Ouders wensen pm’ers veel plezier als zij naar hun werk gaan. Dit schiet bij pm’ers vaak in het verkeerde keelgat. In dit blog wil ik je inspireren om spelen op de groep als ontzettend waardevol werk te zien. Als je, het liefste zoveel mogelijk, speelt met de kinderen draag je bij aan hun ontwikkeling. Hoe mooi is dat.
Een nieuwe blik op spelen
Als ouders zeggen; ‘Heerlijk, de hele dag lekker spelen!’, dan krijgen we vaak het gevoel dat ons werk ondergewaardeerd wordt. Net alsof pm’ers niet heel de dag keihard werken?! Natuurlijk werk je als pm’er ontzettend hard. En laat je nou het meest waardevolle werk leveren als je speelt.
In de kinderopvang zie ik heel veel spel. Er worden talloze activiteiten ingezet om kinderen te laten spelen. Die zijn prachtig om te zien en dragen ontzettend bij aan de ontwikkeling van kinderen. Maar volgens mij ligt de grootste potentie in het spelen naar de manier waarop we ernaar kijken. Door simpelweg te spelen, draag je bij aan de ontwikkeling van kinderen.  Spelen is namelijk de basis om te leren, het schept voorwaarde om aan bijvoorbeeld de interactievaardigheden te werken, het is gewoonweg leuk en het zorgt voor minder strijd en meer rust op de groep.
Spelen = ontwikkelen
Spelen levert een hele hoop op. Het schept omstandigheden waarbij kinderen hun creativiteit ontwikkelen, oplossingen leren bedenken, samen leren werken, beslissingen leren maken en door verbeelding leren in te leven in een ander. Bekijk dit filmpje maar eens wat baby’s al leren door hun spel. Kinderen kunnen vaak prima zelfstandig spelen en dat biedt ze ook de ruimte dingen zelf te beslissen en succes ervaringen op te doen. Het levert ook een tal van voordelen op als volwassene samen met de kinderen spelen;

  • De groep is rustiger en er is minder strijd. Als jij speelt en dus vaak letterlijk op de grond zit, dan ben je helemaal aanwezig. Kinderen voelen zich gezien en gehoord, omdat jij niet bezig bent in je hoofd met allerlei belangrijke regelzaken, zoals het schrijven van schriftje, het doen van observaties, of voorbereiden van oudergesprekken. Als jij speelt heb je de volle 100% aandacht voor de kinderen. Ik hoor je bijna denken…’Leuk, maar hoe doe ik dat met al mijn extra taken en de drukte op de groep?’ Hiervoor zijn Nathalie en ik een ontzettend leuke en waardevolle challenge aan het samenstellen. Door een aantal praktische handvatten, die je een week lang van ons ontvangt, creëer je meer rust en minder drukte op de groep. Je kunt je binnenkort inschrijven voor de challenge, maar als je niet kunt wachten dan kan je ons gerust een e-mail sturen; info@forsapedagogiek.com
  • Je bent ongemerkt bezig met interactievaardigheden. Als je speelt met kinderen ben je vaak extra opmerkzaam, je speelt in op de emoties van kinderen en kunt ze hierdoor goed inschatten. Daarnaast ben je volledig responsief, je biedt in het spel zelf vaak al troost als kinderen het op dat moment nodig hebben. Vaak klimmen en klauteren de kinderen op je als je met hen speelt. Je biedt dus die emotionele en fysieke warmte waar alle kinderen behoefte naar hebben. Vervolgens bevorder je ook nog eens de verbinding op de groep, want je speelt vaak met een groepje kinderen en hebt samen lol.
  • Kinderen luisteren tijdens het spel met gemak. We kennen allemaal die momenten dat kinderen jengelen, ze moeilijk luisteren en we geneigd zijn om te gaan negeren. Of als het gedrag en de onrust op de groep heftiger wordt, gaan we waarschuwen en soms vervallen in het spelen van politieagentje. We kunnen deze rol beter vervangen door echt met de kinderen te gaan spelen. Als je speelt en je gaat mee in de belevingswereld van kinderen, dan hoef je nauwelijks te corrigeren. Wil je meer weten hoe je lastig gedrag kunt voorkomen en begrenzen, boek dan de events in april en oktober.

Maar ga vooral eerst genieten van het spelen met kinderen en draag op die manier bij aan hun ontwikkeling. En nog een laatste voordeel; het maakt je werk ook nog fijner. Want wat is er nou leuker dan dat je werk voornamelijk uit spel bestaat. Speelse vandaag 😉

Over Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans

Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen.

We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan.

We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg.

In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten