Wat is het toch een fantastisch vak: pedagogisch coach zijn. Je helpt mensen groeien, om de allerkleinsten het allerbeste te geven. Maar als je eenmaal de tijd gevonden hebt om te coachen, merk je dat je niet zomaar binnenkomt. Je voelt dat er figuurlijk gezien een bordje op de persoonlijke deur hangt: ‘Niet storen a.u.b!’ Ondanks je beste bedoelingen, valt het je op dat pedagogisch medewerkers liever met rust gelaten willen worden en je merkt dat ze onzeker worden van jouw goed bedoelde adviezen. In dit blog lees je hoe hoe dit komt en hoe je hier op een effectieve manier mee omgaat.

Weerstand bij veranderingen

Eigenlijk wil iedereen, van jong tot oud, wel eens met rust gelaten worden. Hoe komt het toch dat we steeds vaker de behoefte hebben om dat bordje van ‘niet storen’ op te  hangen? Veranderingen spelen een belangrijke rol hierin. Er ontstaat vaak weerstand als er veel veranderingen zijn die van bovenaf bepaald worden, zoals allerlei wet- en regelgeving. De ervaren werkdruk stijgt onmiddellijk en wanneer de druk hoog is, willen we liever even met rust gelaten worden.

Een andere veelvoorkomende reden is dat we snel het gevoel hebben dat we het niet goed doen. Als pedagogisch coach kan je het merken doordat pedagogisch medewerkers zenuwachtig zijn als je komt. Je hebt het gevoel dat ze jouw inmenging zien als een keuring, je ziet ze non-verbaal een houding aannemen van het bordje niet storen.

Wat gebeurt er bij jou als je signalen opvangt dat er geen ruimte is in de hoofden van de pm’ers om gecoacht te worden, of als je ziet dat ze heel onzeker worden als je er bent?

Heb je de neiging om de ander dan ook daadwerkelijk even met rust te laten? Om naar dat bordje ‘niet storen’ te luisteren? Voel je ook een gevoel van onzekerheid opkomen, omdat je natuurlijk de pedagogisch medewerkers niet het gevoel wilt geven dat ze het niet kunnen? Je waardeert hun werk juist ontzettend. Maar in plaats van de medewerkers te laten, zie je duidelijk dat er werk aan de winkel is. Jij voelt ook dat je functie niet voor niets in het leven geroepen is en je wilt het liefste dat iedereen groeit, om de allerkleinsten het allerbeste te geven. Maar hoe doe je dat dan als je die weerstand en onzekerheid ervaart bij de pedagogisch medewerkers en bij jezelf?

Besteed aandacht aan waardering

Je kan starten met o.a. volop aandacht te besteden aan (zelf)waardering. Jij en de pedagogisch medewerkers mogen de overtuiging hebben dat jullie van top tot teen goed zijn, zoals jullie zijn. Jullie mogen diep in je hart voelen dat jullie nu al van toegevoegde waarde zijn voor elkaar en voor de allerkleinsten in de samenleving.

Als er gewerkt wordt aan deze mindset, dan voelt coaching (of het doen van bijvoorbeeld opleidingen) niet als het opvullen van tekorten, want je bent al goed zoals je bent. Als het ingezet wordt als een middel om te mogen groeien en NOG beter te worden, ontstaat er vanzelf minder weerstand. Op deze manier wordt het bordje van ‘niet storen’ veel minder snel figuurlijk opgehangen. Wil op een hele ontspannen manier ervaren hoe jij dit nog beter kunt gaan toepassen? Wees dan welkom om de managementroman: ‘Pedagogische groei vanuit rust’ te bestellen. 

 

Geef een reactie op dit artikel

Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans

Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen.

We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan.

We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg.

In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Mannen van de wijk

Mannen van de wijk

De kwestie 'mannen in de kinderopvang' integreert mij. Het fascineert mij dat de sector zich in al die jaren heeft ...
Lees meer
Verhoog je omzet dankzij IKK

Verhoog je omzet dankzij IKK

Al twee jaar houdt de wet IKK de kinderopvangbranche in haar greep. Veel ondernemers zijn bezorgd dat ouders zullen opzeggen ...
Lees meer
Buig frustratie om tot pedagogische groei

Buig frustratie om tot pedagogische groei

Ik hoor met regelmaat frustraties in alle lagen van kinderopvangorganisaties. Hoor je ook collega’s klagen over werkdruk, drukke groepen, wisselend ...
Lees meer
De balans tussen werk en privé in de kinderopvangsector

De balans tussen werk en privé in de kinderopvangsector

Vanuit het verleden is het belang van kinderopvang al meerdere malen veranderd. Waar het is begonnen als ‘dumpplek’ waarbij kinderen ...
Lees meer

Andere berichten

"Huh, kunnen zij zelf al een koprol maken"

“Huh, kunnen zij zelf al een koprol maken”

"Huh, gaat dat wel goed en kunnen zij zelf al een koprol maken" Regelmatig horen wij deze opmerking voorbij komen ...
Lees meer
Wat verandert er door de Wet IKK per 1 januari 2019?

Wat verandert er door de Wet IKK per 1 januari 2019?

Gelukkig is de invoering van een aantal ingrijpende wettelijke eisen in het Besluit IKK uitgesteld tot 1 januari 2019. Omdat ...
Lees meer
Ik geniet van voorlezen, jij ook?

Ik geniet van voorlezen, jij ook?

Als er iets is waar ik van geniet, dan is dat als een kind bij mij op schoot zit en ...
Lees meer
Verplichte bijscholing babyopvang al afgevinkt van je to do lijst?

Verplichte bijscholing babyopvang al afgevinkt van je to do lijst?

De verplichte bijscholing in de babyopvang staat voor de deur. Heb jij ondanks de drukte, al tijd gevonden om een ...
Lees meer