Kindermishandeling is en zal altijd blijven bestaan, een niet zo heugelijk feit. Er wordt geschat dat er ongeveer 119.000 kinderen per jaar worden mishandeld. Dit is een schokkend hoog aantal. Helaas betekent dit ook dat ooit in je carrière als pedagogisch medewerker, leidinggevende of houder je een kindje op de kinderopvang krijgt die wordt mishandeld. Een kindje dat jouw hulp nodig heeft. Daarom is het zo belangrijk om je kennis omtrent kindermishandeling optimaal te houden. Want bezit jij , jouw team en jouw collega’s kennis over kindermishandeling dan wordt kindermishandeling sneller gezien en kan er sneller overgegaan worden op observeren en hulp organiseren. Kennis die makkelijk te vergaren is, kennis die voor een kind het verschil uit kan maken tussen niet gezien worden en hulp krijgen. Wat mij betreft ook kennis die elk persoon die met kinderen werkt zou moeten bezitten. Wat dachten jullie van een kleine quiz? Gewoon even kijken hoe het gesteld is met je kennis en of je misschien toe bent aan een kleine opfrisbeurt.

  1. Noem de vijf vormen kindermishandeling?
  2. Noem de voornaamste signalen van seksueel misbruik?
  3. Wie is de aandachtfunctionaris binnen jouw organisatie?
  4. Wat is stap 1 bij vermoedens van huiselijk geweld?
  5. Noem de voornaamste signalen van emotionele mishandeling?

Vijf basis vragen over kindermishandeling, hoe bracht jij het er van af? Heb je stiekem nog even gegoogeld? Of kon je zo alle antwoorden op noemen?

Nu verwacht je waarschijnlijk de antwoorden, wellicht vindt je het fijn als ik zeg dat je het goed hebt gedaan of slecht, een schouderklopje of een helpende hand.

Helaas die krijg je niet van mij, niet omdat ik je niet wil helpen, nee absoluut niet. Vandaag hou ik je hand niet vast omdat ik dat normaal gesproken ook niet zou doen.

Je moet leren vertrouwen op je eigen kennis en doe je dat niet dan is het een reden om je kennis te verhogen en te optimaliseren. Ik geloof er namelijk in dat als jij je kennis bezit, je niemand nodig hebt om te vertellen dat je de vragen goed hebt beantwoord. In dit geval heet het niet arrogantie , noem het maar professionaliteit. Daarbij, ik weet zelf het antwoord op vraag drie niet, want de aandachtfunctionaris is binnen elke organisatie anders. Bij de een is het de leidinggevende, bij de ander de houder en weer een andere organisatie is het de leidster plus.

Natuurlijk wil ik jullie niet deze hele blog laten lezen om erachter te komen dat je jouw kennis mag update of dat het nog wel even goed zit.

Ik wil jullie ook graag iets meegeven behalve een aantal vragen zonder antwoord.

Objectief observeren

Dus ik zal jullie iets vertellen over wat mij altijd het meeste bij blijft van de workshop ‘werken met de meldcode’ die ik aanbied. Namelijk dat iedereen zijn eigen referentiekader heeft. Dit is iets prachtigs , unieks en geheel eigen maar soms zo niet handig bij het objectief observeren en handelen als het gaat om kindermishandeling.

Laten we ook ons eigen referentiekader een op de proef nemen, wat gebeurt er volgens jouw in de foto hierboven? Wat is hier aan de hand? Laat ik een paar antwoorden op een rijtje zetten, die ik door de jaren heen heb gehoord.

  1. Papa mishandeld mama , moeder probeert het kindje weg te sturen zodat zij het niet hoeft te zien.
  2. Moeder wilt kindje aanvallen en papa komt er tussen staan
  3. Ouders hebben ruzie en het kindje wordt daardoor wakker en komt de keuken in lopen
  4. Papa en mama denken eindelijk een nummertje te maken, maar helaas de kleine is alweer wakker en naar dat nummertje op de keukentafel kunnen ze ook wel fluiten
  5. Kindje moet toekijken hoe papa en mama seksuele handelingen uitvoeren

Naar welk antwoord neig jij het meest?

