Sinds een paar weken krijg ik iedere dinsdag dezelfde vraag: ‘Mogen we vandaag grabbelen?’. Wie er nu denkt aan cadeautjes of andere spannende dingen moet ik teleurstellen. Dit grabbelen is niets anders dan een briefje trekken waarop staat wat we die dag gaan doen.

Meedenken en meebeslissen

Op mijn bso werken we met een zes-weken-cyclus. Hierbij kiezen kinderen tussen door ons als pedagogisch medewerkers bedachte activiteiten/workshops. Vervolgens doen ze zes weken op rij de gekozen activiteit. Binnen deze vastgelegde cyclusactiviteit kies ik ervoor om kinderen zoveel mogelijk mee te laten denken en te beslissen. De kinderen die bijvoorbeeld voor de cyclusactiviteit balsporten kiezen, mogen iedere week meedenken en meebeslissen over welke balsport we gaan doen.

Hoe laat ik kinderen meebeslissen

Dat beslissen doen we meestal door de kinderen te laten stemmen. Dit stemmen doen we op een van de volgende manieren. Vaak gaan we voor een meerderheidsbesluit en kiezen we voor het spel dat de meeste kinderen willen doen. Hierbij wordt er dan altijd tussen twee spellen gekozen. Soms draai ik het ook om; ik laat kinderen niet aangeven welk spel ze graag willen doen maar laat iedereen aangeven wat ze absoluut niet willen doen. Het spel waartegen niemand bezwaar heeft wordt dan gedaan. De spellen waaruit kinderen kunnen kiezen worden soms door mij en soms door de kinderen zelf bedacht.

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 1 tot en met 2 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Wensenbriefjes

Deze cyclus doen we het op de dinsdag een beetje anders. Het idee ontstond toen ik met de twee oudste jongens aan het praten was over wat we deze cyclus willen gaan doen. Een van de twee opperde het idee om een lijstje te maken van spellen  en dan iedere week iets van de lijst te kiezen. Mijn aanvulling was om iedereen een leuke activiteit op een briefje te laten schrijven. Hierop vulde de ander aan dat we ze dan opgevouwen in een pot moesten doen zodat we konden grabbelen. De jongens waren meteen enthousiast en gingen aan de slag. Al doende werd er nog bedacht dat iedereen zijn naam op moet schrijven zodat we weten wie wat bedacht heeft. Alle briefjes zitten opgevouwen in een pot en iedere week halen we er eentje uit. Het kind wat de gedane activiteit verzonnen heeft mag de volgende keer een briefje trekken.

Kinderparticipatie

Er zijn verschillende manieren om kinderen mee te laten denken en mee te laten beslissen over het programma. Stemmen, collages maken, verlanglijstjes maken, een top-10 maken van favoriete activiteiten, kinderen om beurten een spel laten verzinnen en uitvoeren, een grabbelpot maken en ga zo maar door. Naast dat kinderen het superleuk vinden om mee te mogen denken en beslissen vergroot het hun zelfvertrouwen en gevoel van autonomie. Kinderen zijn meer betrokken bij het programma en doen gezellig mee waardoor de sfeer in de groep verbetert. Daarnaast kunnen kinderen oefenen met overleggen, opkomen voor je eigen mening en gezamenlijk beslissingen nemen. Allemaal redenen om kinderparticipatie een plekje op de bso te geven, zeker bij de oudsten! Hoe is dat bij jullie op de groep? Mogen de kinderen meedenken en meebeslissen?

BLOGGER

Website | + berichten

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 44 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Nu werk ik alweer 4 jaar op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en BSO coördinator. Naast mijn werk in de kinderopvang schrijf ik recensies voor NBD Biblion, ik studeer HBO Pedagogiek en ik blog zowel hier als op mijn eigen blog genaamd opdebso, onder die naam ben ik ook actief op Instagram en Facebook.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Gerelateerde berichten