De afgelopen maandagmiddagen was het op mijn  groep een wirwar van karton, houten stokjes en lijmpistolen. De reden? We waren druk bezig met het bouwen van knikkerbanen.

Techniek activiteiten

Bij ons op de BSO werken we met een activiteiten cyclus. Hierbij kiezen de kinderen  tussen verschillende activiteiten waaraan ze 7/8 weken  meedoen. Met de oudste kids (groep 6,7 ,8) en wilde ik dit keer met techniek aan de slag. Nou ja, ik wilde vooral dat de kinderen hier zelf actief mee aan de slag gingen. Dus naast verschillende proefjes en het maken van een katapult gingen we ‘technisch knutselen’ met deze knikkerbanen.

Opzet activiteit

De opzet van de activiteit is heel simpel. Verzamel dozen, wc-rolletjes, keukenrollen en knutselhoutjes. Zorg voor mesjes (ik gebruikte gewoon schilmesjes), scharen en lijmpistolen en je kunt aan de slag. Ik had een foto van Pinterest uitgeprint als voorbeeld en heb verder geen instructies gegeven. De kinderen mochten zelf al doende bedenken hoe de knikkerbaan eruit kwam te zien. Hoog of laag, met bochten of juist recht, dichte buizen of open buizen of een mix daarvan.

Testen, testen en nog eens testen.

Bij het bouwen van de knikkerbaan begin je met het eindstuk en werk je terug naar het begin. Om er zeker van te zijn dat de knikkerbaan werkt moet je voortdurend testen. De kinderen kregen dan ook als advies om na ieder stuk van de baan dat vastgezet werd even te testen of de knikker goed rolde en voldoende snelheid had.

Veilig werken

Voor sommige kinderen op mijn BSO was het werken met een lijmpistool nieuw. Voordat we aan de slag gingen hebben de kinderen dan ook eerst een korte uitleg gehad over de werking van een lijmpistool. Zorg er met deze activiteit voor dat je voldoende werkruimte hebt zodat kinderen niet te dicht met de lijmpistolen in elkaars buurt zitten. Het snijden van het karton liet ik kinderen dan ook aan een aparte tafel doen. Er zijn altijd kinderen die bewust of onbewust toch met hun vinger aan de hete lijm komen, let op dat je dan goed koelt en de lijm verwijdert.

Volop op ontdekking

De kinderen vonden deze activiteit superleuk en stoer en hebben er met veel plezier vier middagen aan gewerkt. Omdat de knikkerbanen best veel ruimte in beslag nemen en de ruimte aan tafel beperkt is liet ik de kinderen in tweetallen werken. Hierdoor moesten ze goed samenwerken, uitleggen en overleggen. Door alleen een voorbeeld te laten zien en geen verdere instructies te geven moesten de kinderen echt op ontdekking bij deze activiteit. Iedere keer moest er uitgeprobeerd worden wat wel en niet werkte en moesten er oplossingen en alternatieven bedacht worden, goed voor de stimulering van de creatief denkvermogen. Het ruimtelijk werken zorgde voor nieuwe uitdagingen en een beter inzicht in zaken als zwaartekracht, snelheid en weerstand.

Het vervolg

De gemaakte knikkerbanen staan nog steeds in de groep en worden nog regelmatig even uitgeprobeerd, ook door de kinderen van andere groepen. Inmiddels zijn wij bezig aan een vervolgopdracht namelijk het ontwerpen en maken van een knikkerdoolhof. Besteden jullie op je groep ook aandacht aan technisch knutselen? Ik ben benieuwd. Tot mijn volgende blog!

Over Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Gerelateerde berichten