 

Ik zal nogmaals de vraag stelen, wat is er aan de hand op deze foto? Heb ik gevraagd naar wat jij denkt? Heb ik gevraagd of er sprake is van kindermishandeling? Absoluut niet, ik vraag aan jouw als pedagogisch medewerker een professional in de kinderopvang om dit ene beeldopname te observeren. Want wanneer er een kindje op de groep is die wellicht wordt mishandeld, krijg je niet meer dan kleine beeldopnames. Kleine signalen, die keurig netjes en geheel objectief beschreven dienen te worden. In het geval van objectieve observatie zou het antwoord op de vraag; wat is er aan de hand op deze foto? zijn; ik zie een blond meisje ( kind ) zonder shirtje aan, daarbij staat er een vrouw en een man ( zonder shirt), man houdt vrouw vast bij de armen, vrouw kijkt naar kind. Niets meer en niets minder, dit is alles wat je uit deze foto kan opmaken wanneer je objectief ben, wanneer je alleen hetgeen benoemt wat je daadwerkelijk ziet.

Objectief in dat woord zit alles gevangen, dat ene woord wat bijna magisch is. Het lastige is dat ons eigen referentiekader ons vaak in de weg zit, iets wat je hebt meegemaakt, net hebt gelezen of ergens hebt gehoord van een vriendin. Er is altijd wel iets wat ons referentiekader vormt, waardoor jij denkt zoals jij denkt. Helaas heeft het kind dat wellicht mishandeld wordt niks aan jouw referentiekader. Het wilt dat jij even uit jezelf kan stappen, zonder rugzak en bagage naar de situatie kijkt en objectief opschrijft wat je ziet. Dit tezamen met voldoende kennis over signalen en kindermishandeling zal jouw als pedagogisch medewerker, leidinggevende of houder onmisbaar maken voor dat ene kindje dat jouw hulp zo hard nodig heeft.

Werken met de meldcode

Over de jaren heen heb ik al tientallen workshops ‘werken met de meldcode’ gegeven. Ik heb mijzelf verbaasd over de kennis of eigenlijk het ontbreken van kennis bij veel pedagogisch medewerkers. Het is niet erg als de kennis even is weggezakt of er helemaal niet is, maar weet het van jezelf en doe er iets mee. Zorg dat je bij leert, natuurlijk is deze prachtige taak ook weggelegd voor de houders en leidinggevende. Samen als organisatie kun je meer leren, kun je het onderwerp actueel houden door er jaarlijkse over te praten, bijscholing te volgen of workshops.

Ik hoop dat deze blog jullie aan het denken heeft gezet, je heeft gemotiveerd om weer even de meldcode erbij te pakken. Je kennis ter verhogen en dit te delen met jouw collega’s.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de workshop ‘werken met de meldcode’ te boeken voor jouw en je collega’s zodat je zeker weet dat de kennis van het team is opgefrist en jullie vervolgens alle lieve kinderen die hulp nodig hebben zien en hulp kunnen bieden.

Daisy Koekkoek

Eigenaar bij Daisy’s Opstapje - Consultancy kinderopvang. Advies op maat voor elke kinderopvang organisatie. Van beleid schrijven, workshops tot aan advies, Daisy’s Opstapje helpt u met alle vragen rondom het runnen van een kinderdagverblijf. Met mijn blog wil ik jullie aan het denken zetten, ik wil jullie inspireren net een stapje extra te doen om jezelf en de organisatie te blijven ontwikkelen.

