Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal. Want wat vind ik het jammer dat er minder peuters bij de opvang worden aangemeld. Ouders blijken te worstelen met nieuwe regels voor vergoeding.

Ik heb er al eerder over geschreven; peuteropvang haalt kinderen uit een taalisolement, stimuleert de taalontwikkeling en sociale vaardigheden, brengt ze de maatschappij in. Ik ken genoeg kinderen waarvan ik denk: was het maar eerder op pad geweest naar een peutergroep. Dan zou het sterker op school zijn gestart.

Voor de taalontwikkeling scheelt het een slok op een borrel. Een peutergroep is een rijke omgeving met constant allerlei taalaanbod. Taal die erg handig kan zijn. Zo leer je hoe je samen een maaltijd begint en hoe je vraagt of iemand je kan helpen. Spelenderwijs krijgen kinderen waardevolle taal aangeboden in bijvoorbeeld liedjes en opzegversjes. Je leert er groeten en afscheid nemen, juist van andere mensen dan je eigen familie.

Peuters zijn sponzen

En als die taalontwikkeling eenmaal een beetje gemasseerd is, dan gaat het balletje verder rollen en komt er steeds meer taal bij. Die kleine peuters zijn net sponzen, het leren van taal gaat meestal heel gesmeerd. Bovendien is een peutergroep een mooie plek om met de uitspraak van klanken te oefenen.

Hoe mensen wél naar de peuteropvang te loodsen, dat weet ik ook niet. Dit weet ik wel, het moet voor ouders bekend zijn dat een aantal dagen peuteropvang goed is, dat het kind zo steviger kan beginnen in groep 1. Een taalachterstand hoeft dan niet meegesjouwd te worden tijdens de verdere tijd op school.

Dat zou dé motivatie moeten zijn. En daarom dus, mag het alsjeblieft wat minder ingewikkeld, wat gemakkelijker, om je zoon of dochter bij de peuteropvang aan te melden? Barrières opwerpen hoeft toch niet?

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Heb jij het coachplan al kant en klaar? Of ervaar je veel te weinig tijd om met plezier een goed ...
Lees meer
Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Kinderen zijn gemaakt om te bewegen. Dat is bijna iedereen wel met elkaar eens. Maar hoe krijg je kinderen aan ...
Lees meer
Kinderbrein in beweging!

Kinderbrein in beweging!

Zomaar een dinsdagmiddag in maart op een school in Den Haag. Als ik de peuterspeelzaal binnenkom, is de huishoek omgebouwd ...
Lees meer
Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer

Andere berichten

Hoera, ik ben linkshandig!

Hoera, ik ben linkshandig!

Je hoort het nog wel eens; ‘Ik heb 2 linkerhanden’. Of ‘hij liet Sam vandaag echt links liggen’. Uit dat ...
Lees meer
Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen? Dan bedoel ik dus het feit dat je je alleen voelt staan, o.a ...
Lees meer
Spannend… ga je solliciteren of niet?

Spannend… ga je solliciteren of niet?

Je ziet een leuke vacature als pedagogisch medewerker voorbijkomen en je denkt : "Daar wil ik graag werken!" Maar dan? ...
Lees meer
De grootste fabeltjes in kinderopvangland!

De grootste fabeltjes in kinderopvangland!

Regelmatig kom ik bij klanten die quasi verbaasd zeggen; ‘maar dat moet toch?’ of ‘dat mag toch niet?’. Zo kom ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]