Ik ben op bezoek bij een kinderdagverblijf. De oudste kinderen van de groep zijn heerlijk aan tafel aan het knutselen. Ze scheuren, plakken en tekenen naar hartenlust. Hier worden mooie ‘paaseieren’ gemaakt! Naast mij zit Anouk, die vol interesse kijkt hoe een ouder vriendinnetje stukjes papier knipt. ‘Ik ook!’ roept ze. Pedagogisch medewerker Paula kijkt bedenkelijk, maar ik denk dat het wel kan.

Knippen vinden wij als volwassenen vaak een beetje spannend. Niet zo gek ook, want je kunt je flink bezeren aan een schaar. Maar aan de andere kant is knippen erg interessant voor kinderen én goed voor de motorische ontwikkeling. Wat je namelijk mooi oefent met knippen is de tweedeling in je hand: je duim, wijsvinger en vaak ook middelvinger besturen de schaar, en je ringvinger en pink stabiliseren je hand. Dat is precies wat er ook moet gebeuren als je een potlood vasthoudt! Bovendien stimuleert knippen de samenwerking tussen beide handen; de voorkeurshand knipt en de andere hand positioneert het papier. Ze worden dus allebei goed in iets anders (ook wel steunhand-werkhand genoemd).

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Een handige opbouw is de volgende:

  • Inknippen door kleine hapjes in papier te maken. Zo kun je bijvoorbeeld ‘gras’ maken.
  • Afknippen door van smalle stroken papier stukjes af te knippen. Je zou ze als ‘regen’ of ‘hagelslag’ op kunnen plakken.
  • Doorknippen; lange stroken knippen waarbij de schaar meerdere keren open en dicht gaat. Van deze lange stroken kun je weer van alles maken, zoals slingers.
  • Uitknippen. Hierbij zijn vierkanten makkelijker dan cirkels en hoe vaker je van kniprichting moet wisselen, hoe lastiger het natuurlijk is.

Nog lastig voor jouw kids? Je kunt ook beginnen met het doorknippen van slierten klei of rietjes. Gebruik sowieso stevig papier (niet té dik), omdat een beetje weerstand het knippen en vasthouden makkelijker maakt. Wat betreft de schaar is een links- of rechtshandige schaar met stompe punten fijn. Er zijn ook veerscharen verkrijgbaar die vanzelf weer openen en scharen met 4 openingen waar je als volwassene met je hand bij kunt om te laten voelen wat de bedoeling is.

Zijn de kinderen op jouw groep nog helemaal niet aan toe? Ga het vooral niet afdwingen! Je kunt papier voor knutselwerkjes ook prima scheuren. De tweedeling van de hand wordt bovendien ook mooi uitgelokt door het hanteren van een plantenspuit, knijper of meerdere balletjes in je hand.

Prikken is ook manier om te knutselen, maar bedenk wel dat je hier iets anders mee oefent dan met knippen. Het is een alternatief dat prima werkt, maar het is een compleet andere vaardigheid, dus een kind gaat er niet beter van knippen.

Ondertussen is Anouk bezig om kleine stukjes in haar ‘paasei’ te knippen. Ik moet het papier goed vasthouden en het puntje van haar tong komt voorbij haar lippen, zo doet ze haar best. Glunderend laat ze haar kunstwerk aan Paula zien.

‘Zin in een workshop over knippen of een andere motorische vaardigheid? Neem dan contact op. Ook leuk voor een ouderavond!’

BLOGGER

| Website | + berichten

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

contact opnemen

Gerelateerde berichten