Werken in het islamitische onderwijs laat mij veel van de christelijke tradities zien. Sint Maarten en Sinterklaas reden onze school gewoon voorbij, en de kerstvakantie heet in onze jaarplanning: wintervakantie.

Ondertussen worden ook in de Randstad de dagen korter en als ik met mijn kinderen uit groep 2 ’s ochtends in de kring zit, laat ik iemand het licht uit doen.

‘Wat is het donker, juf!’ ‘Ja, wat is het donker hè, kinderen?! Dat komt omdat de aarde slaapt.’

Het waait buiten, we horen de wind en binnen steek ik uit het doosje met de zwaluw een lucifer aan. Abdoellah blaast de lucifer uit, we ruiken de rook. In het midden van de kring staat in een glazen potje een waxinelichtje op de grond.

In het kaarslicht zingen we de liedjes die we deze periode, dit thema, zingen; het gaat over de tandarts, over ziek zijn en snot. De heilige, stille of vol verwachte nachten komen er niet in voor.

Het kaarsje flikkert en de kerstliedjes komen niet eens in mij op. De kerstlichtjes hangen om het bord boven de thematafel. Geen ballen, rendieren, kerststalletjes en kerstmannen. Maar een ziekenhuisje, ambulanceautootjes en een speelgoedapotheek in de klas. Afgelopen maandag is er een tweede kaarsje bijgekomen. ‘Het wordt zo donker buiten, we steken binnen een tweede kaarsje aan, totdat de aarde weer wakker wordt’. Ik vertel dat de mensen vroeger alles op het vuur deden. Koken, water warm maken voor in bad, een lichtje maken om elkaar bij te zien.

Er is geen kerstbal in mijn klas en toch ervaar ik tijdens de opening van de dag misschien wel de puurste vorm van kerst. Tijdens de adventstijd stilstaan bij de donkere aarde, en ervaren hoe krachtig en hoopvol een vlammetje haar licht verspreidt. Ik, maar zeker de kinderen zijn zeer onder de indruk van het ritueeltje en samen blazen we het kaarsje uit en genieten van de geur.

Eigenlijk vier ik deze week met de islamitische kinderen in mijn klas advent. Zonder dat ze het weten. Nee, ik geef het geen naam vanuit de christelijke traditie. Dit gebruik is zo logisch en natuurgebonden dat geen enkele religie eraan verbonden hoeft te zijn. Ik raad het iedereen aan die met meerdere culturen in een klas werkt. Zoek de reden van het feest op door de staat van de natuur.

Geef een reactie op dit artikel

Paulien Pernot

Behalve een kleuterklasje in de Schilderswijk in Den Haag heb ik dit jaar nog een kans gekregen om mijn idealen met elkaar te verbinden. Op het asielzoekerscentrum in Rijswijk heb ik een moestuin opgezet waarin ik alle bewoners de mogelijkheid geef om te tuinieren. Naja, alle?! Van 8 tot 81 jaar. Nee, van 6 tot 99 jaar? Of van, nou oké goed, alle. Iedereen mag zich verwonderen! Ook jij, klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof? Je plukt er alle bloempjes kaal, je maakt het veel te grof’. Wees welkom.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer
Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen? Dan bedoel ik dus het feit dat je je alleen voelt staan, o.a ...
Lees meer
Druk, druk, druk

Druk, druk, druk

‘Het probleem van zelfsturende teams is dat ze allemaal een andere kant op sturen’ meldde een afdelingsdirecteur vorige week. ‘dat ...
Lees meer
De wereld ontdekken en begrijpen

De wereld ontdekken en begrijpen

Als ouder wil je je kind de beste ontwikkelingskansen geven. Dat je kind gezien wordt en er aandacht voor hem ...
Lees meer

Andere berichten

Pedagogische groei babyopvang begint bij jou!

Pedagogische groei babyopvang begint bij jou!

Yes, we gaan het gewoon doen! Het is al onze droom om dit neer te zetten, maar wat hebben we ...
Lees meer
Het regent, het regent

Het regent, het regent

Op dagen als dit (het regent, zoals je vanuit de titel waarschijnlijk wel hebt begrepen) zoek ik een beetje naar ...
Lees meer
De kijk naar diversiteit door een blauw-roze bril

De kijk naar diversiteit door een blauw-roze bril

Werken in de kinderopvang als leidinggevende van een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang brengt voor mij een diversiteit aan taken met ...
Lees meer
Decembermagie in de kinderopvang

Decembermagie in de kinderopvang

De decembermaand brengt bij volwassenen verschillende gevoelens naar boven. Het gemis van een dierbare, de gedachten over wat het afgelopen ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]