Op mijn website Peuteractiviteitenweb ontwikkel ik educatieve en creatieve thema’s voor de kinderopvang. Ik krijg vaak de vraag hoe ik op dat idee gekomen ben. Dat is eigenlijk heel simpel. Ik heb namelijk zelf in de praktijk ondervonden hoe tijdrovend het is om een thema te ontwikkelen.

Thema uitwerken – een hele klus

Een thema voorbereiden kost veel (vrije) tijd en het gaat soms ten koste van de aandacht voor de kinderen, omdat je collega’s met je willen overleggen, terwijl je net bezig bent met een activiteit. Kortom… het komt tijdens werktijd nooit uit. Dan maar op de teamvergadering. Het begint al met het uitpluizen welk onderwerp het wordt.  Eer je daaruit bent, ben je al een half uur verder. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Advertentie

Pedagogisch Medewerker Pedagogisch Medewerker Wil jij groeien van pm-er naar pedagogisch professional?

Hoe werkt het kinderbrein nu eigenlijk? Hoe kan ik een kind helpen in zijn ontwikkeling? Hoe zie ik of een kind zich werkelijk
MEER INFO ALLE VACATURES Amersfoort
Sportieve pedagogisch medewerker kleinschalige BSO Sportieve pedagogisch medewerker kleinschalige BSO Uiteraard help je mee om de kinderen op onze BSO een leuke middag te bezorgen. Hierbij doe je alle werkzaamheden die nodig zijn op een BSO. Je helpt mee met MEER INFO ALLE VACATURES Almere Poort Pedagogisch Medewerker Kinderopvang (0-uren) Pedagogisch Medewerker Kinderopvang (0-uren)
Je werkt op een 0 tot 2 jaar groep of op een 2 tot 4 jaar groep als je in het bezit bent van een VVE certificaat met vaste
MEER INFO ALLE VACATURES Tilburg
Pedagogisch medewerker baby/peutergroep Pedagogisch medewerker baby/peutergroep Wij zijn per direct op zoek naar een enthousiaste, leergierige en betrokken pedagogisch medewerker die het leuk vindt om zowel op de baby als op de peutergroep te werken. Je vervangt de MEER INFO ALLE VACATURES Utrecht Enthousiaste pedagogisch medewerker Enthousiaste pedagogisch medewerker Het team van onze kleinschalige,  huiselijke, natuurgerichte kinderopvang ondersteunen. We hebben een kinderdagverblijf met 4 horizontale groepen en een gezellige BSO met 2 basisgroepen.

Als vast teamlid ben je flexibel inzetbaar
MEER INFO ALLE VACATURES Amersfoort - Vathorst

Dan komt de vraag: ‘Welke activiteiten zullen we doen?’ ‘Wat gaan we knutselen?’ ‘Welke sport- en spelactiviteiten passen erbij?’ ‘Laten we de kinderen uit eigen expressie tekenen of gaan we op zoek naar kleurplaten?’ ‘Welke liedjes passen bij het thema?’ ‘Uit welke boeken gaan we voorlezen?’  ‘Wie verzorgt de speel-en oefenwerkjes?’ ‘Wie maakt de woordkaarten en welke woorden moeten erop komen te staan?’ ‘Wat schrijven we op het affiche voor ouders?. Want je wilt natuurlijk aankondigen met welk thema de kinderen gaan spelen en welke activiteiten gedaan worden. Voor vele pedagogisch medewerkers een herkenbare situatie. Voor gastouders ligt het weer anders. Zij moeten zelfstandig in hun eigen (vrije) tijd activiteiten bedenken en voorbereiden.

Na de teamvergadering ga ik moe maar voldaan naar huis. Het dwarrelt nog allemaal. We zijn nog niet helemaal klaar met het thema. Ik ben op internet maar alvast op zoek gegaan naar recepten voor in het thema. Ik zie dat het al 23.30 uur is en besluit om lekker te gaan slapen. De volgende dag moet ik weer om 7.00 uur paraat staan.  De volgende dag wordt er nog nagepraat over de vergadering, want tja, de beste ideeën komen… juist ja… ’s nachts! Ondertussen vragen de kinderen ook hun aandacht en terecht. Dat moet anders,  dacht ik. Toen kwam ik er een eurekamoment: waarom maak ik niet zelf een thema. Als een soort handvat: een opzetje.

Peuteractiviteitenweb

Het begon als een soort proef. Ik volgde in die tijd ook de opleiding websitedesign, waarbij ik een eigen website moest bouwen vanaf nul. Ik besloot het Peuteractiviteitenweb te noemen en lanceerde daar een aantal gratis thema’s op met alles erop en eraan. Van knutselactiviteiten tot sport & spel en zang & dans. Ook gaf ik boekentips, kleurplaten, liedjes & versjes, een werkplanner, affiches… Een compleet draaiboek. Ik zag dat de website in een mum van tijd goed werd bezocht. Ik kreeg erg leuke reacties en zelfs verzoeken om thema’s te ontwikkelen waar ze desnoods voor wilden betalen.

