Elke kinderopvang organisatie heeft een risico inventarisatie gezondheid en veiligheid. Om het implementeren daarvan en het werken ernaar zo prettig mogelijk te maken heeft ook bijna elke kinderopvangorganisatie protocollen. Hierdoor hoeven pedagogisch medewerkers niet meer naar een dik en oersaai document te kijken en hopen leidinggevenden en houders dat er beter wordt gewerkt aan het beleid, veiligheid en gezondheid. Toch blijft het beleid, veiligheid en gezondheid een saai geheel, waar vaak te weinig aandacht aan wordt besteed. Het is een statisch document, er wordt niets aan veranderd, noch naar gekeken en de vergaderingen over de beleidsstukken? Als je het mij vraagt; vaak heel erg Saai! Het is een soort ‘moet besproken worden’ onderwerp geworden in de kinderopvang en dat is jammer, want het beleid, veiligheid en gezondheid hoeft niet statisch te zijn en de vergaderingen hierover hoeven niet saai te zijn.

Waarom vind ik dit onderwerp nou zo belangrijk dat ik er een gehele blog aan wijdt? Ik vind het zelf van groot belang dat pedagogisch medewerkers weten wat er in staat, waarom het zo is en dat zij weten hoe zij dienen te handelen en misschien nog wel het allerbelangrijkste; kennis over beleid, veiligheid en gezondheid geeft zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen? Ja echt het is geen typ fout! Ik zie pedagogisch medewerkers groeien, meer zelfvertrouwen krijgen en makkelijker met de GGD inspectie om gaan alleen maar omdat zij kennis hebben van de beleidszaken, zij vertrouwen op zichzelf en hun kennis. Zelfvertrouwen en meer kennis: is dat niet iets wat we allemaal een beetje meer willen hebben?

Toch denk je nu nog steeds; Daisy, super leuk dat je dit schrijft, maar voor mij is beleid, veiligheid en gezondheid nog steeds een statisch geheel , een saai stuk , onmogelijk om in de vergadering een leuk onderwerp van te maken. Ik zal jullie vertellen hoe ik mijn workshop beleid, veiligheid en gezondheid altijd weer leuk en vooral leerzaam weet te maken. Een workshop van 8 uur over beleid, veiligheid en gezondheid leuk? Jazeker, laatst kreeg ik als feedback na zo een lange dag; “Wat was het een ontzettend leuke dag, nooit gedacht dat zulke taaie en saaie stof zo leuk en interessant kon zijn.”

Dus hierbij een kleine tip van de sluier hoe jij beleid, veiligheid en gezondheid op een leuke manier bespreekbaar kan maken:

  • Mijn old time favourite en wellicht geen eens een echt tipje van de sluier. Gebruik je humor, wij hebben allemaal wel eens zo docent gehad waar je bij in slaap viel in de klas, alles wat hij zei klonk saai. Wees niet die docent, wees jezelf en maak af en toe een grapje, al is het een woordspeling; haal het serieuze er van af.
  • Maak gebruik van een spelletje, ikzelf ben groot fan van spelletjes. Zelfs nu nog, af en toe weet ik manlief te strikken voor een avond Cluedo met vrienden, je kunt mij niet gelukkiger maken! Met mij zijn vele anderen die spelletjes erg leuk vinden en daarbij is het een leuke manier om te leren. Ik maak gebruik van het kennis domino spel, een quiz of de spelvorm ik hou van met de naam van het kinderdagverblijf à la ‘ik hou van Holland’. Wees creatief, bijvoorbeeld het dominospel; op elke steen één vraag en één antwoord. De pedagogisch medewerkers dienen de dominostenen zo te leggen dat de juiste vragen en antwoorden op elkaar aansluiten. Wil je het nog uitdagende maker? Koop een leuk presentje die zij kunnen winnen.
  • Het is ook altijd leuk om gebruik te maken van rollenspel of doe opdrachten. Een simpele handeling zoals handen wassen, maar hoe doe je dit eigenlijk volgens de richtlijnen? We gaan met zijn allen handen wassen. Maar ook een ruimte binnen stappen en vragen kunnen jullie kijken hoe het met het binnenmilieu gaat in deze ruimte? En mocht deze niet goed zijn handelingen verrichten waardoor hij zo meteen wel goed is. Of wat dacht je van, wij gaan buitenspelen, welke stappen onderneem je? Leg eens een papiertje met hier ligt sinds drie weken kattenpoep in de zandbak neer en kijk of de pedagogisch medewerkers weten wat zij moeten doen. Hierna bespreek je het onderwerp aan de hand van het protocol.
  • De minst favoriete werkvorm van pedagogisch medewerkers, maar wat mij betreft een erg doeltreffende werkvorm, is de vragenlijst. Met hierin allemaal vragen over beleid, veiligheid en gezondheid die heel belangrijk zijn. Je kunt ervoor kiezen om deze voor de start van de vergadering te doen zodat medewerkers kunnen kijken hoe het er voor staat met de kennis. Je kunt ook de vragenlijst aan het einde doen om te kijken hoe het er na de vergadering, studiedag of workshop met kennis gesteld staat.
  • Nog een laatste tip, leg goed uit hoe beleid, veiligheid en gezondheid tot stand is gekomen. Allereerst is er een inventarisatie gemaakt van de risico’s, hierop aansluiten werkafspraken om de risico’s en de kans dat een ongeval gebeurt zo klein mogelijk te maken. Vervolgens worden de werkafspraken in protocollen vastgelegd zodat je bij twijfel, maar ook ter informatie, altijd de mogelijkheid hebt snel antwoord te vinden op je vragen.

