder kind doet tenslotte zijn/haar best.
Vaak zeggen we hoe mooi het resultaat is. Eigenlijk doet het begrip “mooi” er ook niet toe, want als je dat elke keer roept maak je ze afhankelijk van jou oordeel. Waar gaat het nu eigenlijk om? Toch niet of het mooi is? Toch meer om het proces? Daarom moet de focus gelegd worden op het proces, niet op het resultaat.

Laat je eigen ideëen los en probeer mee te gaan in de fantasie van het kind

In zo’n proces is het belangrijk dat de volwassene zijn/haar eigen ideeën los kan laten en juist in de fantasie van het kind kan stappen. Hierdoor ontstaat er ruimte, een activiteit kan zich ontplooien tot een hele nieuwe activiteit. Kleine kinderen doen liever activiteiten met grote bewegingen terwijl de BSO de uitdaging voelt bij klein en geconcentreerd. Het is zo leuk om bijna alles te kunnen doen wat je zelf verzint.

Voorbeeld proces: Het voorlezen van een boek over ridders en prinsessen brengt voort dat we binnen no time allemaal verkleed zijn in mooie jurken en stoere ridderpakken inclusief eigen gecreëerde geschminkte gezichtjes. Een kind zegt dat we nog wel een kasteel missen. Daar heeft ze een punt. Laten we een grote doos pakken en er zelf een maken. Wat hoort er bij  een kasteel? Er moet ook een tuin bij maar dat kan niet meer op de doos, dus dan maar op de grond schilderen. Dat mag! Samen gaan we aan de slag. Overal verf, stukken karton en verhalen over hoe een ridder een prinses kan redden. We hebben niet eens de tijd om na te denken over hoe vies we wel of niet mogen worden. Eenmaal klaar met het oppimpen van het kasteel gaat het over in rolspel. Eindconclusie: het meedenken, loslaten en laten gaan op hun niveau zorgt voor urenlang een inspirerende activiteit, een mooi kasteel, vloer vol met verf en vlekken verf op de verkleed kleren. Maar… het was het allemaal waard! Even schoonmaken en opgelost!

De communicatie over deze werkwijze

Dit is nog maar een korte samenvatting voor het verhaal wat achter de vieze kleren verschuilt zit. De overdracht aan het einde van de dag zal hele verhalen bevatten over wat we hebben meegemaakt. Dit doen we om de ouders een idee te geven over wat we hebben gedaan en wat het met de kinderen heeft gedaan. Door goede communicatie en het uitleggen van de ontwikkeling gaan de ouders deze stappen erg waarderen. Wel liever die “rommel” bij de opvang dan thuis, maar daar zijn wij tenslotte voor!

Maar ook voor ons personeel was wel meer nodig dan een korte uitleg om mee te kunnen gaan in deze werkwijze. Het is erg lastig om ineens de remmen niet meer te kunnen gebruiken en volledig mee te gaan in de fantasie. Dat komt ook voort uit hun eigen ontwikkeling en manier van opgroeien. Ik heb ook vroeger op de peuterspeelzaal activiteiten gekregen waarbij een  uitgeknipte pan en een uitgeknipt ei werd klaar gelegd en plakken maar!  Maar hoe kan dat nou goed zijn voor de ontwikkeling van de fantasie van een kind? Des te meer ben ik trots op de ontwikkeling die ik heb gemaakt over mijn kennis met betrekking tot de ontwikkeling van kinderen.

Ook mijn team heeft een lange weg af moeten leggen om te komen waar ze nu zijn. Menig cursus, informatieavonden en leesboeken zijn daaraan vooraf gegaan. Regelmatig kijken we terug naar bepaalde activiteiten om samen te brainstormen over hoe we het kind nog meer kunnen inspireren. Leren blijven we doen, maar wel op onze manier.

Geef een reactie op dit artikel

Marlinde Frijters

Mijn naam is Marlinde Frijters. Door het aangaan van uitdagingen en avonturen heb ik een grote rugzak met kennis en ervaringen binnen de kinderopvang. Na mijn MBO PW niveau 4 opleiding ben ik naar Haarlem verhuisd voor een mooie toepasselijke functie en tegelijkertijd begonnen aan een inspirerende opleiding HBO Management in de kinderopvang. Veel van geleerd en goede inzichten van gekregen voor persoonlijke en werk gerelateerde ontwikkelingen. Eenmaal afgestudeerd weer terug in mijn vertrouwde omgeving Brabant waar ik een top team aanstuur waarmee we samen een fijne, leerzame, uitdagende en vooral liefdevolle locatie creëren. Ondertussen werk ik al 5 jaar bij kinderopvang organisatie Op Stoom en vind ik het bijzonder om niet volgens een visie te werken, maar de visie te voelen. Mijn sociale vaardigheden zorgen ervoor dat ik mijn leidinggevende functie met betrekking tot de kinderen, ouders en collega’s op uiterst niveau kan uitvoeren en daardoor elke dag met veel plezier naar mijn werk ga. Ik heb een eigenwijze kijk op kinderen, omdat het los laten, zelf laten doen en het ontdekken van hun eigen fantasie zoveel belangrijker is dan wat wij als volwassenen verwachten en willen. Graag lees ik jullie verhalen en deel ik de mijne.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Met schrik vernemen we bij de Inspectie Kinderopvang (GGD Amsterdam) dat sommige eigenaren en pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven de inspectie ...
Lees meer
Beurstip: NOT

Beurstip: NOT

Volgende week vindt van 22 t/m 26 januari de grootste onderwijsbeurs van Nederland weer plaats in de jaarbeurs Utrecht.  De Nationale ...
Lees meer
Bomen klimmen

Bomen klimmen

In het park zie ik een jongen in een lage boom klimmen. Ik schat hem een jaar of 7. De ...
Lees meer
Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer

Andere berichten

Sinaasappelkwarktaart meets roggebrood

Sinaasappelkwarktaart meets roggebrood

Bij mij op de BSO zijn de kids echt dol op fruit. Er is een groepje jongens die zweren dat ...
Lees meer
Gezocht: deelnemers voor de training "Oog voor Interactie" regio Breda

Gezocht: deelnemers voor de training “Oog voor Interactie” regio Breda

Voor een kinderopvangorganisatie in de regio Breda ben ik op zoek naar pedagogisch medewerkers van (een) andere kinderopvangorganisaties om mee te ...
Lees meer
Gratis Studiedag 'Peuterwerk 2.0; zijn we er klaar voor?' op 6 juni in Rotterdam

Gratis Studiedag ‘Peuterwerk 2.0; zijn we er klaar voor?’ op 6 juni in Rotterdam

Er staat een nieuwe studiedag in mijn agenda, ook al in die van jou? 'Peuterwerk 2.0;zijn we er klaar voor?' ...
Lees meer
Zelf de wereld om je heen ontdekken

Zelf de wereld om je heen ontdekken

Deze wintermaanden vol met pepernoten, sinterklaasliedjes, kadootjes en kerst ervaren jonge kinderen met hun rijke verbeeldingswereld heel intens. Op hun ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]