Onlangs sprak ik met Jannette Prins, taalkundige en onderzoeker lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind van de Hogeschool Leiden. Zij onderzoekt hoe je in de kinderopvang en het onderwijs gebruik kunt maken van de rijkdom van de natuur voor de brede ontwikkeling van kinderen. Jannette vertelde me dat spelen in de natuur kan bijdragen aan de taalontwikkeling van jonge kinderen. In een natuurlijke omgeving kunnen ze zelf de betekenis voelen en ervaren. En dat is heel belangrijk, volgens Jannette. Zulke basiservaringen helpen kinderen om tot denken te komen over hoe het werkt in de wereld.

Zonlicht en buitenlucht

Het buiten zijn alleen al doet kinderen goed, in de frisse buitenlucht en in natuurlijk daglicht. Blootstelling aan zonlicht is verantwoordelijk voor onder meer de aanmaak van vitamine D (tegen vermoeidheid) en serotonine (belangrijk voor onze stemming). Ook kan daglicht helpen bij de cognitieve processen, processen die helpen bij het leren. Buiten zijn draagt dus bij aan minder vermoeidheid, een betere stemming en een groter leervermogen. Dat is nogal wat!

Advertentie

Starten als freelancer in de kinderopvang Starten als freelancer in de kinderopvang Via het onlineplatform Tadaah kun je als freelance pedagogisch medewerker aan de slag bij tal van opdrachtgevers in de randstad.  Je kunt gaan werken bij BSO, kinderdagverblijven, voorscholen, naschoolse opvang MEER INFO ALLE VACATURES Randstad, Amsterdam Ervaren BSO medewerker Ervaren BSO medewerker Op onze leuke en gezellige BSO doe je alle werkzaamheden die horen bij een BSO. Daarnaast ben je met je ervaring al snel iemand die minder ervaren medewerkers goed kan MEER INFO ALLE VACATURES Almere Poort 3 vacatures voor pedagogisch medewerker van ca. 18 uur 3 vacatures voor pedagogisch medewerker van ca. 18 uur Als pedagogisch medewerker ben je verantwoordelijk voor de verzorging van de kinderen en het stimuleren van hun ontwikkeling op eigen niveau. Je creeert een gezellige sfeer waarin de kinderen zich MEER INFO ALLE VACATURES Edam Gezocht: ervaren en vrolijke pedagogisch medewerker voor ons kinderdagverblijf/ BSO Gezocht: ervaren en vrolijke pedagogisch medewerker voor ons kinderdagverblijf/ BSO We hebben 2 baby en 2 peutergroepen  waar veel tijd en aandacht voor de kinderen is. We werken gestructureerd en bieden  activiteiten aan volgens de Uk&Puk methode. Je werkt op MEER INFO ALLE VACATURES Almere Pedagogisch medewerker BSO ‘t Mouwtje – Bussum (27,5 uur p/w) Pedagogisch medewerker BSO 't Mouwtje - Bussum (27,5 uur p/w) Heb jij een enorme dosis energie en enthousiasme? Ga je graag met de kinderen op excursie of bedenk je de leukste activiteiten? En werk je graag op een grote locatie MEER INFO ALLE VACATURES Bussum Ben jij de leukste en liefste BSO-medewerker die er is? Ben jij de leukste en liefste BSO-medewerker die er is? Ben jij een pedagogisch medewerker BSO en krijg jij energie van het bedenken van inspirerende activiteiten voor kinderen van 4 - 12 jaar? Dan hebben wij wellicht een droombaan voor MEER INFO ALLE VACATURES Kesteren

Van rommelige struiken naar spannend kabouterbos

Oké, vaker naar buiten dus. Maar ja, wat doe je dan als je buitenruimte saai en grijs is? Ik zou zeggen: begin klein. Daarmee hou je het overzichtelijk, goedkoop én kan je tegelijkertijd collega’s en ouders het effect van een natuurlijke en uitdagende buitenruimte laten ervaren. Eén van de interessantste dingen die Jannette me vertelde, is dat wij als volwassenen een heel ander beeld hebben van ‘natuur’ dan kinderen. Een dreumes van 95 centimeter kijkt heel anders naar een paar struikjes dan jij. Wat voor jou een rommelig plekje is, is voor een kind een spannend kabouterbos. Om te vergroenen moet je vooral creatief zijn, en het belang inzien van een natuurlijke omgeving. Een bevlogen medewerker haalt zelf wat tegels uit het plein en maakt er een minimoestuintje van. Creëer wat ruimte tussen de struikjes, plant er wat bij en hang een leuk bordje op: tadaa, je kabouterbos is klaar!

5 tips om je buitenruimte te vergroenen

Kweekwedstrijd zonnebloemen

Haal een rij tegels weg, regel zonnebloemzaadjes en de wedstrijd kan bijna beginnen. Laat de kinderen de zaden eerst opkweken, en vervang het bovenste laagje aarde of zand door potgrond. In de winter dienen de zonnebloemhoofdjes als vogelvoer.

Geveltuintje

Stoeptegels eruit, planten erin! Haal de tegels bij de muur eruit en zet ze omhoog. Spannend voor de kinderen, en je maakt dieren ook blij. Bestuivers zijn bijvoorbeeld dol op wilde marjolein, lavendel, aardbeienplantjes, vlinderstruik, zonnebloem en longkruid.

Wilgenhut

Met pas geknotte wilgentenen maak je een levende wilgenhut! Een spannende plek, zeker omdat de wilgentenen blijven doorgroeien. Vaak kun je verse takken bij de gemeente of hovenier halen. Hoe verser, hoe buigzamer!

Blotevoetenpad

Voelen maar! Vervang een strook tegels door bijvoorbeeld modder, houtsnippers, kiezels, gras, zand en plantjes die tegen een stootje kunnen.

Minimoestuin

Timmer een bak van een vierkante meter en maak er samen met de kinderen een kunstwerk van. Door te helpen in een moestuin gaan kinderen meer groente en fruit eten!

BLOGGER

Als communicatieadviseur bij IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) vind ik het belangrijk dat iedereen de natuur dichtbij kan beleven. Zelf heb ik dat van jongs af aan meegekregen. Als klein meisje speelde ik met vriendinnetjes in het park om de hoek, ging ik met de klas naar de schooltuintjes en struinde met mijn ouders en broer door de duinen. Ik ben er maar wat blij om dat ik die kans heb gekregen, want uit onderzoek blijkt dat de natuur een positief effect heeft op je fysieke en mentale gezondheid. Zéker bij opgroeiende kinderen.
Voor kinderen die nu opgroeien is de natuur ver weg: de kloof tussen kind en natuur is groter dan ooit. Als we willen dat onze kinderen gezond en gelukkig opgroeien, moeten we die kloof dichten. Dat kan in een (be)leefwereld waarin natuur een vanzelfsprekend onderdeel wordt van elk kinderleven; in hun vrije tijd, in de kinderopvang en in het onderwijs.
Bij IVN doen we dat onder andere met de Nationale Buitenlesdag, de Modderdag en onze moestuincampagne. Daarin werken we samen met natuurouders en -gidsen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en beleidsmakers. Doe je ook mee?

Gerelateerde berichten