In de kinderopvang zijn wij dagelijks bezig met het begeleiden van ‘onze’ kinderen. We willen hen het beste meegeven. We helpen hen opgroeien en zichzelf te ontwikkelen. De kinderen komen als klein baby’tje binnen dat met veel liefde verzorgd wordt. En mede dankzij alle geweldige pedagogisch medewerkers rennen de kinderen vier jaar later het kinderdagverblijf uit. Klaar voor de basisschool. Vol nieuwsgierigheid en spanning. Klaar voor hun volgende uitdaging.
Wat hebben wij, als kinderopvang, bijgedragen aan deze ontwikkeling? Zijn we tevreden met onze bijdrage? Kunnen we iets doen om onze bijdrage nog verder te verdiepen? Ik denk van wel!
Zelfstandigheid, de praktijk
Zo loop ik wel eens op een locatie en hoor ik een kind het volgende zeggen: “Juf, ik krijg mijn jas niet dicht”. “Kom maar, ik zal het voor je doen”. Fijn, de jas is dicht en het kind kan naar buiten. Maar wat heeft het kind nu geleerd? Als ik om hulp vraag dan krijg ik dat. De reactie had ook kunnen zijn: “Kom maar, dan leer ik je hoe je jouw jas dicht kunt doen”. Wat had het kind dan geleerd? Als ik om hulp vraag dan krijg ik dat en leer ik hoe ik het voortaan zelf kan oplossen. En daarmee dragen wij nóg meer bij aan de ontwikkeling van het kind. Een ander voorbeeld uit de praktijk. In de kinderopvang denken en werken we graag vanuit groepen kinderen. Dus om 11.30 uur gaan bijna alle peuters binnen de vele kinderdagverblijven in Nederland massaal aan tafel. Met 16 kinderen zitten zij eerst te wachten totdat iedereen een plekje heeft gevonden. Vervolgens wacht iedereen op zijn eerste boterham. Daarna is het wachten geblazen op de felbegeerde beker melk en tot slot wachten we geduldig op een washandje om de toeten te poetsen. En wat hebben de kinderen nu geleerd? Om 11.30 uur heb ik trek. Als ik geduldig wacht krijg ik iets te eten en als ik nog langer wacht dan mag ik mijn gezicht schoonmaken. Zijn dit de vaardigheden die je nodig hebt om vol zelfvertrouwen en zelfstandigheid het kinderdagverblijf te verlaten? Hebben wij nu goed gekeken naar de behoeften van de individuele kinderen? Hebben we ze de ruimte gegeven om keuzes te maken en eigenheid te ontwikkelen? Hier valt nog iets te winnen…….
70% van onze tijd werken wij pedagogisch bewust
Sinds dit jaar werken wij, met de hele organisatie toe naar een mooi streven: 70% van onze tijd werken wij pedagogisch bewust. Dat begint met hele kleine dingen. Stel eens de vraag: “Waarom drinkt dat kind uit een tuitbeker?”. “Wat ga jij de kinderen op jouw groep laten ervaren vandaag?”. Maar ook: “Moet die was echt gevouwen worden of kan het ook ongevouwen in de mand liggen?”. De basis vraag is dus eigenlijk: “En wat heeft het kind hieraan?”. Als je dit met de hele organisatie doet, bij alle kleine en grote keuzes die je maakt dan ben ik ervan overtuigd dat we de kinderopvang nog net iets waardevoller kunnen maken.
Wie durft de uitdaging aan?

Over Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Gerelateerde berichten