Op veel kinderdagverblijven zie ik tegenwoordig bakken vol kosteloos materiaal en dagelijkse gebruiksvoorwerpen, ook wel ‘open materiaal’ genoemd. Geweldig! Open materiaal is gratis en prikkelt de fantasie. Dat het de inventiviteit stimuleert is natuurlijk super, maar hoe kun je het inzetten om de motoriek te ontwikkelen?

Tips:

  • Zou je de fijne motoriek willen stimuleren? Leg eens klein materiaal neer zoals spiterwten, knopen, watjes, schelpjes etc. Vergeet niet om er lege eierdozen en ijsblokjesbakjes naast te leggen. Je zult zien dat veel kinderen gaan sorteren, patronen leggen en het steeds in en uit de bakjes doen. Dit oefent o.a. de oog-handcoördinatie, pincet en samenwerking van de handen.
  • Rollen wordt niet alleen uitgelokt door ballen, maar ook door eens lege plastic flessen, blikken, wc-rolletjes en plastic ‘eten’ uit de huishoek neer te leggen. Zeker als je er vanaf een afstandje iets mee om kunt rollen. Op dezelfde manier is een bolletje sokken en een prop kranten uitdagend materiaal om mee te gooien.
  • Bij open materiaal denken we vaak aan klein materiaal dat met name de fijne motoriek prikkelt. Toch kun je met open materiaal ook goed de grove motoriek, lichaamsschema en ruimtelijke oriëntatie stimuleren. Denk aan grote kartonnen dozen en oude (auto) banden. Of aan stukken piepschuim en vloerbedekking waar je overheen kunt lopen/ springen/ kruipen etc. Voor oudere kinderen zijn grote planken waarmee ze buiten van alles mogen maken natuurlijk geweldig.
  • Zorg bij knutselen voor ‘koppelmateriaal’ zoals touwen, elastiekjes, lijm, plakband etc. Met alleen een bakje kurken en wat knopen kunnen de meeste kinderen niet zoveel.
  • Berg al het materiaal handig op. Liefst laag, in doorzichtige bakken en met foto’s voorop van wat erin zit. Op die manier wordt de fantasie geprikkeld en kunnen kinderen het zelf pakken en ook zelf weer opruimen.

Waak ervoor dat je toch lesjes gaat geven! Hoewel je motorische vaardigheden goed kunt uitlokken met open materiaal is de kracht van open materiaal natuurlijk juist dat een kind er zijn eigen fantasie in kwijt kan. Dan kan dus iets heel anders zijn dan wat jij in je hoofd hebt of wat ik hier beschreven heb.

Motoriek stimuleren verankeren in je organisatie


Het is aan ons als professionals om oog te hebben voor wat kinderen in hun spel eigenlijk geoefend hebben. Door dit te onderkennen en te noteren kun je namelijk een volgende keer een kind opnieuw uitdagen, precies waar het nodig is. Je merkt welke motorische gebieden van nature veel geoefend worden in je groep en welke niet zodat je nieuwe accenten kunt gaan leggen of ander (open) materiaal kunt aanbieden.
Een methode die je hier werkelijk handvatten voor geeft is SLIM bewegen; Spelend Leer Ik Mezelf Bewegen.

SLIM bewegen is ontwikkeld door pedagoog Ingrid Nagtzaam van Het Kan en kinderoefentherapeut Marieke Regeling. SLIM bewegen bestaat uit een programma, een training en e-learning.

Meer weten? Kijk op www.slimontdekken.nl

Geef een reactie op dit artikel

Marieke Regeling

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Heb jij het coachplan al kant en klaar? Of ervaar je veel te weinig tijd om met plezier een goed ...
Lees meer
Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Kinderen zijn gemaakt om te bewegen. Dat is bijna iedereen wel met elkaar eens. Maar hoe krijg je kinderen aan ...
Lees meer
Kinderbrein in beweging!

Kinderbrein in beweging!

Zomaar een dinsdagmiddag in maart op een school in Den Haag. Als ik de peuterspeelzaal binnenkom, is de huishoek omgebouwd ...
Lees meer
Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer

Andere berichten

‘Aandacht pm’ers cruciaal bij gezonde opvoeding’

‘Aandacht pm’ers cruciaal bij gezonde opvoeding’

De kinderopvang kan de groente- en fruitinname van kinderen vergroten door meer gezonde tussendoortjes aan te bieden, meer variatie te ...
Lees meer
De kracht van beeld

De kracht van beeld

Het begint met: Wat vreemd mijn stem zo te horen, ik klink zoals mijn moeder. Nou de volgende keer let ...
Lees meer
“Foto’s in je zwemkleding en sexy foto’s met duck faces online zetten? Waarom niet?”

“Foto’s in je zwemkleding en sexy foto’s met duck faces online zetten? Waarom niet?”

Over internet en alles wat daar te vinden en te doen is, moet met kinderen  meer gepraat worden. Dat kan ...
Lees meer
De 100 talen van een kind

De 100 talen van een kind

De communicatie van jonge kinderen met de wereld om zich heen speelt zich veelal af op een fysiek niveau. Ze ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]