Op veel kinderdagverblijven zie ik tegenwoordig bakken vol kosteloos materiaal en dagelijkse gebruiksvoorwerpen, ook wel ‘openeindmateriaal’ genoemd. Geweldig! Openeindmateriaal is gratis en prikkelt de fantasie. Dat het de inventiviteit stimuleert is natuurlijk super, maar je kunt het ook inzetten om de motoriek te ontwikkelen. Ik geef je hier 5 tips voor:

  • Leg om de fijne motoriek te stimuleren eens klein materiaal neer, zoals spiterwten, knopen, watjes, schelpjes etc. Vergeet niet om er lege eierdozen en ijsblokjesbakjes naast te leggen. Je zult zien dat veel kinderen gaan sorteren, patronen leggen en het steeds in en uit de bakjes doen. Dit oefent o.a. de oog-handcoördinatie, pincet en samenwerking van de handen.
  • Rollen lok je niet alleen uit met ballen, maar ook door lege plastic flessen, blikken, wc-rolletjes en plastic ‘eten’ uit de huishoek neer te leggen. Zeker als je er vanaf een afstandje iets mee om kunt rollen. Op dezelfde manier is een bolletje sokken en een prop kranten uitdagend materiaal om mee te gooien.
  • Met grote kartonnen dozen en oude (auto) banden kun je de grove motoriek stimuleren. En denk ook eens aan stukken piepschuim en vloerbedekking waar je overheen kunt lopen/springen/kruipen etc. Voor oudere kinderen zijn grote planken waarmee ze buiten van alles mogen maken natuurlijk geweldig.
  • Zorg bij het knutselen voor ‘koppelmateriaal’, zoals touwen, elastiekjes, lijm, plakband etc. Met alleen een bakje kurken en wat knopen kunnen de meeste kinderen niet zoveel.
  • Berg al het materiaal handig op. Liefst laag, in doorzichtige bakken en met foto’s voorop van wat erin zit. Op die manier wordt de fantasie geprikkeld en kunnen kinderen het zelf pakken en ook zelf weer opruimen.

Waak ervoor dat je toch lesjes gaat geven! Hoewel je motorische vaardigheden goed kunt uitlokken met openeindmateriaal is de kracht van open materiaal natuurlijk juist dat een kind er zijn eigen fantasie in kwijt kan. Dan kan dus iets heel anders zijn dan wat jij in je hoofd hebt of wat ik hier beschreven heb.

Advertentie

Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week -Je werkt met vaste pedagogisch medewerkers op 1 locatie voor kinderdagopvang;
-Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding, ontwikkeling en verzorging van de kinderen;
-Je begeleidt de kinderen zowel in groepsverband als
MEER INFO ALLE VACATURES Tilburg
Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam Groepshulp BSO ‘t Spiegeltje – Naarden (18,45 uur p/w) Groepshulp BSO 't Spiegeltje - Naarden (18,45 uur p/w) Heb jij affiniteit met kinderen tussen 4 - 7 jaar? Vind je het leuk om onze pedagogisch medewerker op een kleine BSO te ondersteunen? En communiceer je gemakkelijk met grote MEER INFO ALLE VACATURES Naarden

Het stimuleren van de motoriek verankeren in je organisatie

Het is aan ons als professionals om oog te hebben voor wat kinderen in hun spel eigenlijk geoefend hebben. Door dit te onderkennen en te noteren kun je namelijk een volgende keer een kind opnieuw uitdagen, precies waar het nodig is. Je merkt welke motorische gebieden van nature veel geoefend worden in je groep en welke niet zodat je nieuwe accenten kunt gaan leggen of ander (open) materiaal kunt aanbieden.

BLOGGER

| Website | + berichten

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

contact opnemen

Gerelateerde berichten