De vorige keer zaten er ontdekflessen in mijn tas. Nu heb ik de tas omgetoverd tot Liedjestas!
Ik heb een tas. Niets bijzonders zul je denken. Maar deze tas is heel aantrekkelijk en bijzonder voor mijn kindjes op het Kinderdagverblijf waar ik werkzaam ben. De tas ziet er namelijk spiegelachtig uit (hoogglanzend zilver) en is versiert met belletjes, strikjes, diamantjes en andere *bling* *blingetjes*. De kinderen weten dat in deze tas activiteiten zitten waar je mee kunt spelen, knutselen of andere sport-en spelactiviteiten. Wat zal er deze keer in de tas zitten?
“Welk liedje zullen we zingen”? Vraag ik aan de kinderen. “VAN DE KOKODILLLL!” roepen ze in koor. Dat is vragen naar de bekende weg. Hét favoriete liedje met op de voet gevolgd “Olifantje op de stoep, glij niet door de hondenpoep…”. Het dagelijkse ritueel. Dat moet anders kunnen. Hoe zal ik dit doorbreken? Aha, met een Liedjestas! Het is eigenlijk heel simpel. Je zoekt naar voorwerpen dat verbonden is aan een liedje. Elk kind mag een voorwerp uit de tas halen en daar zingen we het liedje bij.
Ik besloot hier ook een activiteit van te maken en ging samen met kinderen op zoek naar voorwerpen. Als je alle liedjes op een rijtje zet valt mij op dat er eigenlijk heel veel liedjes zijn waar dieren in voorkomen. Ik legde daarom de dierendoos op de grond. Ja hoor welk dier werd er als eerste uitgehaald? De krokodil! Maar ook de koe, de giraf en het schaap mochten gelukkig meedoen. “Welke liedjes kennen we nog meer?” vroeg ik aan de kinderen. “Van de helikopter” zei een kindje. Snel rende hij naar de autohoek en haalde uit een bak een helikopter, een auto en een bus te voorschijn. “Van de wielen de bus!” riep hij. Fantastisch! Alles werd verzameld in een bak. De kinderen bestudeerden de inhoud aandachtig en vrolijk hoorde ik ze liedjes zingen “Stoute, stoute kokodilll, waarom bijt jij bihil”! Ondertussen was ik nog op zoek gegaan naar nog meer voorwerpen.
Eenmaal thuis ben ik alles op papier gaan zetten en ben ik naar het winkelcentrum gegaan voor nog meer voorwerpen voor in de Liedjestas. Al gauw stuitte ik op dieren vingerpoppetjes. Ook erg leuk. Als een kindje bijvoorbeeld de poes uit de Liedjestas haalt mag hij die op zijn vingertje zetten. Meteen een goede oefening om de fijne motoriek te stimuleren. Ach ja, overal zie je er wel de voordelen van in. Ik was helemaal in mijn sas. Bij elk voorwerp bedacht ik welk liedje er bij zou passen. Ik vond een zonnebril voor bij het kringspelletje “Ik heb een brilletje voor mijn ogen”. Ik zag een stuiterbal met een visje erin voor bij het liedje “Visje, visje in het water”. Ik miste alleen nog twee belangrijke figuren….

Hompeltje en Pompeltje; een kabouter en een dwerg. Ook een favoriet “liedje” van de kinderen. Bij dit versje gebruik je je duimen. Eén duim is Hompeltje de kabouter en de andere duim is Pompeltje de dwerg. Ik wilde daar graag vingerpoppetjes van. In geen één winkel verkochten ze deze. Ook niet op de rommelmarkt of in de kringloopwinkel. Heel internet struinde ik af, maar ook zonder resultaat. Ja, die je zelf moet haken. Dat is voor mijn helaas niet weggelegd.
Dus moest ik snel iets anders verzinnen want ik wilde het maandag al hebben. Het is me gelukt hoor! Ik heb Hompeltje en Pompeltje vingerpoppetjes gemaakt van papier. Als je deze ook wilt kun je Hompeltje en Pompeltje met werkbeschrijving downloaden via de website van Peuteractiviteitenweb.
 
Op zondagavond stopte ik Hompeltje en Pompeltje en alle voorwerpen in de Liedjestas. Ik kon niet wachten om het de volgende dag te introduceren. Soms ben ik zelf ook nog een kind….blijkbaar!
Na het crackertje eten zette ik de tas op tafel. “Kijk jongens, daar is de tas weer. Wat zal er deze keer inzitten?” Ik opende de rits en liet de tas een beetje schuin zodat de kinderen goed konden zien wat erin zat. Al gauw wilden ze erin grabbelen om de voorwerpen eruit te halen. Ik wilde eigenlijk nog een hele intro doen, maar sloeg die voor de helft over.
“Jullie mogen om de beurt een voorwerp uit de Liedjestas halen zonder te kijken. Als je het in je hand hebt mag je kijken en mag je zeggen welk liedje daarbij past.” Kort en krachtig, duidelijke taal. De opwinding was van ze af te lezen. Om de beurt haalde ze een voorwerp eruit. Ze wisten al snel welk liedje erbij past. Ook voor kindjes die nog niet goed kunnen praten is deze activiteit een uitkomst. We hebben gezongen uit volle borst en niet alleen van de Kokodihil en de Ojiefant.
De volgende dag kwam er een meisje met klein gitaartje. “Voor in de Liedjestas”. Wat lief! Maar ik kon geen liedje bedenken dat over een gitaar gaat. Wat nu? Het kwam helemaal goed. Tijdens het zingen mochten de kinderen ook nog om de beurt op het gitaartje spelen. Wat een feest! En Hompeltje en Pompeltje? Die liggen heerlijk te slapen, de hele nacht!
Op de website hebben we alle kinderliedjes met het desbetreffende voorwerp geplaatst.
Wist je dat:

  • zingen de taalontwikkeling van een kind stimuleert? De woordenschat wordt hierbij vergroot omdat het kind door het zingen nieuwe woorden leert. Daarnaast leert een kind woorden goed uitspreken, dat weer goed is voor de taalvaardigheid.
  • met het zingen van liedjes structuur en duidelijkheid kunt aanbrengen? Zo kun je “smakelijk eten” zingen als ze hun boterhammetje mogen eten. Of het liedje “lichtjes uit pyjamaatjes aan” als ze naar bed gaan.
  • door naar de teksten te luisteren je de luistervaardigheid van een kind stimuleert? Zo worden de hersentjes getraind en bevordert het zijn concentratievermogen.
  • de teksten de fantasie stimuleren?
  • door samen te zingen dat dat zorgt voor een sterke verbinding binnen een groep?
  • spelenderwijs bij het zingen van liedjes een gevoel voor klank en ritme ontwikkeld? Bij veel kinderliedjes zijn er bewegingen aan verbonden, waardoor de motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd. Denk maar eens aan het liedje “hoofd, schouders, knie en teen”.
  • bovenal, het is gewoon gezellig!!

    Later kocht ik een mand voor alle voorwerpen. Want de tas moet plaatsmaken voor een nieuwe activiteit. Wat zal er de volgende keer in mijn tas zitten? Wordt vervolgt!

 
 
 

Over Yvonne Lohman

Mijn naam is Yvonne Lohman. Educatief auteur en eigenaar van Peuteractiviteitenweb. DE activiteitenbank voor professionals die werkzaam zijn in de Kinderopvang/Gastouderopvang. Daarnaast ben ik 26 jaar werkzaam als pedagogisch medewerkster op een Kinderdagverblijf. De combinatie is ontzettend leuk en afwisselend.

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten