Ik wacht vol gezonde spanning op de volgende groep. De deur klikt open en een wervelwind komt het speellokaal in. Kinderen springen alle kanten op, er wordt geduwd en getrokken. Ergens achteraan volgt de leerkracht. Ze gaat op het bankje bij de uitgang zitten, terwijl ik de kinderen naar de banken dirigeer. Op spannende fluistertoon stel ik me voor en maak ik oogcontact met iedereen. Vandaag gaan we toveren!

Toverkracht

Een aantal kinderen plukt wat aan elkaar en er wordt geduwd. De juf kijkt op van haar telefoon en roept boos een paar namen. Andere kinderen duwen, klagen en trekken. De juf staat op: ‘Kom maar bij mij zitten!’ Mokkend nemen 3 kinderen plaats op het bankje bij de uitgang.

Met de overige kinderen maak ik een grote kring. Ik vertel dat dit een magische kring is. In het midden is namelijk toverkracht! Wanneer je daar in staat, verander je in een sprookjesfiguur. ‘Let maar op!’ zeg ik.

Advertentie

Oops...
No slides found, please add at least one Slide Template to the choosen language.

Ik draai een paar rondjes en verander dan langzaam in een vliegend elfje. De kinderen lachen. Ik vlieg naar een kind in de kring, nog steeds in mijn rol als elfje, en vraag hem mijn plaats in te nemen. Wanneer hij weer in het midden van de kring is, tellen we samen af. ‘3,2,1… pssschht!’ Het jongetje transformeert in een ridder en loopt wild zwaaiend met zijn zwaard door de kring.

Meedoen

Na een aantal transformaties roept de juf: ‘Tante T, deze kinderen denken dat ze nu wel goed mee kunnen doen!’

3 berouwvolle gezichtjes kijken mij aan en schuifelen de kring in. ‘Geen probleem juf, maar alleen als jij ook mee doet!’

Ik zie vertwijfeling in haar ogen, ze blijft stil zitten.

‘Met jou is het nog veel leuker, toch kinderen?’ roep ik.

‘Jaaaa!!!!’ klinkt het uit de kring.

Niet veel later staat de juf tussen haar kinderen. Vanuit het midden loop ik als heks naar haar toe. Ze neemt mijn plaats in, krassend en zwaaiend met haar toverstaf loopt ze door de kring. Ik kijk naar de kinderen. Alle ogen zijn op hun juf gericht, elk kind met een grote glimlach op het gezicht. Sommigen lachen zelfs hardop en wiebelen van pret op hun voeten heen en weer.

In het midden transformeert de juf tot een statige koningin. Ze zwaait zwierig met haar hand naar de lachende kinderen, totdat een ander kind haar rol overneemt.

De transformatie

De rest van de les hangt er een heel andere sfeer in de groep. Er wordt samen plezier gemaakt. Er wordt gespeeld. Ook door de juf. Ze is getransformeerd.

Of je nu juf, meester, groepsleider, pedagogisch medewerker of wat dan ook bent: als je met kinderen werkt, spéél dan ook met kinderen. Zoek je innerlijke kind op en transformeer!

Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen, aldus Jacques-Yves Cousteau. En hij heeft gelijk. Door spelen versterk je de band met jezelf, met de ander én je omgeving.

Hierbij het spel ‘de transformator’, dat je samen mét je groep kunt spelen. Wedden dat je heel veel plezier zult hebben?!

https://youtu.be/25OLbq0gIHU

BLOGGER

Improvisatie-docent en trainer bij | info@tantet.nl | Website | + berichten

In 1999 studeerde ik af van de pabo en werkte ik 13 jaar met veel plezier op een jenaplanschool in Barendrecht en Ridderkerk. Toen ik in 2010 kennis maakte met Theater-improvisatie, ontdekte ik grote overeenkomsten met mijn pedagogische visie op het onderwijs. In 2014 besloot ik Tante T op te richten, om zowel met kinderen als met leerkrachten te werken. Daar gebruik ik toegepaste theater-improvisatie om het onderwijs verder te ontwikkelen, op een speelse manier.

Momenteel werk ik aan een eigen boekje ‘Spelen met drama’, waarmee leerkrachten en pedagogisch medewerkers de vele spelvormen uit de theater-improvisatie op een laagdrempelige manier kunnen inzetten in hun groep. In mijn blogs deel ik de reis die ik maak rond het schrijven van mijn boekje en deel ik spelvormen, die je direct met je groep kunt doen. Veel speelplezier!

Gerelateerde berichten