De zomervakantie zit er alweer op en ik heb volop genoten van de lange bso-dagen. Genoten van leuke activiteiten, grappige invallen en gezellige gesprekken. Daarnaast heb ik ook genoten van de andere rollen die kinderen in een vakantie krijgen of op zich nemen en hoe ze daar van groeien.

Iedere week een andere groep

Iedere week zijn er kinderen op vakantie of juist weer terug waardoor de groepssamenstelling iedere week anders is. Daarnaast worden bij ons de twee oudste groepen tijdens vakanties regelmatig samengevoegd of gemengd. Zo ontstaat er iedere week een andere groep.

Verschillende rollen

Binnen een groep heeft ieder kind zijn eigen plekje, zijn eigen rol in de groep. Deze rollen ontstaan naar mate een groep langer draait en veranderen regelmatig. Een kind kan meerdere rollen in een groep hebben. Zo heb je de leeftijdsgebonden rollen als oudste en jongste. Andere rollen hebben te maken met het karakter van kinderen en hoe zij zich in de groep opstellen. Zo zijn Timo en Thijs bij mij de oudsten in de groep. Daarnaast hebben zij ook een leidersrol, die ze allebei op hun eigen manier invullen. Zo is Timo degene die de leiding neemt bij het kiezen van activiteiten, hij draagt verschillende ideeën aan, laat de groep stemmen en zet het benodigde materiaal klaar. Thijs is dan juist weer degene die kijkt of de teams eerlijk zijn en die de anderen aanmoedigt en helpt tijdens het spel.

Een keer de oudste zijn

De eerste twee weken van de zomervakantie was de 9-jarige Davey een keer de oudste. Eigenlijk was Wouter de oudste, maar die voelt zich fijn bij de rol van volger. Davey kreeg fdus volop de kans de rol van oudste en vooral de rol van leider op zich te nemen. Ik vond het geweldig om te zien hoe serieus hij dat nam. Hij heeft  wel 100 keer trots geroepen dat hij nu de oudste was en nam allerlei taken op zich. Hij heeft nog nooit zo serieus opgeruimd en deed erg zijn best om de jongere kinderen dingen uit te leggen en te helpen. Het mooiste was nog wel toen hij in het park naast me kwam staan en heel serieus zei “ ik houd wel mee in de gaten of ze het goed doen Mariël” (we waren stokken aan het verzamelen om fikkie te stoken). Prachtig, al moest ik wel mijn lach even inhouden.

Mijn eigen rol

In zo’n vakantie verandert mijn eigen rol ook regelmatig. De ene dag kan ik een stapje terug doen, lekker tussen de kinderen staan en hebben zij eigenlijk geen ‘leidster’ nodig. Andere dagen moet ik juist vaker naast of boven de groep gaan staan. Soms om dingen uit te leggen, bijvoorbeeld waarom de 9-jarige Daan met ADHD soms erg boos reageert. Soms om conflicten op te lossen die ontstaan als een kind de leiding wilt nemen op een onhandige manier. Ieder dag is de groep anders en is het weer opnieuw aftasten wat de groep die dag van mij nodig heeft.

Nu weer normaal

Daarom vind ik het stiekem ook wel weer fijn dat de vakantie weer voorbij en ik weer gewoon lekker met mijn eigen groep aan de slag kan. De eerste weken was het vaak nog letterlijk en figuurlijk even worstelen met al die rollen. Na zes weken vakantie moet iedereen zijn plekje in de groep weer even vinden. Ook de leidersrollen en ieders plek in de rangorde staan weer ter discussie (over die rangorde schrijf ik meer in mijn volgende blog). Inmiddels hebben de meeste kids hun plekje in de groep weer gevonden en keert de rust in de groep terug. Heerlijk! Tot volgende keer!

Over Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Gerelateerde berichten