PEDAGOGIEK KINDEROPVANG

Wil jij ook je collega’s in de kinderopvang inspireren met je blog(s) over pedagogiek en/of de ontwikkeling van kinderen? Meld je je dan aan als blogger.
(Je bent trouwens ook welkom als blogger als je zelf niet in de kinderopvang werkt!)

Denken over vriendschap: 'met een vriend doe je leuke dingen'

Denken over vriendschap: ‘met een vriend doe je leuke dingen’

‘Als je verslaafd bent aan de computer dan lijkt dat een vriend van je.’ Een stel kinderen denkt na over de filosofische vraag ‘wat is vriendschap?’ In gesprek met een groepje achtjarigen overwogen de kinderen de stelling dat je misschien wel met alles en iedereen vrienden kan worden. De kinderen dachten na over vriendschap met behulp van praatplaatjes waarop mensen, ...
Lentekriebels en liefdesperikelen

Lentekriebels en liefdesperikelen

Wat een heerlijk lenteweer deze week! De lucht is blauw het zonnetje schijnt volop. Alles begint te kriebelen, zowel bij mezelf als bij de kinderen. Kriebels om naar buiten te gaan, de zon op te zoeken en lekker te bewegen. Maar ook de kriebels van jongens/meiden leuk gaan vinden en verliefd worden. Verkeringen Al een aantal weken staan de gesprekken ...
Hanna's ouders zijn gescheiden

Hanna’s ouders zijn gescheiden

Hanna ziet iedere zondagavond op tegen het kringmoment, waarmee de juf van haar klas op maandagochtend begint. Ze hoort dan namelijk klasgenoten vertellen over leuke uitstapjes die ze met hun ouders hebben gedaan. Maar Hanna kent dat niet. Hanna kan de ene week vertellen wat ze met haar vader heeft gedaan tijdens het weekend en de andere week welk uitstapje ...
mond

Logopedie – spierballen in je mond

Bij logopedie denk je waarschijnlijk allereerst aan spraak. Aan hoe je praat. Gaat het over mijn werk dan beginnen mensen vaak eerst ineens heel overdreven hun mond te bewegen: ‘dat je he-le-maal zo praat’, met extreem ronde en dan weer brede mond. ‘Oeh, je let nu zeker ook op hoe ik praat?’, die hoor ik ook vaak. Als ik niet ...
kinderhand in volwassen hand

Kinderen staan op 1, maar denk ook aan de ouders

Tijdens ons werk brengen we heel veel tijd door met de kinderen. Samen spelen, lief hebben, nieuwe dingen leren, helpen groeien, normen en waarden, leren jezelf te mogen zijn en vooral respect hebben voor elkaar. Ondanks dat de kinderen op nummer 1 staan, mogen we zeker het allerbelangrijkste in hun leven niet vergeten. De ouders. Help! Ik moet kiezen... Op het moment dat er een ...
Lekker aanklooien op de bso

Lekker aanklooien op de bso

Jongens leren door te doen, ze ontdekken de wereld om hen heen vooral door uit te proberen. Jongens vinden het dan ook heerlijk om lekker aan te klooien en schijnbaar doelloos van alles uit te proberen. In dit blog deel ik verschillende manieren waarop mijn jongensgroep al aanklooiend op ontdekking gaat. Vaak zonder zichtbaar einddoel maar met zoveel plezier en ...
kleurige kwasten

De kracht van zelf mogen ontdekken

Jaren geleden werkte ik als invalkracht bij een kindercentrum. Ik was met een aantal kinderen buiten aan het spelen. Drie meisjes speelden zoet in de zandbak en ik werd overladen met zandtaartjes van chocolade. Twee jongens waren op avontuur geweest en hadden stokken gevonden. De stokken kregen steeds een andere functie. Het leken vlaggenstokken. Ineens ging er een deur open ...
Spelenderwijs taal uitlokken bij peuters

Spelenderwijs taal uitlokken bij peuters

Als de planken van je materiaalkast beginnen door te buigen staan er misschien gewoon te veel spullen in. De grote kast met behandelmateriaal staat in de mini-gymzaal van onze fysiotherapeuten. Collega’s die de binnenkant van de kast terloops zien, schieten vaak automatisch in de lach. ‘Wat staat daar ongelooflijk veel in!’ Stapels spelletjes, bakken met woordkaarten, mappen met opdrachten, ballen, ...
Het belang van risicovol buitenspel

Het belang van risicovol buitenspel

Tijdens een observatie bij een kinderdagverblijf zie ik een medewerker de hand van een kind vasthouden dat over een boomstam wil lopen. Het jongetje wordt een beetje boos en zegt: Zelf doen! De medewerker zegt: “Nee joh, straks val je!” Ik word een klein beetje verdrietig terwijl ik hier naar kijk. Want wat leren we deze jongen hier nu mee? ...
De 100 talen van een kind

De 100 talen van een kind

De communicatie van jonge kinderen met de wereld om zich heen is vooral heel fysiek. Ze leren over hun omgeving door beweging, mimiek, aanraking, klank, houding, geluid en tast. Door iets aan te raken, te wrijven, te voelen of te draaien bijvoorbeeld, ervaren ze hoe de wereld werkt en reageert op wat ze doen. Deze verschillende vormen van communicatie wordt ...