Ik sta op een vroege maandagochtend voor de klas uit te beelden hoe een kip reageert als ze erachter komt dat haar ei gestolen is. Terwijl ik dit aan het doen ben, zie ik vanuit mijn ooghoek dat een leerling me gebiologeerd aankijkt. Er verschijnt een grijns op zijn gezicht. Alsof hij ineens een grappige gedachte krijgt. Als ik klaar ben, gaat zijn hand direct de lucht in.

“Robert, zeg het eens.“

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

”Krijg je hier nou voor betaald?”

“Jazeker.”

“Briljant!”

Ik blijf altijd spelen

En Robert heeft gelijk. Hoe briljant is het dat ik betaald krijg om te spelen? Toen ik twaalf was en mijn oudere zus veertien snapte ik er werkelijk niets van dat zij boven met haar vriendinnen op haar kamer ging praten. Praten? De hele middag? Kon er iets saaier zijn dan dat? Ik heb daar en toen gezworen aan mezelf: ‘Ik blijf altijd spelen.’ Ik was daar stellig van overtuigd. (Als ik nu helemaal eerlijk ben, dacht ik letterlijk: “Ik blijf altijd buiten spelen”, maar de strekking blijft hetzelfde, vind ik 😉.) En ik heb woord gehouden. Mijn baan bestaat uit spelen, ik speel elke dag voor de klas of in een voorstelling en vind het nog steeds het leukste wat er is.

Spelen geeft vrijheid

Mijn leerlingen houden er ook van. De meesten dan. Niet alle leerlingen staan uit zichzelf te springen als ze horen dat drama op het menu staat, maar als ze merken dat ik ze nooit voor het blok zet en zorg dat het altijd veilig voor ze is, dan gaan zelfs de schuwste kinderen uiteindelijk om. Want drama brengt vrijheid. Vrijheid om te experimenteren met gedrag, vrijheid om daarheen te gaan waar je anders nooit zou komen, vrijheid om alle beroepen van de wereld te zijn, vrijheid om te zeggen wat je wil, vrijheid om je impulsen te volgen, om eens niet zo goed na te denken maar gewoon te doen wat er in je opkomt, om je fantasie de vrije loop te laten, om een rokje aan te doen als je een jongen bent en dat niemand dat dan gek vindt, vrijheid om dingen te laten gebeuren die in het echt helemaal niet kunnen, om te zijn wie je bent en te voelen wat je voelt…. en ik kan zo nog wel een uur doorgaan.

Uitbeeldspelletjes

Uitbeelden stond dus op de agenda die maandagochtend. Anne heeft een vlag geplant op de piek van een berg, Ilias en Binc moesten oppassen voor een ontsnapte tijger en Sophia vond een trouwring in haar appel.

Wil je je jezelf ook eens wagen aan uitbeelden op de bso, dan zijn dit twee leuke uitbeeldspellen. Het enige wat je nodig hebt zijn kaartjes met verschillende WIE, WAT, WAAR en HOE.

  1. Verdeel de groep in twee teams en vertel vervolgens welke categorie er uitgebeeld gaat worden: WIE, WAT, WAAR of HOE. Eerst is team A aan de beurt. Twee spelers uit team A beelden samen zonder geluid of woorden het begrip uit. De rest van team A raadt. Zodra het begrip geraden is, zijn de volgende twee spelers uit team A aan de beurt, enzovoorts. Tel na 3 minuten hoeveel begrippen zijn geraden. Kan team B deze score verbeteren?
  2. Kies vier spelers uit. Spelers B, C en D gaan naar de gang en speler A komt voor de groep te staan. Geef speler A een kaartje en vertel dat hij/zij straks twee (of drie of vier, wat jij kiest) begrippen moet uitbeelden voor speler B. Speler A leest de begrippen en onthoudt ze. Speler B komt terug van de gang, kijkt naar dat wat speler A uitbeeldt en doet haar of hem op hetzelfde moment na. Nu gaat speler A zitten en komt speler C van de gang.  Speler B beeldt de begrippen uit, zonder hulp van speler A, en speler C doet B na. Speler D komt nu van de gang en doet na wat speler C uitbeeldt. Kan speler D de WIE, de WAT, de WAAR én/of de HOE van de kaartjes raden?

En de kip?

Met de kip is het nooit meer goed gekomen. Van verdriet om het gestolen ei stierf zij een vroege, dramatische dood.

BLOGGER

Eigenaar bij | info@dramanerds.nl | Website | + berichten

Bé van der Geest is eigenaar van Drama Nerds, docente drama, actrice bij BEKstage en trainingsactrice.

Eigenaar Drama Nerds In 2020 ben ik mijn eigen bedrijf begonnen: Drama Nerds. Drama Nerds heeft een webshop met dramakaartjes WIEWATWAARHOE, drama cards WHOWHATWHEREHOW, boekjes met 250 energizers en spelletjes, tips voor spelleiders en vele improvisatie-/spelvormen.

Docent Drama Met ongeveer 600 leerlingen per week voor mijn neus verveel ik me geen seconde. Meer dan de helft van mijn lessen zijn in het Engels en daar geniet ik van. Ik vind drama een heerlijk vak....en gelukkig vinden mijn leerlingen dat ook.

Actrice BEKstage Met mijn theatergroep BEKstage maak ik schoolvoorstellingen die samen met twee collega's speel op middelbare scholen. Geweldig om te doen.

Trainingsactrice Trainingsacteren is fijn, want het combineert twee van mijn grootste interesses: acteren en leren. Ik doe dit voornamelijk bij de Politieacademie.

 

Gerelateerde berichten