Als pedagogisch coach ben ik dagelijks op verschillende groepen te vinden. Om zo te voelen en te kijken waar mijn coaching nodig is. Ik werk nu niet meer als vaste pedagogisch medewerker op een groep, maar heb dat voorheen ruim elf jaar wel gedaan. Vanuit mijn eigen ervaring en de dingen die ik nu zie ga ik jullie de komende tijd een inkijkje geven in mijn werk, visie en missie.

Vandaag neem ik jullie graag mee in een verhaal over Daan* en over ‘tijd’. Daan zit sinds kort bij ons op de opvang en moet erg wennen. Hij mist zijn ouders en heeft dus ook wel eens flink verdriet. Omdat ik elke dag op alle groepen even binnen loop, heb ik Daan al een aantal keer gezien. Zo ook vandaag, hij zit aan tafel en heeft verdriet. De pedagogisch medewerkers van de groep hebben dit natuurlijk ook gezien en hebben al verschillende dingen geprobeerd om hem te troosten, ze hebben er echt even de tijd voor genomen. Ze proberen hem af te leiden, maar niets lijkt nu te werken. Ondertussen moesten zij weer verder met het ritme van de dag.

Ik zie dat Daan rond kijkt en in zich opneemt wat er allemaal om hem heen gebeurt, er gebeurt natuurlijk heel veel. Ik neem even een paar minuten de tijd om gewoon bij Daan te gaan zitten. Gewoon er zijn, niets zeggen, niets moeten. Gewoon samen zitten. En dan na een tijdje, wordt hij wat rustiger en zeg ik hem dat ik eigenlijk wel behoefte heb aan een knuffel, zou ik die bij hem kunnen “kopen”? Daan kijkt me aan en er verschijnt een voorzichtige glimlach door zijn tranen heen…

“Ja, dat kan wel”. Ik ‘betaal’ zijn knuffel met een knuffel van mij, zodat we allebei lekker twee knuffels kregen die dag ;). En zo ben ik een paar weken elke dag een knuffel gaan kopen bij Daan. En steeds vaker zie ik Daan, die meer rust vind en zo zijn wereldje verder uitbreidt. En ik zie ook dat de pedagogisch medewerkers steeds vaker, bewust, even een momentje extra rust pakken om kinderen individuele aandacht te geven.

Ik weet als geen ander dat pedagogisch medewerkers hard werken en soms door tijdgebrek niet voldoende rust en tijd nemen om kinderen wat meer individuele aandacht te geven. En wat ik dus gun voor jou als pedagogisch medewerker – die zo ontzettend hard werkt om alle kinderen op de groep een fijne dag te laten beleven, om iedereen op tijd zijn eten en drinken te geven, die zo veel bezig is met leuke activiteiten bedenken – is dat je een paar minuten van je tijd pakt om de rust te nemen om de Daan op JOUW groep even te zien. En te bekijken wat er nodig is, want een paar minuutjes op een dag individuele, échte aandacht, maken zeker het verschil!

*Daan is een fictieve naam om de privacy van het kind te waarborgen.

Ingrid Heijnen

Ingrid Heijnen

Ik ben werkzaam als pedagogisch activiteiten coach bij KDV de Bereboot in Helmond. Daarnaast werk ik als kindercoach vanuit mijn eigen praktijk Koru Kindercoaching. Een mooie mix in het werken met kinderen.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

‘De leidsters verstaan hem niet goed. En soms horen we ook dat hij stottert. Of hij spreekt sommige letters niet ...
Lees meer
Pedagogisch beleidsmedewerker, wat verwachten we van deze functie?

Pedagogisch beleidsmedewerker, wat verwachten we van deze functie?

De wet IKK. Een veelbesproken en bediscussieerde wet die de kwaliteit van de kinderopvang moet verbeteren. Vanaf 1 januari 2018 ...
Lees meer
Allemaal spanningen

Allemaal spanningen

Het is dinsdagmiddag en groep 8 is op school begonnen met de proefcito. Dit is duidelijk te merken aan Thijs ...
Lees meer
Rust, reinheid, regelmaat. Ouderwetse of eigentijdse opvoeding?

Rust, reinheid, regelmaat. Ouderwetse of eigentijdse opvoeding?

In de jaren 50 en 60 waren de drie R-en rust, reinheid en regelmaat de basisregels voor de opvoeding. Wie ...
Lees meer

Andere berichten

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Regelmatig spreek ik pedagogisch medewerkers die het opvalt dat de taalontwikkeling van kinderen achteruitgaat. Deze ontwikkeling kun je tegengaan door ...
Lees meer
Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema's?

Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema’s?

Veel kindercentra werken met thema’s of hebben jaarlijks terugkerende activiteiten waar zij aandacht aan besteden. Het geven van een leuke ...
Lees meer
Klassieke muziek met jonge kinderen

Klassieke muziek met jonge kinderen

Jonge kinderen reageren goed op muziek en dans. Hun belevingswereld bestaat uit zingen, dansen, spelen. Er is geen kind dat ...
Lees meer
Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

‘De leidsters verstaan hem niet goed. En soms horen we ook dat hij stottert. Of hij spreekt sommige letters niet ...
Lees meer