Mensen zijn van nature sociale dieren. We leven graag in groepen en krijgen meer voor elkaar als we samenwerken met anderen. Daarom is het een belangrijk streven, vind ik, om kinderen mee te geven hoe zij sociaal kunnen zijn ten opzichte van de ander en om ze goed te leren samenwerken. Om deze sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind te stimuleren, is het goed om veel samenwerkingsopdrachten te dóen. Ze leren om met elkaar een bepaald doel te behalen, ze leren vertrouwen op zichzelf en op de ander, ze leren begrijpen wat hun eigen plek en rol in het geheel is, voelen zich niet alleen en hebben plezier met elkaar. Wat een voordelen! Muziek en creatieve vorming lenen zich er goed voor om de samenwerking tussen kinderen te stimuleren. Hieronder heb ik er een aantal ter inspiratie opgeschreven. Naast peuterideeën, ook inspiratie voor kinderen vanaf de kleuterleeftijd. Op die leeftijd snappen kinderen namelijk beter wat samenwerken inhoudt, omdat ze zich wat meer dan peuters kunnen inleven in de ander. Voor peuters vanaf 3 jaar zou ik voornamelijk kiezen voor kringspelletjes en musiceren met verschillende soorten instrumenten. Daar zit al genoeg samenwerking in, op deze manier leren ze spelenderwijs samenwerken.

Muziek en samenwerken – ideeën voor verschillende leeftijden

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Peuters vanaf 3 jaar: 

  • Jan Huigen in de ton
  • Geef dat ding eens door
    • We zitten in een kring, de pedagogisch medewerker heeft een knuffeltje in haar hand. De bedoeling is dat we het knuffeltje door het door te geven (samenwerken) aan iemand in de kring geven. Eerst wordt er een kind uitgekozen die het knuffeltje krijgt en daarna zingen we het lied ‘Geef dat ding eens door’ (nr. 68).
    • Verdieping: maak het lastiger door het liedje soms wat sneller te zingen. Ze hebben nu minder tijd en moeten het knuffeltje wat sneller aan elkaar doorgeven.
  • Slinger de Slang
    • We maken een lange slinger achter elkaar in de ruimte, de pedagogisch medewerker voorop en handjes vast. Zet vrolijke folk-muziek aan en loop rustig door de ruimte. Loop langzaam en dan wat sneller, loop hoog op de tenen en stampend op de grond. De pedagogisch medewerker bepaalt hoe de slinger zich voortbeweegt. Iedereen moet zoveel mogelijk hetzelfde doen, anders valt de slinger uit elkaar.
    • Verdieping: zet de muziek af en toe op pauze en val dan met elkaar op de grond. Wanneer de muziek begint, gaan we weer zo snel mogelijk in de slinger. We kunnen pas vertrekken, als iedereen erbij is!
  • Kabouter-orkest
    • Ieder kind krijgt een instrument (mogen allemaal verschillende zijn). We zijn allemaal muzikanten in het kabouter-orkest. Er is 1 dirigent (de pedagogisch medewerker of later een kind) die het orkest hard en zacht kan laten spelen, of uitzetten. Spreek met elkaar een teken af, bijvoorbeeld: armen wijd is hard, handen dicht bij elkaar is zacht, vuisten maken en armen omhoog is stil. Speel nu allemaal tegelijk op je instrument en volg de dirigent met zijn/haar tekens.
    • Dit is een spelletje dat kinderen even onder de knie moeten krijgen. Je kunt ook eerst oefenen met alleen aan en uit. Bouw het in kleine stappen op.

4-12 jaar/bso

  • Liedjespuzzel
    • Voor kleuters kun je met plaatjes werken. Je kiest bijvoorbeeld Op een grote paddestoel. Per regel zoek of maak je een passend plaatje, zodat duidelijk is welke regel het is. Je husselt de 4 plaatjes door elkaar en de kinderen zetten ze in de juiste volgorde. Even zingen: klopt het? Ook leuk om in kleine groepjes te doen met een eigen lied per groepje.
    • Met oudere kinderen kun je dit spel doen met de tekst die uitgeprint is op papier. Maak strookjes van elke regel en hussel deze goed door elkaar. Maak het spannend door er een wedstrijd van te maken: welk groepje heeft als eerste het liedje (goed) in elkaar gezet?
  • Warm en koud
    • De kinderen staan in een kring. 1 kind krijgt een blinddoek om. Hij moet nu naar iemand uit de kring toelopen, maar weet zelf niet naar wie. Kies iemand waar de geblinddoekte naar toe kan lopen. De groep geeft nu aanwijzingen door hard of zacht te klappen: hoe harder, hoe dichter in de buurt van de juiste persoon.
  • Vormen maken
    • De groep krijgt de opdracht om met elkaar een vorm te maken: vierkant, rondje, ster, hartje… Zet een leuk liedje aan, de kinderen dansen in de ruimte. Wanneer de muziek stopt, maken ze met elkaar zo snel mogelijk het afgesproken figuur. Maak het spannend door er een tijd aan te koppelen, bijvoorbeeld binnen 20 seconde.

Voor elke activiteit geldt: pas het aan naar het niveau van de kinderen. Elk kind is anders, elke groep is anders. Pas het eventueel aan naar de wensen van je groep.

Heel veel plezier met samenwerken!

BLOGGER

+ berichten

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Gerelateerde berichten