Als pedagogisch coach ben ik dagelijks op verschillende groepen te vinden. Om zo te voelen en te kijken waar mijn coaching nodig is. Ik werk nu niet meer als vaste pedagogisch medewerker op een groep, maar heb dat voorheen ruim elf jaar wel gedaan. Vanuit mijn eigen ervaring en de dingen die ik nu zie ga ik jullie de komende tijd een inkijkje geven in mijn werk, visie en missie.

Vandaag neem ik jullie graag mee in een verhaal over Daan* en over ‘tijd’. Daan zit sinds kort bij ons op de opvang en moet erg wennen. Hij mist zijn ouders en heeft dus ook wel eens flink verdriet. Omdat ik elke dag op alle groepen even binnen loop, heb ik Daan al een aantal keer gezien. Zo ook vandaag, hij zit aan tafel en heeft verdriet. De pedagogisch medewerkers van de groep hebben dit natuurlijk ook gezien en hebben al verschillende dingen geprobeerd om hem te troosten, ze hebben er echt even de tijd voor genomen. Ze proberen hem af te leiden, maar niets lijkt nu te werken. Ondertussen moesten zij weer verder met het ritme van de dag.

Ik zie dat Daan rond kijkt en in zich opneemt wat er allemaal om hem heen gebeurt, er gebeurt natuurlijk heel veel. Ik neem even een paar minuten de tijd om gewoon bij Daan te gaan zitten. Gewoon er zijn, niets zeggen, niets moeten. Gewoon samen zitten. En dan na een tijdje, wordt hij wat rustiger en zeg ik hem dat ik eigenlijk wel behoefte heb aan een knuffel, zou ik die bij hem kunnen “kopen”? Daan kijkt me aan en er verschijnt een voorzichtige glimlach door zijn tranen heen…

“Ja, dat kan wel”. Ik ‘betaal’ zijn knuffel met een knuffel van mij, zodat we allebei lekker twee knuffels kregen die dag ;). En zo ben ik een paar weken elke dag een knuffel gaan kopen bij Daan. En steeds vaker zie ik Daan, die meer rust vind en zo zijn wereldje verder uitbreidt. En ik zie ook dat de pedagogisch medewerkers steeds vaker, bewust, even een momentje extra rust pakken om kinderen individuele aandacht te geven.

Ik weet als geen ander dat pedagogisch medewerkers hard werken en soms door tijdgebrek niet voldoende rust en tijd nemen om kinderen wat meer individuele aandacht te geven. En wat ik dus gun voor jou als pedagogisch medewerker – die zo ontzettend hard werkt om alle kinderen op de groep een fijne dag te laten beleven, om iedereen op tijd zijn eten en drinken te geven, die zo veel bezig is met leuke activiteiten bedenken – is dat je een paar minuten van je tijd pakt om de rust te nemen om de Daan op JOUW groep even te zien. En te bekijken wat er nodig is, want een paar minuutjes op een dag individuele, ├ęchte aandacht, maken zeker het verschil!

*Daan is een fictieve naam om de privacy van het kind te waarborgen.

Geef een reactie op dit artikel

Ingrid Heijnen

Ingrid Heijnen

Ik ben werkzaam als pedagogisch activiteiten coach bij KDV de Bereboot in Helmond. Daarnaast werk ik als kindercoach vanuit mijn eigen praktijk Koru Kindercoaching. Een mooie mix in het werken met kinderen.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer
Het waxinelichtje

Het waxinelichtje

Werken in het islamitische onderwijs laat mij veel van de christelijke tradities zien. Sint Maarten en Sinterklaas reden onze school ...
Lees meer
Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veilig? "Ze mogen zich bij ons niet eens een blauwe plek vallen," heb ik wel eens verzucht als ik weer ...
Lees meer
No Pasar!

No Pasar!

Treedt niet binnen, zegt de tekst in koeienletters op de vloer. Ik maak toch dat extra stapje en stuit op ...
Lees meer

Andere berichten

Wat verandert er door de Wet IKK per 1 januari 2019?

Wat verandert er door de Wet IKK per 1 januari 2019?

Gelukkig is de invoering van een aantal ingrijpende wettelijke eisen in het Besluit IKK uitgesteld tot 1 januari 2019. Omdat ...
Lees meer
Leren zonder angst voor foutjes

Leren zonder angst voor foutjes

Het is zo mooi om te zien dat sommige kinderen van nature zelfverzekerd zijn. Bij het leren van taal bijvoorbeeld ...
Lees meer
Initiatief gestart voor steunbetuiging Oss vanuit de kinderopvang

Initiatief gestart voor steunbetuiging Oss vanuit de kinderopvang

Na het noodlottige ongeluk met een stint in Oss denken veel pedagogisch medewerkers en gastouders: Dat had ik kunnen zijn ...
Lees meer
Magisch denken, heel gewoon

Magisch denken, heel gewoon

Een tijdje geleden trok er een hevige storm over Nederland. Van achter het raam bekeek ik samen met 4 peuters ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]