Er is de laatst tijd veel geschreven over risicovol buitenspel. Zelfs in het landelijk nieuws werd er veel aandacht aan besteed. Want risicovol buitenspel is goed voor kinderen, dus kom maar op allemaal, ga die risico’s aan!

En daar sta je dan als PM’er. Moet je opeens kinderen aanmoedigen tot risicovol spel, terwijl je jarenlang risico’s op je werk moest voorkomen. Ik kan me voorstellen dat je even met je handen in het haar staat. Want natuurlijk wil jij ook de ontwikkeling van kinderen zoveel mogelijk positief ondersteunen en het nemen van risico’s maakt daar onderdeel van uit. Maar hoe doe je dat dan? Hieronder volgt wat inspiratie voor de beginnende en gevorderde avonturier!

Messen en ander gereedschap

In mijn zoektocht vanaf welke leeftijd kinderen een zakmes kunnen gebruiken -om eens te kijken wat anderen daar over dachten- kwam ik toch al snel op een leeftijd van 11 jaar uit. Dit verraste me een beetje. Jongere kinderen kunnen ook prima met een mes omgaan, zolang het maar onder begeleiding is. Ik had zelf op mijn zesde een zakmes en mijn zoon kreeg een zakmes op zijn vijfde. Op wat kleine snijwondjes na is er nooit iets ernstigs gebeurd.  Maar thuis is natuurlijk anders dan op het kinderdagverblijf, dus hoe pak je dat aan?

Vaak is het bij de allerjongsten goed om geen inklapbaar mes te gebruiken. Een aardappelschilmes is prima. Zorg voor een scherp mes. Bij een bot mes moet je teveel kracht zetten en kun je uitschieten. Bij het gebruik van messen geldt ook: jong geleerd is oud gedaan. Wanneer je kinderen op jonge leeftijd om leert gaan met messen, weten ze hoe ze deze moeten gebruiken.

Ook gereedschap als zagen en hamers zijn hartstikke leuk om mee te werken in de kinderopvang. Voor BSO kinderen is een hut bouwen met eigen hamers en spijkers natuurlijk geweldig! Of maak samen van pallets een mooie buitenkeuken!

Klim, klauter en val

Kinderen houden van klimmen en klauteren. Wij als volwassenen staan daar maar al te graag naar te kijken en voor je het weet roep je: “Nee, niet doen. Pas op, straks val je”. En daar zit nou precies het probleem. Want kinderen vallen niet meer. En als het dan gebeurt, weten ze niet meer hoe ze moeten vallen, met allerlei nare gevolgen van dien. Dus geven we de kinderen valtraining. Maar wat nu als we ze van jongs af aan hun gang laten gaan met klimmen en klauteren. Geef de allerkleinsten mogelijkheden (aangepast aan hun eigen kunnen) om te klimmen én om te vallen. Ze leren dan om te gaan met het risico en de gevolgen en leren hoe ze veilig moeten vallen.

Vuur

Al eerder schreef ik een blog over vuur maken in de kinderopvang. Vuurtjes stoken kan in principe ook prima in de kinderopvang. Want het is belangrijk om kinderen om te leren gaan met vuur. Van oudsher heeft rond een vuur zitten en bijvoorbeeld eten en verhalen vertellen ook een sterke sociale functie. Je ziet kinderen vaak intens genieten wanneer ze rond een vuur zitten.

Met de jonge kinderen zit je om het vuur en rooster je bijvoorbeeld (met een lange stok) een marshmallow. Met de BSO kinderen kun je ook echt gaan koken op het vuur. Bouw het langzaam op. Zorg dat de kinderen eerst de regels van bij het vuur zitten kennen en ook opvolgen. Pas als je dat een paar keer hebt geoefend ga je koken. Succes verzekerd!

Knopen maken

Een touwbrug knopen en er dan overheen lopen is natuurlijk reuze spannend. Of wat dacht je van een mooie schommel waar je met z’n drieën op kunt zitten? Klinkt misschien ingewikkeld, maar de basis is na een workshop van een halve dag al aardig onder de knie te krijgen! Het enige wat je nodig hebt zijn klimtouwen en een paar bomen.

