Bij mij op de BSO zit de escaperoom activiteit er inmiddels op en ben ik druk bezig met het voorbereiden van een nieuwe ronde ‘Wie is de Mol’. In dit blog kijk ik nog even terug en deel ik een uitgewerkte escaperoom activiteit die je makkelijk op je eigen werkplek uit kunt voeren.

We beginnen met het einde

Zoals ik in mijn vorige blog schreef heb ik er bij deze activiteit voor gekozen om de kinderen niet letterlijk in een ruimte op te sluiten maar te laten werken aan het oplossen van een verdwijning. In de activiteit die ik hier met jullie deel krijgen de kinderen een koffertje/kistje die met verschillende sloten dicht zit. Het doel; alle sloten openen om bij de inhoud van de koffer te komen. Bij mij zat er in het kistje het codewoord waarnaar ze op zoek waren. Maar snoepjes, waterballonnen of de koekjestrommel erin is natuurlijk hartstikke leuk.

Wat heb je nodig

Voor deze activiteit heb je nodig; een koffertje of kistje, drie cijfersloten die op het koffertje of kistje passen, 1 slot met sleutel, een woordenboek, een zakje met snoepjes, een blanco puzzel

Het begin van de activiteit

De kinderen krijgen het koffertje met de vier verschillende sloten eraan. Daarnaast krijgen ze een woordenboek, een zakje snoepjes, puzzelstukjes en een aantal opdrachtkaartjes. Leg de kinderen uit dat ze een uur de tijd hebben om met behulp van de gekregen spulletjes het koffertje te openen. Stel een timer in en laat de kinderen lekker puzzelen.

De woordenboekcode

Op een van de kaartjes die de kinderen krijgen staat een woord. De kinderen moeten zelf bedenken dat zij dit woord op moeten zoeken in het woordenboek. Het paginanummer waarop het woord staat is de code voor 1 van de cijfersloten. Deze activiteit kun je moeilijker maken door verschillende woorden te kiezen en hier een som van te maken. Op het opdrachtkaartje staat dan bijvoorbeeld appel + peer +voetbal=. Door de paginanummers met deze woorden erop te noteren en de som op te lossen vinden ze de cijfercode.

De snoepjescode

Op een van de kaartjes staan drie stippen; rood, groen, geel. In het zakje snoepjes dat de kinderen krijgen zitten rode, groene en gele snoepjes (van elke kleur minder dan 10). Door de snoepjes te tellen komen de kinderen achter de cijfercode. Deze puzzel wordt moeilijker door ook anders gekleurde snoepjes in het zakje te doen.

De rekenpuzzel

Op een blanco puzzel schrijf je verschillende sommen (A t/mE), daaronder maak je een som met de uitkomsten bijvoorbeeld A+B-C+DxE=. Afhankelijk van de leeftijd van dekinderen maak je simpele of wat moeilijkere sommen. De kinderen krijgen een envelop met de puzzelstukken erin en moeten dus eerst de puzzel in elkaar zetten en daarna de sommen oplossen. De uitkomst van de laatste som is de code voor het cijferslot. Je kunt deze opdracht ingewikkelder maken door 1 of meerder puzzelstukjes te verstoppen.

Zoek de sleutel

Verstop ergens in de groep of buiten de sleutel die bij het slot hoort. Op een van de opdrachtkaartjes teken je heel simpel waar ze de sleutel ongeveer kunnen vinden. Ligt de sleutel bijvoorbeeld verstopt in de buurt van de glijbaan dan teken je op het opdrachtkaartje een heel simpele glijbaan.

Moeilijkheidsgraad

Bij een escaperoom moeten de kinderen zelf ontdekken wat zij met de gekregen voorwerpen en opdrachtkaartjes moeten doen en welke spullen bij elkaar horen. Je kunt de activiteit makkelijker maken door de sloten, opdrachtkaartjes en voorwerpen te nummeren. Bij de woordenboekcode zet je dan op het woordenboek, het kaartje met het woord en op het bijbehorende slot een 1. Je kunt ook alleen de opdrachtkaartjes en de sloten nummeren, zo hoeven de kinderen niet zelf te ontdekken welke code bij welke slot hoort, maar moeten ze net iets meer zelf uitzoeken. Afhankelijk van de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de kinderen in je groep kun je hierin je keuze maken.

Jouw rol

Als pm-er heb je in deze activiteit een zeer terughoudende rol; het is de bedoeling dat de kinderen zelf ontdekken en uitproberen en zo tot de oplossing komen. Mochten kinderen echt ergens niet uitkomen dan kun je natuurlijk altijd een hint of een zetje in de goede richting geven. Verder is dit een uitgelezen activiteit om kinderen eens goed te observeren, wie neemt de leidersrol, wie blijft op de achtergrond en wie is er eigenlijk helemaal niet betrokken. Stimuleer kinderen, moedig aan, geef complimenten als ze weer een stapje verder zijn en geniet! Ik hoor graag van jullie hoe jullie escaperoom gegaan is. Tot mijn volgende blog!

Geef een reactie op dit artikel

Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Initiatief gestart voor steunbetuiging Oss vanuit de kinderopvang

Initiatief gestart voor steunbetuiging Oss vanuit de kinderopvang

Na het noodlottige ongeluk met een stint in Oss denken veel pedagogisch medewerkers en gastouders: Dat had ik kunnen zijn ...
Lees meer
Emoties? Wat doe je ermee?

Emoties? Wat doe je ermee?

"Niet huilen, is niet nodig!” Dit hoor ik regelmatig om mij heen. Ook ik heb dat in het verleden wel ...
Lees meer
Man in de kinderopvang, jij mag er zijn!

Man in de kinderopvang, jij mag er zijn!

In een positief jasje, met een glimlach op je gezicht, niets aan de hand en deze keer geen negatieve aanleiding ...
Lees meer
Huilen

Huilen

Een vraag die jonge ouders vaak gesteld krijgen is: 'Huilt 'ie veel?' Wat is eigenlijk veel huilen? Je spreekt pas ...
Lees meer

Andere berichten

5 creatieve tips voor de Olympische Winterspelen

5 creatieve tips voor de Olympische Winterspelen

De Olympische Winterspelen komen er weer aan! Dit is een leuk thema om creatief mee aan de slag te gaan ...
Lees meer
Spelen is leren

Spelen is leren

Kinderen spelen graag de hele dag. Dat is belangrijk en ik wil dit blijven motiveren en aanmoedigen. Hierbij speel jij een ...
Lees meer
Kiekeboe!

Kiekeboe!

KIEKEBOE! Wedden dat jij dit spelletje meerdere keren per dag speelt? Kiekeboe hoort bij de ontwikkeling van kinderen. Ouders en ...
Lees meer
Wat zouden wij van kinderen kunnen leren?

Wat zouden wij van kinderen kunnen leren?

We kunnen veel leren van de kinderen waar we mee werken.  Vandaag ontdekte ik dat ik het heel mooi vind ...
Lees meer