Op bijna ieder pleintje staat wel een klimrek. Soms heel gaaf vormgegeven, soms oud en nét te hoog om lekker bij te kunnen. Vaak slaan kinderen ze dan ook over. Of ouders roepen al ‘pas op!’ voordat het kind er überhaupt aan heeft kunnen beginnen. Pedagogisch medewerkers weten juist wel het belang van klimmen en klauteren, maar voelen zich soms geremd door alle veiligheidseisen. Het zou jammer als kinderen niet voldoende klimmen, ze oefenen er namelijk een heleboel mee!

  • Oog-handcoördinatie en oog-voetcoördinatie. Je denkt bij het oefenen van deze vaardigheden misschien vooral aan insteekmozaïek of voetballen, maar op het klimrek oefen je het ook! Klimmen is een spel van voortdurend kijken waar je je handen en voeten moet plaatsen, en aanvoelen wanneer je weer los kunt laten. Je ogen leren op een hele mooie manier scherpstellen en diepte inschatten.
  • Evenwicht wordt vaak gedefinieerd als ‘je hoofd boven je romp houden’. Maar als je je goed vasthoudt, kun je prima op de kop hangen. Eigenlijk gaat het bij evenwicht om ‘niet vallen’, en dat leer je dus echt niet alleen op de evenwichtsbalk. En val je toch – op het zand of rubberen tegel – dan hoort dat er (helaas) bij. Van vallen leer je op den duur immers niet-vallen.
  • Spierkracht. Moeten kinderen spierkrachtsoefeningen doen? Nee, gelukkig niet. Maar door veel (buiten) te spelen wordt hun conditie en spierkracht wel beter. Met hangen, duwen, optrekken en klauteren worden hun spieren steeds sterker. Belangrijk voor een kind in de groei!
  • Sensorische informatieverwerking. Dit houdt in dat je de informatie vanuit al je zintuigen op een adequate manier kunt opdoen en verwerken. Hoe vaker je informatie opdoet, hoe beter je lichaam hierop ingesteld raakt. Denk bij klimmen aan het voelen van het koude metaal, het horen van de andere kinderen, het zien van de treden van het trapje, het bewaren van je evenwicht, aanvoelen hoe hard je spieren moeten werken en merken wat je allemaal durft!
  • Lichaamsschema. Dit gaat over het kennen van de lichaamsdelen, maar ook over het kunnen inschatten van waartoe je in staat bent. Dat leer je niet uit een boek, maar alleen door te doen. Kan ik hier onderdoor? Zijn mijn benen lang genoeg om deze stap te nemen? Hoe moet ik me draaien om via mijn buik van de glijbaan te gaan? Dat is wat kinderen ontdekken.
    En na een groeispurt is hun lijf veranderd en begint dit weer opnieuw!
  • Ruimtelijke oriëntatie. Ook bij ruimtelijke oriëntatie denken we vaak aan begrippen als ‘op’, ‘onder’ en ‘achter’. En het is ook heel belangrijk dat kinderen die begrippen leren. Maar ruimtelijke oriëntatie gaat ook over je eigen plek in de ruimte, oorzaak-gevolg leren kennen en je veilig voelen. Zaken die je spelenderwijs leert.

Stimuleer kinderen dus vooral om toch eens dat klimrekje te ontdekken. Nog mooier zijn de uitgebreide klimmogelijkheden die je steeds vaker ziet, met verschillende trappetjes, glijbanen, zand, water en tunnels. Maar als je goed kijkt (en eigenlijk zien kinderen het vaak al voordat volwassenen het zien) zijn er overal klimmogelijkheden! Stoepranden, boomstammen, muurtjes waar je op kunt klimmen en/of overheen kunt balanceren, boogjes waar je onderdoor kunt sluipen. Maar ook een kartonnen doos, het trappetje in het kinderdagverblijf of een omgekeerde speelgoedbak.

Advertentie

Medewerker P&O (vervanging zwangerschapsverlof) Medewerker P&O (vervanging zwangerschapsverlof) Als medewerker P&O ben jij op de afdeling een vaste en stabiele factor. Voor onze medewerkers en leidinggevenden ben je een vraagbaak. Je werkt in een klein en hecht team MEER INFO ALLE VACATURES Lelystad Sensitieve pedagogisch medewerker die graag buiten is KDV en/of BSO Sensitieve pedagogisch medewerker die graag buiten is KDV en/of BSO Wij zoeken voor ons kindercentrum medewerkers met natuurlijk allereerst een passie voor kinderen maar ook mensen die graag veel buiten zijn en de kinderen betrekken in natuurlijke activiteiten!

Op de BSO
MEER INFO ALLE VACATURES Almere

Kijk eens wat er wél kan en probeer op die manier tegemoet te komen aan de behoefte van het kind. Je hoeft eigenlijk alleen maar geen haast te hebben. En op je tong te bijten als je ‘pas op…! ‘  of ‘doe maar niet’ wilt roepen…

BLOGGER

| Website | + berichten

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

contact opnemen

Gerelateerde berichten