De madeliefjes bloeien steeds eerder. Ik zag ze halverwege maart al! Mooie tere bloempjes die je kunt gebruiken om de zintuigen bewust in te zetten bij jonge kinderen. Het lijkt alsof we activiteiten waarbij we de sensoren/zintuigen prikkelen steeds meer hebben ingeruild voor reken- en taalactiviteiten. Dat is zo jammer!

Leren via de zintuigen

Via de zintuigen doen jonge kinderen informatie op over de wereld om hen heen. Al die informatie wordt opgeslagen in het brein en gaat een leven lang mee. Onze taak als pedagogisch professionals is om zo veel en zo vaak mogelijk activiteiten te bedenken en materialen aan te reiken waarbij kinderen via hun zintuigen leren.

Een geheugensteuntje op de groep kan zijn: elke dag zorg ik in ieder geval dat alle zintuigen een keer geprikkeld worden.Dan hebben we het o.a. over: ruiken, proeven, voelen, kijken, luisteren. Daarbij zijn de 4 basis-zintuigen – Bewegingszin, Evenwichtszin, Levenszin en Tastzin – het allerbelangrijkst voor jonge kinderen in de groei.

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 1 tot en met 2 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Bedenk activiteiten met deze zintuigen in gedachten. Zo sluit je altijd aan bij de basisbehoeften en je zult merken dat kinderen erbij gedijen en dus verder komen in een evenwichtige ontwikkeling. Creëer dus lange momenten op de dag om lekker te bewegen en dat kan het allerbest buiten. Bedenk activiteiten zodat jonge kinderen hun evenwicht kunnen oefenen, zo komen ze letterlijk en figuurlijk ‘in balans’.

Madeliefjes

In het voorjaar kun je zintuigen inzetten bij soep maken. Strooi er madeliefjes in (eerst mag elk kind plukken en wassen). Of taartjes maken in de zandbak en ze versieren met madeliefjes. Kinderen van een jaar of 5 die al wat verder zijn op het vlak van de fijne motoriek en doorzettingsvermogen (executieve functie) kunnen een ketting rijgen door een langwerpig gaatje te maken in de stengel en er steeds een ander madeliefje doorheen te trekken. Je kunt ook een stukje kleefband als armband gebruiken, waar kinderen met hun ene hand madeliefjes opplakken. Het is ook heel leuk om madeliefjes te drogen en er een mooi cadeautje van te maken voor bv. moederdag.

Geef woorden aan wat kinderen ervaren

Bij deze activiteiten is het goed om woorden te geven aan wat kinderen voelen, ruiken, proeven, zien enz. Zo worden ze zich bewust van hun zintuigen en van wat ze daarmee kunnen. Daarnaast stimuleert het tal van andere ontwikkelingsgebieden, zoals de executieve functies. En ondertussen wordt ook de reken- en taalontwikkeling gestimuleerd. Want alles heeft met alles te maken. Ga veel naar buiten en maak er een rijke plek van.

Tijdens het buitenspelen komen zoveel vaardigheden, ervaringen en belevenissen voorbij. Je kunt daarmee zeggen dat jonge kinderen tijdens het buitenspelen het meeste leren. Ga dus veel naar buiten en maak er een rijke plek van waar veel te beleven en te leren is.

Wil je meer weten over executieve functies en buitenspelen? Kijk op de website van Kommee! We inspireren je graag.

BLOGGER

Website | + berichten

Marja van Delden werkte 30 jaar in het onderwijs. Ze heeft in deze jaren veel ervaring opgedaan hoe je kinderen kunt begeleiden die ‘buiten spel’ staan. Door een actieve houding als pedagogisch professional en door aan te sluiten op behoeften en interesses, kun je ervoor zorgen dat elk kind diep en rijk kan buitenspelen waardoor het zich veelzijdig kan ontwikkelen. Sinds 2010 is ze initiatiefnemer en mede-eigenaar van Kommee. Ze schrijft en geeft presentaties, trainingen en workshops over Rijk Buitenspelen.

Gerelateerde berichten