Ik zal gevoelige onderwerpen , leuke onderwerpen en serieuze onderwerpen belichten met humor en een knipoog, zodat het lezen van de blog altijd leuk is en jouw vooral inspireert ermee aan de slag te gaan! Toen ik als leidinggevende in de kinderopvang werkte, kreeg ik vaak de vraag van bevriende kinderopvanghouders van mijn toenmalige baas: ‘Kun jij mij helpen met de protocollen?’ of ‘Wil je voor mij de zienswijze schrijven?’ Al snel begon ik op mijn vrije dagen andere kinderopvangorganisaties te helpen. Ik haalde ontzettend veel voldoening uit het werk, ik kon hiermee bijdragen aan een betere kwaliteit in de kinderopvang. Daarom begon ik ook met Daisy’s Opstapje. Met Daisy’s Opstapje kan ik mijn kennis, ervaring en soms ook de harde waarheid overdragen aan alle houders in de kinderopvang.
Mijn doel? Simpel, de kwaliteit in de kinderopvang naar een hoger niveau brengen! Of mijn doel haalbaar is? Wellicht, maar het is in ieder geval een mooi doel. Elk kind in Nederland verdient de beste opvang, de beste ontwikkelingsmogelijkheden en de best getrainde pedagogisch medewerkers. Met Daisy’s Opstapje hoop ik daar aan bij te kunnen dragen.
Al van jongs af aan wist ik wat ik later wilde gaan doen, namelijk in de kinderopvang werken. Als dat zou lukken dan wilde ik ook zeker weten mijn eigen kinderopvangorganisatie runnen/ beginnen. Daarom besloot ik de HAVO af te slaan. Ik zie mijn verblufte ouders nog zo voor mij staan, maar ik wilde ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk klaar was met de middelbare school zodat ik snel kon starten met de opleiding tot pedagogisch medewerker. Ik kwam op de BBL opleiding terecht waarbij ik vier dagen als pedagogisch medewerker in de kinderopvang werkte. Ik genoot elke dag, maar wist ook zeker, dit is niet mijn eindstation. Daarom besloot ik een relatief nieuwe, maar geweldige opleiding te gaan volgen: Pedagogisch Management aan de Fontys Hogeschool in Den Bosch. Deels pedagogiek en deels management en daarbij was de opleiding volledig gericht op het werken in de kinderopvang. Het was een totaalplaatje, je leerde alles wat je als manager in de kinderopvang zou moeten weten. Van management en recht tot ontwikkelingspedagogiek.
Elke woensdag zat ik twee uur in de auto om mijn colleges te kunnen volgen. De rest van de dagen werkte ik als leidinggevende in de kinderopvang. Na vier leerzame jaren behaalde ik mijn diploma en mocht ik mijzelf Pedagogisch Manager noemen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Andere berichten

  • PLAY VIDEO
    Leren verwonderen
    Anja Diepeveen
    Pedagogiek
    Een klein vingertje glijdt over het raam, waarop zich ijskristallen hebben gevormd. “Ster”, zegt het meisje met een grote glimlach. In haar oogjes zie ik verwondering over het mooie...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Groeien als leidinggevende
    Kismet Uzmay
    Management
    Welkom op mijn blog. Dit is mijn allereerste blog bericht en ik zal vanaf nu periodiek gaan bloggen over het leidinggeven in de kinderopvang. Ik heb eerder nog nooit...
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Kinder-EHBO, Waterpokken en Opvang
    Leoniek Hendriks
    Training & Opleiding
    Waterpokken en nu? Het slaapgebrek scoort momenteel bij mij een 10 plus, terwijl ik deze blog schrijf met het zoveelste bakkie koffie naast mij.Mijn oudste is eindélijk weer naar school....
    Lees meer
  • PLAY VIDEO
    Praten over prepuberzaken
    Marielle Zee
    Pedagogiek
    Naast gesprekken over verkering en zoenen gebeurt het bij de oudste BSO regelmatig dat kinderen vragen hebben die net een stukje verder gaan. Zeker in periodes dat ze in...
    Lees meer