Mensen zijn van nature sociale dieren, we leven graag in groepen en krijgen meer voor elkaar als we samenwerken met anderen. Daarom een belangrijk streven, vind ik, om kinderen mee te geven hoe zij sociaal kunnen zijn ten opzichte van de ander en goed leren samenwerken.

Om deze sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind te stimuleren, is het goed om veel samenwerkingsopdrachten te dóen. Ze leren om met elkaar een bepaald doel te behalen, ze leren vertrouwen op zichzelf en op de ander, ze leren begrijpen wat hun eigen plek en rol in het geheel is, voelen zich niet alleen en hebben plezier met elkaar. Wat een voordelen!

Muziek en samenwerken
Muziek en creatieve vorming lenen zich er goed voor om de samenwerking tussen kinderen te stimuleren. Hieronder heb ik er een aantal ter inspiratie opgeschreven. Naast peuterideeën, ook inspiratie voor kinderen vanaf de kleuterleeftijd. Dan snappen ze namelijk beter wat het samenwerken inhoudt, omdat ze zich wat meer dan peuters kunnen inleven in de ander. Voor peuters vanaf 3 jaar zou ik voornamelijk kiezen voor kringspelletjes en musiceren met verschillende soorten instrumenten. Daar zit al genoeg samenwerking in, op deze manier leren ze spelenderwijs samenwerken.

Ideeën
Peuters vanaf 3 jaar: 

  • Jan Huigen in de ton
  • Geef dat ding eens door
    • We zitten in een kring, de juf heeft een knuffeltje in haar hand. De bedoeling is dat we door middel van doorgeven (samenwerken) het knuffeltje aan iemand in de kring geven. Eerst wordt er een kindje uitgekozen die het knuffeltje krijgt en daarna zingen we het lied ‘Geef dat ding eens door’ (nr. 68).
    • Verdieping: maak het lastiger door het liedje soms wat sneller te zingen. Ze hebben nu minder tijd om door te geven en moeten wat sneller handelen.
  • Slinger de Slang
    • We maken een lange slinger achter elkaar in de ruimte, de juf voorop en handjes vast. Zet vrolijke folk-muziek aan en loop rustig door de ruimte. Loop langzaam en dan wat sneller, loop hoog op de tenen en stampend op de grond. De juf bepaalt hoe de slinger zich voortbeweegt. Iedereen moet zoveel mogelijk hetzelfde doen, anders valt de slinger uit elkaar.
    • Verdieping: zet de muziek af en toe op pauze en val dan met elkaar op de grond. Wanneer de muziek begint, gaan we weer zo snel mogelijk in de slinger. We kunnen pas vertrekken, als iedereen erbij is!
  • Kabouter-orkest
    • Ieder kindje krijgt een instrument (mogen allemaal verschillende zijn). We zijn allemaal muzikanten in het kabouter-orkest. Er is 1 dirigent (de juf of later een kindje) die het orkest hard en zacht kan laten spelen, of uitzetten. Spreek met elkaar een teken af, bijvoorbeeld: armen wijd is hard, handen dicht bij elkaar is zacht, vuisten maken en armen omhoog is stil. Speel nu allemaal tegelijk op je instrument en volg de dirigent met zijn/haar tekens.
    • Dit is een spelletje wat kinderen even onder de knie moeten krijgen. Je kunt ook eerst oefenen met alleen aan en uit. Bouw het in kleine stappen op.

4-12 jaar/BSO

  • Liedjespuzzel
    • Voor kleuters kun je met plaatjes werken. Je kiest bijvoorbeeld ‘Op een grote paddestoel’. Per regel zoek of maak je een passend plaatje, zodat duidelijk is welke regel het is. Je husselt de 4 plaatjes door elkaar en de kinderen zetten ze in de juiste volgorde. Even zingen: klopt het? Ook leuk om in kleine groepjes te doen met een eigen lied per groepje.
    • Met oudere kinderen kun je dit spel doen met de tekst die uitgeprint is op papier. Maak strookjes van elke regel en hussel deze goed door elkaar. Maak het spannend door er een wedstrijd van te maken: welk groepje heeft als eerste het liedje (goed) in elkaar gezet?
  • Warm en koud
    • De kinderen staan in een kring. 1 kind krijgt een blinddoek om. Hij/zij moet nu naar iemand uit de kring toelopen, maar hij/zij weet zelf niet naar wie. Kies iemand waar de geblinddoekte naar toe kan lopen. De groep geeft nu aanwijzingen door hard of zacht te klappen: hoe harder, hoe dichter in de buurt van de juiste persoon.
  • Vormen maken
    • De groep krijgt de opdracht om met elkaar een vorm te maken: vierkant, rondje, ster, hartje… Zet een leuk liedje aan, de kinderen dansen in de ruimte. Wanneer de muziek stopt, maken ze met elkaar zo snel mogelijk het afgesproken figuur. Maak het spannend door er een tijd aan te koppelen, bijvoorbeeld binnen 20 seconde.

Voor elke activiteit geldt: schat het in naar eigen niveau van de kinderen. Elk kind is anders, elke groep is anders. Pas het eventueel aan naar de wensen van je groep.

Heel veel plezier met samenwerken!

 

Geef een reactie op dit artikel

Fabrina Willemse

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

[/wpw_follow_author_me

Gerelateerde berichten

En dan schrik je van je eigen gedachte.....

En dan schrik je van je eigen gedachte…..

Het is mooi weer en de terrassen zitten behoorlijk vol. Ik was blijkbaar niet de enige die een strandwandeling had ...
Lees meer
Ouderwets buitenspelen vandaag: tikkertje

Ouderwets buitenspelen vandaag: tikkertje

Met de BSO-kinderen zijn we in een boomgaard aan het spelen. Tijdens het limonade drinken horen we een bijzonder geluid ...
Lees meer
Plan(t)tijd

Plan(t)tijd

Tja, ik kan het niet ontkennen. Ik snap het en ik begrijp het. Als ik zelf binnen bij de kachel ...
Lees meer
IJs en ijskoud

IJs en ijskoud

Op het moment dat ik dit blog schrijf is het koud. Nou ja, koud... Het vriest een beetje en het ...
Lees meer

Andere berichten

Risicovol buitenspel

Risicovol buitenspel

Tijdens een observatie bij een kinderdagverblijf zie ik een medewerker de hand van een kind vasthouden dat over een boomstam ...
Lees meer
Zelf leren lopen

Zelf leren lopen

"Jouw persoonlijke ontwikkeling  kun je vergelijken met de ontwikkeling van een klein kind. Een klein kind leert in een jaar ...
Lees meer
Oplosser of coach?

Oplosser of coach?

Wat hebben we als begeleiders toch de neiging om in de rol van probleemoplosser te kruipen. Er ligt een hulpvraag ...
Lees meer
Managers, los geen problemen meer op, benut je empatisch vermogen!

Managers, los geen problemen meer op, benut je empatisch vermogen!

Als teamleider, manager, pedagogisch coach of -specialist herken je vast wel de situatie dat een groep niet zo lekker loopt ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]