Vijftien nieuwsgierige kinderkopjes draaien mijn kant op zodra ik het lokaal binnenstap: ‘Wie ben jij? En wat zit er in die koffer?’. Met mijn koffer vol verkleedspullen loop ik regelmatig een bso binnen, om theaterimprovisatie te geven. Een uur lang spelen en verkleden, dat is voor de kinderen écht genieten En voor mij ook.

‘Theaterimprovisatie werkt het best als iedereen meedoet. Daarom betrek ik de pedagogisch medewerkers altijd bij de spelvormen die ik doe. Vaak even wennen voor ze. Staan ze ineens zelf met een gek hoedje op, of hupsen ze door de groep. De kinderen schateren het uit en hun ogen fonkelen. Is dit echt hun juf?

Na afloop van een dag improvisatietheater met groepen is er altijd wel iemand die me even aanspreekt. Wat was het leuk! Ik heb in tijden niet zo’n plezier gehad! Die spelvormen: waar vind ik die?

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 1 tot en met 2 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Al geruime tijd geleden heb ik besloten om buiten het onderwijssysteem mijn hart te volgen: het geven van theaterimprovisatie-lessen. Ik grap altijd dat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt. En zo voelt het nog steeds: elke keer als ik een groep kinderen of pedagogisch medewerkers mag laten spelen, maakt mijn hart een sprongetje!

Spelen is leren

Spelen: het wordt te weinig gedaan. Ik heb inmiddels heel wat scholen en bso’s gezien en heb met heel veel kinderen én volwassenen gespeeld. Velen zijn het verleerd, het spelen. En ja: dan heb ik het over de kinderen én de volwassenen.

Ik zie dat planningen, protocollen en administratie voorrang krijgen op spelenderwijs ontdekken. Terwijl spelen juist helpt bij de ontwikkeling van de mens. Er zijn niet voor niets vele boeken over geschreven. Johan Huizinga bijvoorbeeld, met zijn ‘Homo Ludens’ (de spelende mens), in de jaren 50 van de vorige eeuw. Of Stuart Brown, met zijn boek ‘Play’. Spel is iets menselijks, we kunnen gewoon niet zonder. Spelen is leren. (Weer) leren spelen, is leren leren. Leren leren is belangrijk in een wereld vol continue ontwikkelingen.

Spelen met drama

Theaterimprovisatie leent zich er perfect voor om te leren spelen. Het is laagdrempelig en zonder oordeel. Je móet risico’s nemen, daarbij fouten maken en de ander laten stralen. Misschien ken je de term ‘theatersport’ wel, of denk je bij improvisatie aan ‘de grote improvisatieshow’, ‘de lama’s’ of ‘de vloer op’. Achter deze bekende formats schuilen honderden spelvormen die de spelers vaardigheden leren om op het podium, zonder script en met weinig tot geen aanwijzingen, een scene neer te kunnen zetten.

Ik heb ontdekt dat deze vaardigheden enorm passen bij de tijd waarin onze kinderen opgroeien. We willen namelijk dat de volwassenen van de toekomst flexibel zijn, kunnen inspelen op de veranderingen, dat ze risico’s durven te nemen, creatief met oplossingen om kunnen gaan en dat ze met anderen op een positieve, constructieve manier kunnen samenwerken.

Spel helpt bij het ontwikkelen van al deze vaardigheden. Je hoeft eigenlijk alleen maar naar een groep kleuters in een zandbak te kijken om dit te zien gebeuren.

Daarom help ik zo veel mogelijk leerkrachten en pedagogisch medewerkers om meer te gaan spelen met hun kinderen. Hoe? Door hen te laten ervaren welke vaardigheden door theaterimprovisatie worden ontwikkeld, spelenderwijs! En vooral: hoe makkelijk het is! Met spelkaarten die naar eigen inzicht kunnen worden toegepast, want ik geloof in de professionaliteit van pedagogisch medewerkers. Om het zo praktisch mogelijk te houden maak ik ondersteunende filmpjes en een begeleidend boekje met achtergronden erbij.

Momenteel ben ik spelvormen en lessen van de afgelopen jaren aan het uitwerken en bundelen. Ik kan niet wachten tot het klaar is om het de wereld in te sturen! Een hele klus, want ik wil 100 spelvormen bundelen. In 2022 hoop ik zover te zijn dat ik het uit kan gaan geven.

Mee op reis?

Ben jij nieuwsgierig naar de voordelen van leren improviseren en durf jij wel eens iets uitproberen met je eigen groep? Ik zoek nog een paar pedagogisch medewerkers die mee willen reizen met dit avontuur. Je krijgt dan toegang tot de spelvormen en filmpjes, op voorwaarde dat je eerlijke feedback geeft over het materiaal en jouw leerervaringen. Stuur me een mailtje via info@tantet.nl en wie weet reis jij mee in mijn koffer, de onbekende toekomst tegemoet!

BLOGGER

Improvisatie-docent en trainer bij | info@tantet.nl | Website | + berichten

In 1999 studeerde ik af van de pabo en werkte ik 13 jaar met veel plezier op een jenaplanschool in Barendrecht en Ridderkerk. Toen ik in 2010 kennis maakte met Theater-improvisatie, ontdekte ik grote overeenkomsten met mijn pedagogische visie op het onderwijs. In 2014 besloot ik Tante T op te richten, om zowel met kinderen als met leerkrachten te werken. Daar gebruik ik toegepaste theater-improvisatie om het onderwijs verder te ontwikkelen, op een speelse manier.

Momenteel werk ik aan een eigen boekje ‘Spelen met drama’, waarmee leerkrachten en pedagogisch medewerkers de vele spelvormen uit de theater-improvisatie op een laagdrempelige manier kunnen inzetten in hun groep. In mijn blogs deel ik de reis die ik maak rond het schrijven van mijn boekje en deel ik spelvormen, die je direct met je groep kunt doen. Veel speelplezier!

Gerelateerde berichten