Er was dus vraag naar! Eerst maar naar de Kamer van Koophandel. Ik begon nieuwe (betaalde) thema’s te ontwikkelen. Het is altijd afwachten, maar dat was echt een schot in de roos. Binnen de kinderopvang had men er blijkbaar geld voor over om thema’s aan te schaffen. Het is natuurlijk ook goedkoper om een thema aan te schaffen dan om de pedagogisch medewerkers overuren te geven of uit te betalen. Duidelijk een win-winsituatie.

De kracht van Peuteractiviteitenweb? Omdat ik zelf al 26 jaar in de kinderopvang werk, ken ik wel zo’n beetje de ins en outs. Dat zie je terug in de thema’s. Iemand vertelde mij eens “Je kan aan je thema’s zien en voelen dat je ervaring hebt in de kinderopvang en dat je niet een één of andere pedagoog bent die achter zijn bureau thema’s aan het schrijven is”. Sorry, maar die stop ik in mijn broekzak. Of ‘Eindelijk iemand die het wiel heeft uitgevonden’. Of “Het werkt verslavend. Ik ben altijd benieuwd hoe een ander thema van jou eruit ziet.” Dat is inderdaad zo. Het is altijd even spannend om voor het eerst een thema te bestellen. Want past dit concept wel bij jouw opvang? Zouden de kinderen en ouders het leuk vinden? Vind je het prettig om eruit te werken?

Ik kan je vertellen dat als je eenmaal met een thema gewerkt hebt, het naar meer smaakt. Want het werkt! Dat zien we gelukkig ook terug. Vaak genoeg terugkerende pm’ers  en gastouders. En niet te vergeten: omdat het kant-en-klare themadraaiboeken zijn, houd je veel (vrije) tijd over

Uiteraard spelen de kinderen op het kinderdagverblijf waar ik zelf werk ook aan de hand van de thema’s van Peuteractiviteitenweb. Zo leuk om te zien hoeveel plezier ze aan de activiteiten beleven! Ook mijn collega’s zijn enthousiast en komen zelf ook spontaan met ideeën. Dat is toch geweldig! Dat zie ik als toegevoegde waarde. Daar is geen vergadering meer voor nodig. Wij pm’ers, zijn allemaal creatief en dat wil ik niemand ontnemen.

Ouders bij het programma betrekken

Ook ouders zijn razend enthousiast. Wij maken met een digitale camera foto’s van de dag en stoppen het kaartje rond een uur of vier in een digitale fotolijst dat centraal in de gang hangt . Zo kunnen ouders ook echt zien wat hun kind(eren) die dag hebben gedaan. En hebben ze er een beeld bij, als wij erover vertellen. Leuke bijkomstigheid is dat de ouders vragen kunnen stellen aan hun kind(eren). Dat maakt het erover praten ook makkelijker. Als ze willen praten. Want dat is meestal niet het geval na zo’n leuke dag. Uiteraard mogen de kinderen ook hun knutselwerkje mee naar huis nemen. Of als ze willen, hangen we het knutselwerkje op of leggen we het zichtbaar neer op de vensterbank.

Ik ben erg blij en vereerd dat ik dit voor de kinderopvang kan betekenen. Dat geeft mij kracht en energie. Op dit moment heb ik het lekker druk. Zo schrijf ik thema’s voor een groot gastouderbureau en tussendoor krijg ik opdrachtjes.  Daardoor houd ik wel minder tijd over om nieuwe thema’s te ontwikkelen. Maar zeg nou zelf…. 39 thema’s! Daar zit vast een thema voor jouw groep tussen!

Stiekem zit er toch weer een nieuw thema aan te komen. Een levensgrote doos staat al ruim 2 weken in de huiskamer. Wat erin zit? Dat verklap ik nog niet helemaal. Ik kan wel verklappen dat het maar liefst 35 cm lang is, heel lief is en een zeer groot knuffelgehalte heeft. Die doos staat echt in de weg volgens mijn man. Dus het nieuwe thema moet maar snel gelanceerd worden.

Ga ik voor zorgen. Ben je benieuwd wat een thema precies inhoud? Ik nodig je graag uit om een kijkje te nemen op peuteractiviteitenweb.

BLOGGER

Website | + berichten

Mijn naam is Yvonne Lohman. Educatief auteur en eigenaar van Peuteractiviteitenweb. DE activiteitenbank voor professionals die werkzaam zijn in de Kinderopvang/Gastouderopvang. Daarnaast ben ik 26 jaar werkzaam als pedagogisch medewerkster op een Kinderdagverblijf. De combinatie is ontzettend leuk en afwisselend.

Gerelateerde berichten