Onlangs heb ik een masterclass Kindertekeningen begrijpen gevolgd. Alhoewel ik sinds mijn studie Toegepaste Psychologie toch meer van de (wetenschappelijke) onderbouwingen ben, leek mij dit een leuke masterclass om te volgen. En dat was het ook! De masterclass was heel toegankelijk en makkelijk te volgen. ’s Avonds vanuit je eigen huis achter de laptop. Eveline (van ‘Kinderen beter begrijpen‘) is een ontzettend enthousiaste vrouw bij wie je de passie voor haar vak ogenblikkelijk voelt! En dat werkt aanstekelijk, althans voor mij!
Tijdens een 1,5 uur durende masterclass werden we (alle virtueel aanwezigen) meegenomen in de wereld van de kindertekening. We begonnen met ‘krastekeningen’. Dat zijn de tekeningen die ik nog veel zie op het kinderdagverblijf. Wat betekent het als een kind ruw krast, of als het juist veel hoekige vormen maakt? Wat zie en voel je bij een tekening? En wat kan de (symbolische) betekenis zijn?
Een tekening die Eveline liet zien was van een kind dat ontzettend veel bewegingsdrang had, maar in de klas daar ontzettend in beperkt werd. En dat zag je terug in zijn tekening. De tekening was gekleurd in sterke signaalkleuren en straalde chaos uit. De chaos op het papier, symboliseerde sterk de innerlijke onrust van dit kind.
We zagen ook tekeningen van poppetjes (personen), bomen, of een verhaaltekening. Hoe teken jij een boom? Met wortels, breed, met veel zijtakken/ knoesten of andere beschadigingen? In bloei, of niet? En in welke kleur/ welk seizoen? Als je een hele groep bso-kinderen een boom laat tekenen, zul je de grote verschillen zien. Voorwaarde is dan wel dat ieder kind zich vrij voelt om te tekenen wat in hem op komt en dat het allerlei materialen tot zijn beschikking heeft.
En poppetjes, daar is ook veel uit af te lezen! Zelfs de kleuren die een kind gebruikt, hebben vaak een betekenis, of de plaats van de tekening op het papier… Er ging een wereld voor mij open waar ik geen weet van had! Jullie raden al wat mijn collega’s en ik dus de laatste tijd veel doen op het kinderdagverblijf. Juist! Vrij tekenen! Ik trek geen conclusies, analyses of wat dan ook uit deze tekeningen hoor. Maar het is wel ontzettend leuk om weer eens vanuit een andere hoek en met een andere bril te kijken naar een kindertekening. Want waar de ene 3-jarige met een stevige signaalkleur het hele blad grondig vol’krast’, tekent de ander allerlei fijne figuurtjes. Dit kan iets zeggen over hun stemming, maar ook over hun ontwikkeling.
Dit is voor mij dit jaar al de 3de online cursus/masterclass die ik gevolgd heb. Deze duurde 1,5 uur, maar ik heb ook al een cursus van een aantal weken online gevolgd. Het grote voordeel? Makkelijk in te plannen, geen reistijd én (in mijn geval) alledrie gratis! Ik ben een voorstander van een levenlang leren. Niemand is ooit uitgeleerd en vaak krijg ik van nieuwe inzichten ook weer nieuwe energie.
Dus mijn tip van vandaag: struin internet af en volg verschillende pagina’s op bijvoorbeeld Facebook. Wie weet zitten we dan volgende keer samen in een online masterclass! Welke cursussen/ verdiepingsthema’s/ workshops heb jij onlangs gevolgd die de moeite waard zijn?
Laten we elkaar inspireren!
Liefs,
Doortje