Een andere eenvoudige manier om te balanceren tussen twee bomen is  het spannen van een slackline. Een soort transportband die je tussen twee bomen spant. Nog een hele kunst hoor, dat balanceren!

Risico’s inschatten

Denk voorafgaand aan een risicovolle activiteit goed na welke risico’s er aan vast zitten (brandgevaar, sneetjes, vallen) en welke gevolgen dit voor het kind kan hebben. Bedenk vooraf welk risico jij aanvaardbaar vindt en bespreek dit met een collega. Maak een overzicht van de maatregelen die je inzet, mocht er toch iets fout gaan en hoe je bepaalde ongewenste risico’s minimaliseert. Voorbeeld: Ga je slacklinen, controleer de ondergrond. Kies een ondergrond zonder uitstekende takken, om te voorkomen dat kinderen daar op vallen en zich verwonden. Als je elke risicovolle activiteit goed onderbouwd start, kun je snel en accuraat ingrijpen wanneer zich een probleem voordoet!

Ouders

Natuurlijk is het belangrijk ouders te informeren over de belangen van risicovol buitenspelen. Neem ouders mee in de positieve effecten op de ontwikkeling van hun kind. Geef aan waarom jullie op het kinderdagverblijf risicovol spel toelaten. Dit type spel kan natuurlijk betekenen dat een kind af en toe een  schram of een bult heeft. Goede afspraken en een duidelijke visie en beleid over risicovol buitenspel zijn daarom cruciaal. Zo weten ouders wat ze kunnen verwachten.

Meer weten over de workshop touwen knopen of over risicovol buitenspel? Neem contact op voor de mogelijkheden voor een workshop op jullie locatie.

Geef een reactie op dit artikel

Reinate Bruins Slot

Ik ben Reinate Bruins Slot, eigenaar van Ik & Buiten. Als kind was ik altijd al gefascineerd door de natuur en was dan ook veel buiten te vinden. Na een carrière als ecoloog ben ik ruim vijf jaar geleden gestart met het promoten van buiten slapen op kinderdagverblijven door de verkoop van een zelf ontwikkeld buitenbed en het geven van advies over buiten slapen. Maar na een tijdje begonnen mijn groene roots weer te kriebelen en ik geef daarom nu trainingen en workshops over natuurlijk buiten spelen aan de kinderopvang en aan gastouders. Bij mij staat de eenvoud van natuurbeleving voorop. Al met kleine middelen en ideeën en praktische tips kun je de natuur overal beleven en genieten van buiten spelen!

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer
Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen? Dan bedoel ik dus het feit dat je je alleen voelt staan, o.a ...
Lees meer
Druk, druk, druk

Druk, druk, druk

‘Het probleem van zelfsturende teams is dat ze allemaal een andere kant op sturen’ meldde een afdelingsdirecteur vorige week. ‘dat ...
Lees meer
De wereld ontdekken en begrijpen

De wereld ontdekken en begrijpen

Als ouder wil je je kind de beste ontwikkelingskansen geven. Dat je kind gezien wordt en er aandacht voor hem ...
Lees meer

Andere berichten

Snacks op de BSO

Snacks op de BSO

Als de kinderen uit school worden gehaald krijgen ze wat te drinken en te eten. Zowel op de BSO als ...
Lees meer
Doe mee met de Kleine Koningsspelen

Doe mee met de Kleine Koningsspelen

Op vrijdag 21 april 2017 vieren we voor de vijfde keer de Koningsspelen, een landelijke sportdag voor scholieren van het ...
Lees meer
Verplichte bijscholing babyopvang al afgevinkt van je to do lijst?

Verplichte bijscholing babyopvang al afgevinkt van je to do lijst?

De verplichte bijscholing in de babyopvang staat voor de deur. Heb jij ondanks de drukte, al tijd gevonden om een ...
Lees meer
instagram kinderopvang

Instagram? Moet dat nu ook al?

...dat is een vraag die mij soms wordt gesteld. Vooropgesteld: van mij moet je helemaal niets. Doe lekker waar je ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]