Wanneer ik op kinderdagverblijven langskom om een workshop ‘Muziek’ te geven, hoor ik na afloop vaak van de leidsters, dat zij dat nu ook wel zouden willen doen met de kinderen. Niet alleen zingen en dansen met de kinderen, maar ook ‘iets’ met muziekinstrumenten doen. Meestal vraag ik waarom zij dat niet doen, lijkt me toch een makkelijke stap? Maar vaak ontbreekt het aan instrumenten. Ja, dan houdt het snel op. Of…

Om je heen

Naar mijn idee zit muziek maken niet alleen in het hebben en gebruiken van muziekinstrumenten. Muziek is om ons heen! Alles wat je ziet, kan geluid maken. Probeer maar eens: een deur die dicht gaat, geeft een klap. Hij schuift over de vloer. En het wordt helemaal leuk als je er iets vóór legt wat veel geluid maakt, zoals plastic vorkjes.

Dus, stap 1: begin met de klanken om je heen. In dit filmpje kun je wat inspiratie opdoen!

Echter, ik hoor je denken: klank maken is nog geen muziek. Klopt als een bus. Maar het is een begin. En van heel kleine kinderen kun je nog niet verwachten dat zij ritmes naspelen, laat staan dat ze überhaupt in de maat klappen. Maar wanneer wordt het dan tóch muzikaal?

Muzikale begrippen

Werk vanuit de volgende muzikale begrippen:

  • hard-zacht
  • aan-uit
  • lang-kort

Wanneer iedereen een instrument heeft, laat je de kinderen heel hard spelen, daarna heel zacht. Bedenk er met elkaar een teken bij, zoals ‘armen wijd is hard’. ‘Armen dicht is zacht’. Op deze manier kun je dirigeren en zijn de kinderen muzikanten in het orkest.

Spreek ook een teken met de kinderen af wanneer ze wel en niet mogen spelen: op jouw teken zet je ze aan en uit. Leuke bijkomstigheid is dat de kinderen onbewust wordt aangeleerd op hun beurt te wachten. Daarbij kun je een kind heel makkelijk het spel laten leiden, wat weer een goed gevoel geeft voor het zelfvertrouwen. Wat is musiceren met kinderen toch mooi 🙂

Tot slot kun je werken met het begrip lang-kort. Laat de kinderen luisteren naar klanken: is de klank meteen voorbij, of hoor je hem nog wat langer door? En wanneer is een klank lang? Laat ze lange klanken maken met hun stem, en korte. Maak gebruik van stippen en strepen om een eigen compositie te maken. Een stip/rondje is een korte klank (of: kort op je instrument spelen), een streep is een lange klank (of: lang op je instrument spelen). Leg de stippen en strepen languit op tafel of de grond en probeer eens de compositie uit. Wat een prachtig concert!

Zelluf doen

Kleine kinderen, peuters in het bijzonder, staan bekend om hun nieuwsgierigheid en drang naar ‘zelluf doen’. Stimuleer deze drang door op zoek te gaan naar het zelf maken van instrumenten. Op internet is genoeg te vinden, met leuke DIY-filmpjes op YouTube. Ik heb er een paar geselecteerd. Misschien moet je het hier en daar aanpassen aan de doelgroep, dus schroom vooral niet om ‘zelluf’ op zoek te gaan naar wat jou motiveert en inspireert. Have fun!

Panfluit van rietjes

KlapperKrokodil Castagnet

Tamboerijn

Shakers

Fabrina Willemse

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

[/wpw_follow_author_me

Gerelateerde berichten

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Regelmatig spreek ik pedagogisch medewerkers die het opvalt dat de taalontwikkeling van kinderen achteruitgaat. Deze ontwikkeling kun je tegengaan door ...
Lees meer
Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema's?

Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema’s?

Veel kindercentra werken met thema’s of hebben jaarlijks terugkerende activiteiten waar zij aandacht aan besteden. Het geven van een leuke ...
Lees meer
Klassieke muziek met jonge kinderen

Klassieke muziek met jonge kinderen

Jonge kinderen reageren goed op muziek en dans. Hun belevingswereld bestaat uit zingen, dansen, spelen. Er is geen kind dat ...
Lees meer
Tip voor de Nationale Voorleesdagen

Tip voor de Nationale Voorleesdagen

Ze staan weer voor de deur, de Nationale Voorleesdagen! In dit blog wil ik jullie kennis laten maken met het ...
Lees meer

Andere berichten

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Onderzoek toont aan: taalontwikkeling kinderen groeit door actief productieve gesprekken

Regelmatig spreek ik pedagogisch medewerkers die het opvalt dat de taalontwikkeling van kinderen achteruitgaat. Deze ontwikkeling kun je tegengaan door ...
Lees meer
Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema's?

Hoe bedenk je nieuwe activiteiten voor thema’s?

Veel kindercentra werken met thema’s of hebben jaarlijks terugkerende activiteiten waar zij aandacht aan besteden. Het geven van een leuke ...
Lees meer
Klassieke muziek met jonge kinderen

Klassieke muziek met jonge kinderen

Jonge kinderen reageren goed op muziek en dans. Hun belevingswereld bestaat uit zingen, dansen, spelen. Er is geen kind dat ...
Lees meer
Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

Spraakontwikkeling: zo snel kan het gaan!

‘De leidsters verstaan hem niet goed. En soms horen we ook dat hij stottert. Of hij spreekt sommige letters niet ...
Lees meer