Hierbij kun je dan meteen met de medewerkers het beleid evalueren. Dat dient jaarlijks te gebeuren en wie kan de evaluatie beter doen dan de pedagogisch medewerkers? Soms kom je er achter dat er wel erg veel ongevalletjes gebeuren met die ene kast midden in de ruimte of staat er iets in het beleid wat wellicht niet meer overeenkomt met de praktijk. Leer samen en groei samen met als doel een kwalitatief goed kinderopvang te hebben.

Het belang van werken naar beleid, veiligheid en gezondheid is groot en niet alleen omdat de GGD‘er toezicht op houdt. Het is belangrijk voor de veiligheid en gezondheid voor de kinderen. Wat mij betreft is het dan ook een onderwerp dat vast op de agenda hoort te staan bij een vergadering. Stel een jaarplanning op waarin je alle protocollen onderverdeeld zodat je elke vergadering er even aandacht aan besteed en je door het jaar rond jezelf en de pedagogisch medewerkers bewust houdt over het beleid. Met bovenstaande tips kan het ook nog eens een leuke toevoeging zijn op de vergadering zodat je niet met zijn allen twee uur aan het zitten en luisteren bent. Mocht je het jezelf toch niet zo snel zien doen? Of wil je wat inspiratie opdoen? Dan kun je natuurlijk altijd een workshop; ‘werken naar beleid, veiligheid en gezondheid’ bij Daisy’s Opstapje boeken.

Daisy Koekkoek

Eigenaar bij Daisy’s Opstapje - Consultancy kinderopvang. Advies op maat voor elke kinderopvang organisatie. Van beleid schrijven, workshops tot aan advies, Daisy’s Opstapje helpt u met alle vragen rondom het runnen van een kinderdagverblijf. Met mijn blog wil ik jullie aan het denken zetten, ik wil jullie inspireren net een stapje extra te doen om jezelf en de organisatie te blijven ontwikkelen.

Ik zal gevoelige onderwerpen , leuke onderwerpen en serieuze onderwerpen belichten met humor en een knipoog, zodat het lezen van de blog altijd leuk is en jouw vooral inspireert ermee aan de slag te gaan! Toen ik als leidinggevende in de kinderopvang werkte, kreeg ik vaak de vraag van bevriende kinderopvanghouders van mijn toenmalige baas: ‘Kun jij mij helpen met de protocollen?’ of ‘Wil je voor mij de zienswijze schrijven?’ Al snel begon ik op mijn vrije dagen andere kinderopvangorganisaties te helpen. Ik haalde ontzettend veel voldoening uit het werk, ik kon hiermee bijdragen aan een betere kwaliteit in de kinderopvang. Daarom begon ik ook met Daisy’s Opstapje. Met Daisy’s Opstapje kan ik mijn kennis, ervaring en soms ook de harde waarheid overdragen aan alle houders in de kinderopvang.
Mijn doel? Simpel, de kwaliteit in de kinderopvang naar een hoger niveau brengen! Of mijn doel haalbaar is? Wellicht, maar het is in ieder geval een mooi doel. Elk kind in Nederland verdient de beste opvang, de beste ontwikkelingsmogelijkheden en de best getrainde pedagogisch medewerkers. Met Daisy’s Opstapje hoop ik daar aan bij te kunnen dragen.
Al van jongs af aan wist ik wat ik later wilde gaan doen, namelijk in de kinderopvang werken. Als dat zou lukken dan wilde ik ook zeker weten mijn eigen kinderopvangorganisatie runnen/ beginnen. Daarom besloot ik de HAVO af te slaan. Ik zie mijn verblufte ouders nog zo voor mij staan, maar ik wilde ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk klaar was met de middelbare school zodat ik snel kon starten met de opleiding tot pedagogisch medewerker. Ik kwam op de BBL opleiding terecht waarbij ik vier dagen als pedagogisch medewerker in de kinderopvang werkte. Ik genoot elke dag, maar wist ook zeker, dit is niet mijn eindstation. Daarom besloot ik een relatief nieuwe, maar geweldige opleiding te gaan volgen: Pedagogisch Management aan de Fontys Hogeschool in Den Bosch. Deels pedagogiek en deels management en daarbij was de opleiding volledig gericht op het werken in de kinderopvang. Het was een totaalplaatje, je leerde alles wat je als manager in de kinderopvang zou moeten weten. Van management en recht tot ontwikkelingspedagogiek.
Elke woensdag zat ik twee uur in de auto om mijn colleges te kunnen volgen. De rest van de dagen werkte ik als leidinggevende in de kinderopvang. Na vier leerzame jaren behaalde ik mijn diploma en mocht ik mijzelf Pedagogisch Manager noemen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Andere berichten

  • PLAY VIDEO
    Het spelend babybrein
    Marije Magito
    Pedagogiek, Training & Opleiding
    De hersenontwikkeling van baby’s gaat in het eerste levensjaar razendsnel. Het babybrein wordt in het eerste halfjaar wel twee keer zo groot. Naast genetische aanleg is het voor de...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Risicovol buitenspel
    Reinate Bruins Slot
    Pedagogiek
    Tijdens een observatie bij een kinderdagverblijf zie ik een medewerker de hand van een kind vasthouden dat over een boomstam wil lopen. Het jongetje wordt een beetje boos en...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    lente Yoga
    Doortje
    Pedagogiek
    Zoals beloofd zou ik jullie deze keer een beeld geven van een peuteryoga les. Deze les heb ik vorig voorjaar gebruikt en ingezet als ouder en kind les. Er...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Logopedie, iets met voeten?
    Lotte Endendijk
    Pedagogiek
    ‘Logopedie, dat is toch iets met voeten?’ Het komt nog wel eens voor dat mensen die vraag stellen als ik vertel dat ik logopedist ben. Maar nee, ik vijl...
    Lees meer