De communicatie van jonge kinderen met de wereld om zich heen speelt zich veelal af op een fysiek niveau. Ze leren over hun omgeving door middel van beweging, mimiek, aanraking, klank, houding, geluid en tast. Door iets aan te raken, te wrijven, te voelen of te draaien bijvoorbeeld, ervaren ze hoe de wereld werkt en reageert op wat ze doen. Deze verschillende vormen van communicatie noemt de pedagoog Reggio Emilia de talen van een kind. Volgens Reggio Emilia spreken kinderen 100 talen waarmee hij doelt op alle verschillende vormen van verbale en non verbale communicatie die een jong kind uitwisselt met zijn of haar omgeving. Al deze vormen hebben hun eigen zeggingskracht en uitdrukkingsmogelijkheden. Door jonge kinderen te begeleiden om deze talen te oefenen, ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals associatief denken, sensitiviteit, empathie en flexibiliteit.

Maar, hoe kun je jonge kinderen begeleiden om verschillende vormen van communicatie te ontwikkelen die ze helpen om associatief te denken, onderzoekend te zijn en onderwerpen vanuit verschillende perspectieven te benaderen? Door in andere talen met de kinderen te communiceren; met licht, klank, vorm en ons lichaam bijvoorbeeld, kunnen kinderen ervaringen opdoen met andere meer fysieke en non-verbale vormen van communicatie.

Lichtspel

In de groepsruimte is een zacht licht geprojecteerd op de muur. Tjitske laat met een beamer lichtbeelden verschijnen in de ruimte en speelt met de beweging van licht. Het schijnsel creëert een gloed roze licht in de ruimte. Als Tjitske beweegt verandert het schijnsel van vorm. De kinderen reageren op deze wonderlijke verandering en benoemen wat ze zien: een vuurtje, vlammen, een vulkaanberg! De kinderen reageren met hun lichaam op wat ze zien en bewegen als vuurvlammetjes door de groepsruimte. Dan verandert het licht en ontstaan er nieuwe beelden en vormen. Als ze zelf met het licht mogen schijnen, ervaren de kinderen dat hun actie een nieuwe vorm tot gevolg heeft.

Dit is een voorbeeld van een interactie met licht uit het programma Lichtspel, een serie interactieve Kleintjekunst voorstellingen voor jonge kinderen (0-6 jaar). Met het schijnsel van licht kun je beelden laten verschijnen, gevoelens oproepen, iets uitdrukken. Het licht en de vormen die het creëert, kunnen gezien worden als woorden waarmee je iets kunt overbrengen. En door te spelen met licht, maak je je allerlei eigenschappen van de vormtaal van licht eigen.

Interactie tussen kinderen en kunstenaar

In ieder programma van Kleintjekunst worden kinderen door een kunstenaar begeleid om hun eigen vorm- en beeldtaal te ontdekken en te oefenen. In een serie voorstellingen komen zoveel mogelijk talen langs. Kinderen en kunstenaars gaan interacties met elkaar aan en communiceren in verschillende talen. Dansers bijvoorbeeld brengen kinderen in aanraking met lichaamstalen die zonder woorden een gevoel over kunnen brengen en ontwerpers vertellen verhalen in materiaal en vorm, zoals licht.

Door samen met een kunstenaar een interactie aan te gaan in verschillende talen doen jonge kinderen zintuiglijke ervaringen op en oefenen ze in hun veilige omgeving de belangrijke vaardigheden die ze later hard nodig hebben. Een goede voorbereiding op het onderwijs dus en hun latere toekomst.

Geef een reactie op dit artikel

Cathalijne Smulders en Jooske Hommes

Wij, Jooske en Cathalijne, hebben samen Kleintjekunst opgericht in 2013. We willen kinderen zoveel mogelijk voorbeelden geven van zelf-expressie. Door middel van dans, muziek, mime, drama, beeldende kunst, video of licht, willen we kinderen prikkelen in hun fantasie en ontwikkeling. Daarom werken we met een groep talentvolle kunstenaars die in de groep of klas komen en de kinderen op een speelse en interactieve manier kunst laten beleven. Voor babies, dreumessen, peuters en kleuters zijn er verschillende voorstellingen, afgestemd op hun ontwikkelingsniveau.

Ook geven we workshops en trainingen aan pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders, over hoe je het creatieve onderzoek van kinderen verder kunt brengen. Hoe stimuleer je associatief denken en hoe stimuleer je verbeeldingskracht door het gebruik van lichaamstaal, geluid, tactiele materialen en beweging? Sinds 2013 hebben we al meer dan 2500 voorstellingen gegeven in en rond Amsterdam.

Wil jij dat we meedenken over het stimuleren van creativiteit bij jou op het kinderdagverblijf of kleuterklas of wil je dat we langskomen met een project of serie voorstellingen? Neem dan contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Heb jij het coachplan al kant en klaar? Of ervaar je veel te weinig tijd om met plezier een goed ...
Lees meer
Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Kinderen zijn gemaakt om te bewegen. Dat is bijna iedereen wel met elkaar eens. Maar hoe krijg je kinderen aan ...
Lees meer
Kinderbrein in beweging!

Kinderbrein in beweging!

Zomaar een dinsdagmiddag in maart op een school in Den Haag. Als ik de peuterspeelzaal binnenkom, is de huishoek omgebouwd ...
Lees meer
Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer

Andere berichten

Verhuisd!

Verhuisd!

Zoals jullie eerder in mijn blogs hebben kunnen lezen, waren wij ons op het KDV aan het voorbereiden op een ...
Lees meer
Leren ondernemen

Leren ondernemen

Als ondernemer heb ik een soort van zwemdiploma's behaald voor mezelf. Ik sprong negentien jaar geleden in het diepe bad ...
Lees meer
Kiekeboe!

Kiekeboe!

KIEKEBOE! Wedden dat jij dit spelletje meerdere keren per dag speelt? Kiekeboe hoort bij de ontwikkeling van kinderen. Ouders en ...
Lees meer
Babymassage: hoe past het in mijn dagritme?

Babymassage: hoe past het in mijn dagritme?

‘Ik vond het leren van de babymassage technieken erg leuk, maar ik weet niet of ik hier wel tijd voor ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]